2,5 år gammal. Ny kompis?
Fick igår hem en gerbilhona som är 2,5år gammal. Hon har tidigare bott med en kompis men som nu har dött för en tid sedan (hur länge sedan glömde jag dock att fråga förra ägarna om).
Jag har alltid fått lära mig att gerbiler ska vara två och två men denna hona är ju rätt gammal så frågan är om hon skulle uppskatta att få en ung hona som sällskap eller om hon bara skulle tycka den var jobbig?
Honan i fråga ser väldigt fräsch ut och inte alls gammal ut men är köpt på djuraffär så jag har ju ingen aning om hur länge till hon kommer att leva och jag är inte intresserad av att ha fler gerbiler efter att hon har dött men om hon skulle uppskatta sällskapet så vill jag ju självklart att hon ska ha sällskap!
Hennes välmående kommer helt klart i första hand! :)
Så min fråga alltså: Ska jag köpa sällskap till min hona på 2,5år? Om ja så vill jag ha tips på hur man bäst sätter ihop dom och hur gammal nya honan bör vara. Eller skulle man kunna försöka hitta en hane i samma ålder eller ev lite yngre? Hon borde väl vara steril vid så hög ålder?
Tack på förhand för hjälpen! :)
// Nathalie
Antingen en bebis eller en hane i vilket ålder som helst då hon troligtvis är infertil. Har hon fått kull innan? :)

Jag har faktiskt ingen aning om hon fått kull tidigare men jag tror inte det. Hon (och jag tror även hennes kompis) köptes på en djuraffär här i Uppsala och har sedan bott i en barnfamilj så jag tvekar på att hon haft nån kull. :)
// Nathalie

Men du tror alltså att hon skulle uppskatta sällskapet?
Nån som har erfarenhet av att sätta ihop en så gammal hona med en ung hona? :)
// Nathalie
Försök annars hitta en gammal hane till henne ifall du känner att du onte vill ha fler gerbiler efter. Med en ung gerbil så sitter du ju tyvärr sedan annars igen med en ensam gerbil när den gamla kilat vidare. Så en gammal hane kanske skulle vara mer passande i din situation än en ung bebishona. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#2 jadå, min hona som blev ensam för ett tag sedan blev lycklig av en annan gubbe att dela sitt liv med :') fick hem obbe av Patricia (tsunamis) och han var så snäll så snäll mot henne. Lika gammal och idag är dom världens sötaste pensionärpar! Så en gubbe i samma ålder tycker jag du ska testa med :)