Höjd på sargen till lekhagen?
Jag skall göra en lekhage till våra kommande gerbiler. Nu är bara frågan hur bra de hoppar. Hur hög behöver sargen vara för att de inte skall kunna smita?
den behöver vara ganska hög och slät inget som det skulle kunna klättra på min ena pälsboll hoppar upp utan problem på bokhyllan och det är ca. 40 cm upp! en stor flyttkartong kan funka vill man ge dem mer plats kan man ta två ^^ annars kan man ju såklart bygga men hellre högre än gerbiler lösa i rummet ;D
Jag har haft en tös här som hoppat 50 cm utan större problem och hon hade säkert kunna hoppa ännu högre. När de väl bestämt sig för att ta sig ut kan de ge de sig fasen på det och då kan de hoppa rätt så rejält.
Nu var hon kanske ett extremfall, men för att vara på den säkra sidan så behövs nog i alla fall 40-50 cm.
Eller så bygger man 20-30 cm högt, men då får man ju ha mer koll än normalt. Vissa gerbiler försöka inte ens hoppa så det är jättesvårt att säga egentligen…
Vad är det för sorts lekhage du ska bygga? Du får gärna ladda upp bilder sen när du är färdig, det är alltid roligt att se! :)
Vet inte hur hög en 130L samla är, men mina hoppar galant ur dem. Säkert 40 - 50 cm. Har haft gerbiler osm hoppat högra än så.
Jag hade ingen aning att de va så bra på att hoppa högt, det har jag inte läst någonstans. Jag hade tänkt göra sargen i lackerad tunnplåt så slät kommer den ju bli, men jag hade inte planerat att göra den 50cm hög. De skall iofs inte lämnas utan uppsikt i hagen så jag kanske nöjer mig med 20cm, eller så får jag ta en titt på om vi kan gergilsäkra hela sonens rum.
säger som ovan, 20cm är ingenting som stoppar dem. 
Jag har två flyttkartonger från IKEA som jag har klippt av botten, satt locket som botten (locket är slät, inte den vanliga botten) och sen tejpat ihopa dem. Sen så har jag klippt bort nästan hela sidorna så det känns som en enda stor lekhage, de är ca. 35 - 40 cm höga och jag tycker att det funkar perfekt.
#9 Kan ta ett kort ikväll när jag släpper ut dem, det kommer inte vara så mycket saker i för jag ska köpa saker till dem när jag fyller år, om typ en vecka.