Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettot-fiket
Läst 2643 ggr
hhejlollo
2012-04-26 15:10
0

Usch

Måste få skriva av mig

Va in på Arken Zoo här i Västerås iadg för att köpa mat till mina älskade djur och jag gick som alltid in och kollade på smådjuren och då ser jag en ensam gerbilhane i ett litet akvarium på max 45l. Han ska vart född v.1 men såg ut att vara iaf 2år gammal. Satt i ett hörn med halvslutna ögon, rörde inte en min. Tyckte så synd om honom! Han hade förmodligen blivit av med sin burkompis och därför satt han där ledsen själv men jag kan inte sluta tänka på honom! Hade jag kunnat hade jag tagit honom på en gång i bevis på protest, djuraffärer ska inte sälja smådjur!

Och inte nog med det så är smådjuren i samma rum som fåglarna.. Dom sitter och skriker dag ut och dag in, folk springer in och ut som dom vill, knackar på burarna så djuren får hjärtattacker..

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Midgårds
2012-04-26 15:27
0

Vilket av Arken vad det, den i hälla eller erikslund?

Verkligen tråkigt när djuren inte mår bra

hhejlollo
2012-04-26 15:28
0

På hälla Nej fy, dom förstör bara djuren!

Sajtvärd på degus.ifokus

[_hsleiufhbtv]
2012-04-26 16:04
0

Men fy.. Då är det nästan Avlivning bättre om ingen nu köper honom dvs.. :(

Anne.K
2012-04-26 16:09
0

Tråkigt när djuraffärer inte sätter djurens välmående i första hand… Hur svårt ska det vara egentligen?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

hhejlollo
2012-04-26 16:41
1

De är ju oerfarna som köper dom men man borde överlåta djursäljandet till oss uppfödare, vi är iaf måna om djurens välbefinnande!

Sajtvärd på degus.ifokus

Sashie
2012-04-26 16:45
1

Tror inte ens att man får ha gnagare i samma rum som fåglar.
Gällande ljudnivån så står det såhär i L80:
4 kap. 20 § - Djur får inte utsättas för buller av sådan nivå och frekvens att det påverkar djurens hälsa menligt. De får endast tillfälligtvis utsättas för buller överstigande 65 dBA.

hhejlollo
2012-04-26 16:48
0

#6 precis! Men dom bryr sig inte.. Djuren mår ju inte bra!

Sajtvärd på degus.ifokus

[_hsleiufhbtv]
2012-04-26 16:50
0

#7 anmäl då?

hhejlollo
2012-04-26 16:53
0

Vart kan man anmäla? Gör man de till polisen då?

Sajtvärd på degus.ifokus

[_hsleiufhbtv]
2012-04-26 16:55
1

#9 nej länsstyrelsen, går att anmäla anonymt också om man vill det :) om du googlar på länsstyrelsen *din kommun* så kommer det upp :)

Sashie
2012-04-26 16:56
1

Förövrigt står det såhär (även fast jag inte vet hur det ser ut exakt i zoobutiken du var i);

11 § Förvaringsutrymmen ska vara utformade och placerade så att djuren inte störs i onödan av andra djur eller av människor. Minst en sida i ett förvaringsutrymme ska vara skyddad mot insyn.

hhejlollo
2012-04-26 17:02
0

Ska kolla upp de där! Okej, på hälla är bara kortsidan av burarna mot väggen och så står dom jättetätt ihop..

Sajtvärd på degus.ifokus

ks.gerbil
2012-04-26 19:32
0

Hoppas jag kan stjäla din tråd nu men finns det nägot man kan anmäla om djuren sitter i en 45l. Bur med pellets som "golv" ett plast hus sandbad full av pellets och gammal mat? För jag vill gärna att djuren på djuraffären nära mig ska ha det bättre :/ vågar inte prata med dem för då har jag ingen annan plats att gå köpa mat :/

Gerbil-hemsidan hittar du R

deleteduser
2012-04-26 20:12
1

#13 De kommer inte neka dig att köpa mat bara för att du säger åt dom ;)

Solaika
2012-04-26 22:15
0

Du.. jag har varit på de där kräken på Hälla SÅ SÅ SÅ många gånger.. Men de skiter i det.. Jag har verkligen försökt få dem att fatta o jag har tvingat dem att åtgärda saker som plast i buren o övergrävda vattenskålar..

Jag sätter inte min fot där längre.. jag har köpt djur därifrån flera gånger fast man inte ska.. första gången för att det satt 6 st vuxna honor i samma miniduna.. andra gången för att jag akut behövde kompisar till en gerbil som blivit ensam o visade tecken på att bli deppig.. tredje gången för att de honor jag köpte andra gången var för gamla så det blev en ensam hane och sista gången var det en hane som akut behövde sällskap.. Tre av sex djur lever idag.. en av dem är jättemysig.. resten har varit och är helknäppa. En har dessutom en missbildad framtass.

Vi har oxå problem med mottfjärilar som vi fått med maten från Hälla.. de vägrar erkänna att det kommer från dem.. När jag hade anticimex här så sa jag var skiten kom ifrån o han bara skakade på huvudet o blev inte ett dugg förvånad.

Numera åker jag till Djurmagazinet på Erikslund. HELT underbar butik! Trevlig, tillmötesgående personal, fåglar o smådjur åtskillda, terrarier till smådjuren så folk inte kan störa dem nämnvärt med ljud iaf.. sen förstår jag ju att de inte har jättemycket spån/flis åt dem.. men de har ändå en acceptabel nivå. Toppenbutik!

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[_hsleiufhbtv]
2012-04-26 22:18
1

Men om både du, TS, och #15 skickar in varsin anmälan till LS tror jag att det ska bli ändringar. Om ni kan få med er ännu mer är det ännu bättre. Mottfjärilsskit -.- har fortfarande kvar.

hhejlollo
2012-04-26 22:23
1

Precis som du säger får man mer skit i maten om man köper på lösvikt, därför köper ja färdig mat som gerbil nature. Dessutom är dom trevligare på erikslund men som för mig passar hälla bäst då erikslund är på totalt andra sidan för mig men har jag möjlighet väljer ja självklart djurmagazinet på erikslund! Tycker man borde skicka in en anmälan, ju fler som gör de ju bättre är de! Tillslut måste dom ju åtgärda de för att få behålla tillståndet?

Sajtvärd på degus.ifokus

Solaika
2012-04-27 11:57
1

Lösvikten på Djurmagazinet på Erikslund är jättefräsch o fin. Inga som helst problem med odjur o där är de mån om att ha ett nära samarbete med Anticimex.. plus att de fryser sin mat några dagar innan det kommer ut i affären. Det är alltså inte Arken Zoo på Erikslund jag menar utan verkligen Djurmagazinet.

Hälla passar mig oxå bättre lägesmässigt då jag bor i Tillberga.. men att handla på en bra butik, med bra personal o där djuren har det bra är lätt värt trippen till Erikslund!

Does it become a walk?

/Ida

hhejlollo
2012-04-27 12:05
0

Jo precis, därför köper ja alltid dubbelt på djurmagazinet så de räcker ett tag

Sajtvärd på degus.ifokus

ks.gerbil
2012-04-27 13:23
0

14# nä men det är pinsamt :P eller juste! man kan skicka anonymt Oskyldig

hhejlollo
2012-04-27 14:19
0

#20 stå upp för dig! Dom kan inte neka dig att köpa mat där som Elsa säger, du visar bara att du bryr dig!

Sajtvärd på degus.ifokus

ks.gerbil
2012-04-27 14:41
0

21# jag vet :/ men jag vet inte vad de skulle kunna bryta mot :P kan nån förklara enkelt lagen om hur djuraffärer ska hålla sina djur? jag ska faktiskt snart åka dit köpa några saker så jag kan titta lite nogrannare på hur de har det Glad

hhejlollo
2012-04-27 14:52
0

#22 jag vet faktiskt inte hur dom måste hålla sina djur men man ser ju om burarna är för små, om dom har olägliga saker i burarna osv. Kolla så kan du ju skriva och berätta här sen:)

Sajtvärd på degus.ifokus

ks.gerbil
2012-04-27 15:02
0

ok :) ska snart gå.. bara prata liiite till med kompis på skype OskyldigFlört

hhejlollo
2012-04-27 15:27
0

Haha okej;)

Sajtvärd på degus.ifokus

ks.gerbil
2012-04-27 17:21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu så Skrattande förlåt för OT där i 24# hehe.. men jag va som sagt precis på djurmagazinet och ja.. man kan inte säga att de hade det jätte bra… 2 burar med hamstrar i den ena typ 4 guldhammisar och den ena hade jätte röda öron och kliade sig jäätte långt in i örat Obestämd den andra buren va med små små dvärgisar och de satt ihop trängda i en plast tunnel för de inte hade något hus Rynkar på näsan i den 3:e buren satt en ensam liten plutt som jag tror va en liten bebis gerbil från någon tid sedan som inte blev såld Rynkar på näsan h-n satt i ett hörn  och rörde sig inte ändå om jag provade försikgt knacka på glaset…  här kommer alla 4 burar (en är tom) gerbilen längst ner till vänster dvärgisarna högst upp till vänster och guldisarna längst upp till höger..

ks.gerbil
2012-04-27 17:27
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

oj förlåt för den blev sne Obestämd ni får vrida er huvud Flört

här är gerbilens bur på nära håll.. en sko matskål och vattenflaska… burarna va kanske 40 cm. långa

ks.gerbil
2012-04-27 21:44
0

Inte för det har så mycket att göra med detta men imorgon ska jag skicka ett mejl till ASPCA i USA och 1. Säga att dem är bäst ;-) 2. Omde skulle kunna ändra i deras "how to care" om gerbiler där det står att de ska ha hjul och galler bur med akvarium nederdel.. De kanske inte lyssnar men jag ska försöka förklara i alla fall varföroch så vidare, det är i alla fall att prova :-) då många lyssnar på ASPCAs råd :-)så jag är kanske feg men jag försöker mitt bästa ;-P

Solaika
2012-05-03 19:00
3

AAAAAAAAAAAAARGGGHH!

Idag har jag varit så förbannad på idioterna på Hälla att jag känt för att mordhota dem hela bunten!! USCH TVI BLÄ för dem!!

Tack vare deras totala inkompetens och ignorans fick vi äckelmycket mottfjärilar förra våren.. När det var som värst tog vi 60 fjärilsäckel per DAG.. nu är det tack o lov nere i max 10 i veckan men det är ÖVER ett år sen vi fick hit skiten SkrikandesSkrikandesSkrikandesSkrikandesSkrikandesSkrikandesSkrikandes

Idag tog jag fram min gedigna porslinsdockesamling för att den ska säljas och vad tror ni inte jag hittar i den? MÄNGDER med nät o puppor efter de där ÄCKLIGA NEDRANS KRÄKEN!! Jag har suttit i 5 timmar för att göra rent 25 dockor o vissa går inte ens att få riktigt rena utan att förstöra tyget. Jag blir så ledsen o förbannad på det här..

Jag handlade ENBART foder hos de där dårarna på Hälla när vi fick in fjärilsäcklena men de förbannade kräken därute blånekar att det skulle vara deras fel. Jag tog med lådan med djurmat dit o visade dem hur den såg ut. Jag visade dem att de har såna äckeldjur i butiken för ett kräk fladdrade framför mig när jag pratade med en av dem.. Men allt jag får till svar är "Nej, det kan inte komma härifrån, vi har inget sånt här".. inte ett rött korvöre i ersättning för flera kilo mat jag köpt därifrån som totalförstörts av skadedjuren från DERAS affär.. Inte ens en ursäkt.. INGENTING..

De är överallt.. jag har fått investare många hundra kronor i burkar för att vi måste skydda torrvarorna i köket från flygkräken.. När Anticimex var här så skakade de bara på huvudet o suckade när jag talade om vart skiten kom ifrån..

Jag är så förbannat trött på allt SKIT nu så jag kräks på det!! Ge mig ett telefonnummer eller en mailadress så ska jag se till att de får det hett om öronen! Nu är jag ARG!

Does it become a walk?

/Ida

mickro
2012-05-03 20:33
0

såna finns i alla djuraffärer och mataffärer. köper man lösvikt så är det nästan garanterat att man får sånt förr eller senare. har fått hit det många gånger. men nu stoppar jag in all ny mat i frysen när jag kommer hem.

men att blåneka verkar konstigt, speciellt när alla zoobutiker har det. Om man tittar noga så ser man klisterlister och vit/blåa lådor lite överallt.

Oftast får ju butikerna det från sina leverantörer, så det är ju deras "fel".

Sashie
2012-05-05 20:19
0

Såg nog den värsta djurhållningen i en zoobutik någonsin häromdagen…

Solaika
2012-05-06 20:00
0

#30 Eftersom den djuraffären var den enda jag köpte lösvikt ifrån så är det rätt uppenbart att det kom därifrån. De har dessutom MYCKET av skiten där ute. Syrran fick oxå skit från dem o handlade bara där.

Nu handlar jag som sagt på Erikslund o där är det jättefin mat o de har mer fällor än de behöver från Anticimex plus att de alltid fryser maten innan det kommer ut i affären.

Hälla har fått råd från Anticimex att köpa en frysbox o frysa maten men de vägrar.. sen har de typ 3-4 fällor i hela butiken o det är en rätt stor butik.. VI har tre fällor här hemma i huset på 100 kvm. Hade samma kille från Anticimex här som har kontakten med Hälla.. så han vet nog vad han pratar om vad gäller den affärn.

Does it become a walk?

/Ida

HejPåDig
2012-05-07 16:30
0

31# vilken?

Sashie
2012-05-07 19:27
0

#33 En i Nybro. Vill inte gå in på för mycket detaljer, men jag kan berätta om deras gerbiler (även fast de andra djuren också har det kasst).

De hade säkert 10-15 gerbiler i ett och samma akvarium, ett litet keramikhus där 5 gerbiler fick plats om de trängde sig. Ytterst lite spån i akvariet, ca 1 cm på sin höjd, med "kala fläckar" (där bottenglaset syntes). Vattenskålen var så fylld med spån att den såg fullständigt grötig ut, önskar jag överdrev. Sandbadet var en blandning av sand och spån och avföring. Matmässigt hade de någon form av djuraffärsblandning, som innehåller en massa feta fröer och dylikt, sådan som inte är att rekommendera. Även maten i matskålen var utblandad med spån. Ungefär 10 gerbiler av de ~15 som var i buren låg mitt på spånet i buren för att det inte fanns plats för dem. De var så skitiga att de såg svettiga ut, pälsen var extremt fet och oljig. De såg inte friska ut alls, av det jag kunde se.
Alltså hade de inte bra mat, inte färskt vatten, inget rent och fungerande sandbad, inga grävmöjligheter och inte tillräckligt mycket gömställen för att alla gerbiler ska kunna gömma sig samtidigt. Skulle inte förvåna mig om de hade honor och hanar blandat.

Smullis
2012-05-07 19:41
0

#34 det är inte klokt vad vissa djuraffärer behandlar sina djur dåligt! Blir så fruktansvärt FÖRBANNAD! Hur i helsike kan man behandla djur SÅDÄR?!?!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Sashie
2012-05-07 19:52
0

De hade lika dåliga förhållanden hos de andra djuren, och de hade även väldigt högljudda fåglar i samma pyttelilla rum. Alla djuren såg väldigt utmattade ut, det var varmt i rummet och väldigt dålig luftcirkulation. Tycker särskilt synd om kaninerna som gärna vill ha det lite svalare. Blir förbannad.

Smullis
2012-05-07 19:59
0

#36 men herregud…

Det är ju tillochmed olagligt, så anmäl det direkt! Hur tänker dem?!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Sashie
2012-05-07 20:54
1

Jag ska se till att få dit en djurskyddsinspektör. Det är helt horribelt vad synd det är om djuren. Ville ha hem allihopa, men har varken råd, tid eller plats. Plus att jag inte på något sätt vill bidra till att ännu fler djur mår dåligt. Det kommer ju ändå bara nya hela tiden.

PandanNilsson
2012-05-08 21:01
0

Usch! :( När jag var på djurmagazinet så var det en gerbil somstog och grävde i hörnet för att den knappt fanns nåt spån i buren alls! Dessutom, var det en galler bur.. Dock fanns det en full vatten flaska och många göm ställen och leksaker..

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

panini
2012-06-24 15:38
0

Kanske en "gammal" tråd men min syrra har jobbat i en djuraffär. När hon kom hem så berättade hon att hon hade fått s´täda 7 - 10 godis krubbor med hundgodis. Först så fick hon ta ut godiset med händerna och sen fått damsuga ut en massa insekter ur krubborna! Sen skulle hon lägga tillbaka det gammla godiset som hakske hade legat där i ett halv år!!!!

Och kanske för 2 - 3 mån sedan så hade jag varigt inne och köpt en godisglass strut till mina fåglar som lördagsgodis. Sen så hade jag lagt den i ett skåp för vi har en hulligan till katt här hemma som äter ALLT. Kanske 5 - 6 dagar senare så hade min pappa hittat den i skåpet (jag hade glömt den) så var där EN STOR FET FLUGLIKNANDE SAK I DEN!! oCH DEN VAR PLASTAD!! Vi har inte ens någon "ohyra" hemma i våra skåp eller liknande!! Tur att jag inte han ge det till mina fåglar! ;)

[PetzLinda]
2012-06-24 16:27
0

Det är fruktansvärt dåligt och äckligt av att 9 utav 10 zoobutiker behandlar djuren förbannat dåligt och dessutom låter det finnas insekter och gammal mat i butiken. Man skulle fan i mig se till att få dessa butiker igenbommade av konkurs genom att få med sig flera djurägare som köper från butikerna. Klaga till länsstyrelsen, skriva protestlista osv.

Arken här i Finspång sköter inte alls djuren särskillt väl, men vad jag kan se så sköter de åtminstonde hygienen i butiken. Men önskar mycket väl att det fanns en annan, bättre zoobutik här så att man kunde ha ett annat altenativ att gå till.

ks.gerbil
2012-06-24 16:30
0

jag har blivit lurad och köpt godis där det stog en etikett (ex) 29/06-12 sen efter när jag va i bilen såg jag att det fanns en annan etikett under och där stog det (ex) 01/09-10…..

panini
2012-06-24 16:34
0

Usch! Det e så äkligt! Liksom djuren kan facktist bli sjuka av för gammal mat och godis, hade de själva velat äta gammal mat eller?  Det 'r så svinigt av dem! Skrikandes

ks.gerbil
2012-06-24 16:37
0

43# PRECIS!

[PetzLinda]
2012-06-24 16:38
0

Tycker ärligt talat inte att man bör få sälja lösvikt på zooaffärer tack vare hygienbristen de flestar har.

ks.gerbil
2012-06-24 16:39
0

45# håller fullständigt med!

panini
2012-06-24 16:48
1

#45 Håler med precis om #46!