Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: mat-utfodring
Läst 1051 ggr
[KKlara]
0

En äter för lite och en för mycket... :/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina pojkar är väldigt olika. Jag tror att Pontus är lite för tjock och Elvis är defenitift för smal! Jag brukar ta bort nötter och frön ur maten för att Pontus inte bara ska äta dom (det gjorde han förut och det är nog därför han är så tjock). Men Elvis är jättesmal! Jag brukar ge honom lite nötter och så när jag tar upp honom men jag vet inte om det är så bra, då kanske han inte äter något i matskålen…

Någon som vet hur jag ska göra?

//Klara

Asa-S
0

Mina varierar lite i storlek och vikt. De får lika mycket mat och det är väl helt enkelt så att de är olika.Sen har jag ibland tyckt att de ser stora ut men när de fäller päls så är de helt plötsligt i perfekt form. Pälsen gör en del ibland ;) Är de extremt magra så bör man utesluta sjukdom.

Anne.K
0

Du är säker på att han är för smal då? Alla gerbiler är ju olika fysiskt precis som hos oss människor. Han är inte bara en slankare typ? Men ja eftersom jag inte kan klämma och känna på han själv så kan bara du veta om han är underviktig som känner gerbilen. Du kan motionera den "tjockare" gerbilen mera och ge lite fetare mat till den smala OM det nu är så att han är för smal som du tror.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[KKlara]
0

Tack så mycket! (:

Kan man väga honom för att se så att han inte är för smal? Hur mycket ska en hanerbil väga ungefär isåfall?

//Klara

AnneN
0

Jag hade samma problem ett tag, den ena gerbilen var överviktig och den andra hade normalvikt men hade lätt för att tappa i vikt.

Jag gjorde som så att jag plockade ut alla frön och nötter ur maten, men den som behövde extra för att hålla vikten fick det utanför akvariet varje dag istället.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Midgårds
0

Har du avmaskat dem? För annars är det ganska vanligt att de blir smala när de har mask.

ks.gerbil
0

jag har inte läst vad de andra har skrivit ovan men…

du kan till exempel låta din tjokis vara ute på golvet så han får motion och din andra gerbilis vara inne och äta något som gröt. men är du säker att de är helt friska? avmaskning? det kan vara så att det kan vara mask

Gerbil-hemsidan hittar du HÄR

ks.gerbil
0

oj kanske jag borde ha läst Oskyldig men i alla fall…

på en mager gerbil brukar kännas benig och inte helt rätt så att säga men kanske du har kort på honnom? kan ju hjälpa lite…

[KKlara]
0

Tack alla!

#5: Nej, vad är avmaskning och hur gör man det? (;

#7: Jack tycker inte att han känns så "benig" snarare tunn eller vad man ska säga… Hehe (:

Midgårds
0

Här skickar jag med en liten tråd här ifrån som handlar om avmaskning och sen en länk till Svenska Gerbilföreningens råd om det.

http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4eca6e14d4ebea4b50000c04-angaende-avmaskning

Gå in på gerbil och sedan mask

http://www.gerbilforeningen.se/

[KKlara]
1

#9: Tack så mycket!
Jag vet inte om mina föräldrar kommer gå med på det… Det stog att det kunde kosta runt 1000 kr, lite dyrt kanske… :/

Är det ingen som vet hur mycket en hangerbil ska väga ungefär så att jag kan se om han äns är underviktig? (;

//Klara

Anne.K
0

#10 vad en hangerbil väger varierar väldigt mycket mellan individer. Men säg kanske 70-120 g för en hangerbil. Men som sagt beror mycket på individer. Finns de som väger mindre utan att vara underviktiga då de har en annan kroppstyp.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[KKlara]
0

#11: Tack, ska väga dom så fort jag kan! Kan man ge dom något att äta så dom sitter still på vågen eller blir det fel med vikten då? (:

moawi
0

#12 Nejdå det spelar ingen roll. Lite godis är bra när man ska väga :)

#10 1000 kr? Nej nu har du nog missuppfattat, om du menar med att avmaska? Maskmedel kostar inte mer än max två hundralappar.

[KKlara]
0

#13: Jaha… Haha xD Men jag ska väga honom först och se om han äns är underviktig (:

[KKlara]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag vägt dom och Elvis (den smala) vägde 74 g och Pontus (den tjocka) vägde 98 g så Elvis var inte underviktig trots allt (:

Jag ska nog fortsätta att ge honom lite mer frön och sådant utanför buren ändå, så att han får lite mera hull (;

Tack alla för hjälpen! ^^

//Klara

ks.gerbil
0

vad du kan göra om du vill att lillen ska få på sig lite mera muskler är att han ska få springa mycke men ändå få äta mycke ^^ gärna kan du ge proteinrika saker som t.ex. sojabönor fisk och kött :D

[KKlara]
0

Jag låter dom spring på min säng i typ 20 min kanske tre gånger i veckan, men jag kan motionera honom mer och ge honom mer att äta som du sa (;
Köttet, kan det vara vilket kött som hällst? Fast det ska vara kokt va? Sojabönor, vart kan man köpa det? (;

//Klara

ks.gerbil
0

kyckling är bra och lax allt ska vara kokt

sojabönor hittar man frysta på ica och coop det är bara lägga dem i micron 1 min så kan man ge ;D

[KKlara]
0

Tack! 
Ska testa det (:

//Klara

ks.gerbil
1

kan verkligen säga att soja bönor är väldigt populära här ;D

[KKlara]
0

Ja, jag tänkte prova det, vi brukar inte äta så mycket kokt kött här hemma (:

//Klara

ks.gerbil
0

21# nä inte vi heller det blir ju mest stekt eller nåt :P

[KKlara]
0

aa, och nu när det är sommar blir det grillar också (;

//Klara

ks.gerbil
0

haha precis :D

moawi
0

Annars kan man bara ta en bit av köttet/fisken innan man lagar till det, och så koka den biten till gerbilerna :)

[KKlara]
0

Ja, juste (:  

Men hur mycket ska man koka köttet/fisken? Alltså, ska det typ vara överkokt eller vanligt?

Kom på också, kan man inte ge gerbiler ägg?
Det är väl ganska proteinrikt, och i såfall ska det vara hårdkokt eller löstkokt? Ska men ge viten eller gulen, eller både och?

Massa frågor! (;

//Klara

ks.gerbil
0

ägg går bra att ge och då ska den vara hårdkokt man kan ge både viten och gulen ;D

köttet och fisken ska vara som vanligt inte överkokta :D

[KKlara]
0

Okej, tack så mycket (:

//Klara

[KKlara]
0

Provade att ge dom lite kokt ägg idag.
Pontus smakade en liten gulabit, men jag vet inte om Elvis smakade. Han var framme och nosade men tog inte. (:

//Klara

ks.gerbil
0

29# mina gör ocksp så men då tar jag lite på fingret och gör lockljud då brukar de äta ^^

[KKlara]
0

Smart! Ska testa det (;

//Klara