Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 3837 ggr
Annadelioncourt
1

Bottenmaterial istället för spån

Hej denna frågan har säkert ställs förut. Men jag undrar vad man kan ha för bottenmaterial istället för sågspån då jag ha reagerat mot det. Jag vill gärna behålla mina gerbiler så tacksam om svar!

Clariiz
1

Alspån, STL strö kanske hampa?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Tassy]
1

Jag är allergiker och använder alspån (små flisbitar).

Annadelioncourt
0

Okej tack:) Tassy kan dina gerbiler gräva bra i alspån och vart hittar man det, är det dyrt?

[Tassy]
0

Nej, de kan inte gräva bra i det, så man får stimulera dem med mycket inredning och konstgjorda gångar, t.ex. stora kartongrör. Jag har även en 65L samla med mycket sand som de får gräva loss i ibland.

Fisfia
0

Sådant där pappersstrimmel som blir i en dokumentförstörare kan man ju använda också. Olika modeller gör olika typ av pappersstrimmel. Sedan kan man väl använda toa-lätt med. En blandning av lite olika grejer kanske är det bästa, så det blir en så bra sammansättning som möjligt utan spån.

[Tassy]
0

#5 Sånt dokumentförstörarstrimmel är toppen, så länge det inte är nån gammal bläckskrivare (ingen koll om bläcket kan vara giftigt då). Glad

Minoth
0

Har också reagerat på spånet till mina gerbiler… Men jag vägrar använda något dom inte kan bygga riktiga stabila gångar i.
Så all flis(alflis, bokflis, hampa) går bort för min del.. Det är inte schysst enligt mig att dom inte kan bygga. Mina hade blivit deprimerade.

Jag funderar på att testa 50% jord 50% sand.
Alternativt 50%(icke dammig) torv istället för jorden att blanda med.
Detta blir ju självklart mycket dyrare om man ska fylla ett helt akvarium. Men mina kissar ingenstans annat än i sin badsand som jag byter varje dag. Så jag tror det kan funka.

Det är värt ett försök iaf…  Annars så ska jag titta efter easy strö (hackad vetehalm) eller testa STL igen (om jag hittar någon dammfri variant)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sphynx
1

#7 För att iaf minska problemet för dig så kan du ju testa att minska spånet och ersätta med någon av de andra förslagen. Alltså blanda spån och tex alspån, toalätt etc.

Sphynx
0

Förr tog jag med strimlet från jobbets dok.förstörare, men dels tyckte jag det dammade för mycket dels började vi regöra den genom att hälla en sorts olja på ett papper och strimla det- och jag har ju ingen kolla på när någon annan gör det så risken fanns ju att det var rengöringsmedel i strimlet :/

Får rent strimmel av en vän, men tycker som sagt det dammar för mycket. Jag har ont av det, kan inte fatta att Gebrilisarna inte har…

[Tassy]
0

#8 Det är en bra idé, i mina bättre perioder så gör jag så, så de får gräva loss. Men nu i pollentider så är det bara att glömma Skrikandes

Sphynx
1

STackare :( Men Det var egentligen riktat till minouth som "bara"hade "reagerat på spånet", är man väldigt allergisk ska män vara försiktig så det inue allergin blir ännu värre. Var rädd om dig :) DIna gerbiler får nog utlopp för sinä naturliga beteenden hos dig På annat sätt, det Är jag säker på :)

Minoth
0

#11 Tack så mycket :) Va snäll du är

Jag har använt mycket halm nu som jag lagt in. Nästan en helsäck. Då behöver jag inte lika mycket spån, det blir ändå fyllt 35cm typ. 

Dom gnagar sönder halmen och blandar ut den själv med spånet så det funkar bra! :D

Ska investera i en luftrenare nu någon dag som tar bort i princip alla dåliga partiklar från luften. Kostar 2500 kr men den ska vara riktigt bra!

Annadelioncourt
1

Jag har bytt till alspån och mina små verkar kunna gräva bra i de. Blev bättre med min allergi när jag bytte spån. Mena verkar ganska nöjda ändå.

Minoth
0

#13 och dom kan få till riktiga gånger i alspån ? (antar att du menar flis, såna små bitar)

Solaika
0

Jag har STL-strö till två av mina flockar där djuren är spånallergiker.. finns på Granngården, inte speciellt dyrt. Funkar för dem att göra gångar i faktiskt.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Sphynx
0

Vad är STL-strö?

annaforsgren
0

Man kan använda torv som man brukar ha till hästar =)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[_hsleiufhbtv]
0

#17 torv är jättedammigt. Har det till mina kaniner så testade till gerbilerna också. Aldrig igen! De fick ha det en dag sen blev de spån igen. Brunt damm på ALLT i rummet.. -.-

Sphynx
0

#17 Förstår dig…testade det till hästarna en gång- hela stallet blev fullt av brunt damm :/ Man kan ju vattna det efteråt, men det ska ju ur säcken först…

moawi
0

#16 STL är riven/strimlad wellpapp Glad

Sphynx
0

# 20. Tack :)

Annadelioncourt
0

några riktiga bra gånger har jag inte märkt av, inte som de hade när jag hade vanligt spån, funderar med till att byta till stl och se om det är bättre.

Jonaflax
0

Jag har inga gerbiler (än Skrattande) men till mina dvärghamstrar har jag lättströ (hampströ) och de verkar få loss fibrerna så det alldeles fintrådigt, och när de mixar det med lite toapappersstrimlor så blir det väldigt fluffigt, och deras hålar tycks hålla sig "håliga".

Kanske värt att testa hampströet till gerbilerna ändå?

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **