Min fyrbenta lilla familj
Det har hänt ganska mycket på gerbilfronten den senaste månaden med gerbiler som flyttat både hit och härifrån. Så jag tänkte att jag kan presentera nykomlingarna, och "gamlingarna" också när jag ändå är i farten.
Jag börjar med mina "gamlingar". Först ut:
**Ikaros
**PEW-kille som flyttade hit som omplacering från Jessica_91 här på Gif då hon hade fått hem fel kön. Han är bror till Gimli. Ikaros var väldigt blyg i början och var svårhanterad. Den senaste tiden har han dock gjort stora framsteg, något jag är väldigt glad över! Han bor med sina två polare Sniff och Tosselosken i ett 140-liters akvarium där de lever loppan tillsammans.
Bild från idag.
**Sill
**Sill är en riktig kelgris som påminner mycket om ett marsvin till formen tycker jag. En aning kraftig benstomme kanske, *host!*. Han är jättelugn och go och är stolt far till mina första två kullar. Han är i färgen black, kommer från Patricia (Tsunamis) och fyller 1 år i juli. Men jag tycker ändå att han är min gammelgubbe!
Bild från häromveckan där han utforskar mitt sminkbord.
**Crux
**Född i mars i år och är snart lika stor som far sin, Sill. Han bor tillsammans med honom och Herkules i en 130-liters SAMLA. Han är i färgen nutmeg och är väldigt söt med sin mörka nos. Han är svag för godis men det får ges med måtta eftersom han verkar ha ärvt sin pappas kroppsform. Vilken tur för dem då, att jag däremot är svag för stora och rejäla gerbiler ;)
Har ingen precis nytagen bild på Crux men här är en fin bild som är tagen för ca. en månad sedan.
Nu över till nykomlingarna!
**Sniff
**Sniff kom hit i slutet av maj som sällskap till Ikaros som suttit ensam sedan hans f.d. burkompis Theo gått bort. Han kommer från Anne (Myomorphas) och har en underbart vacker agouti-färg. Jättefin är han! Dessutom är han lugn och snäll i handen. Han verkar ha stor potential till att bli en finfin pappa så småningom. Tanken är att han ska få Audrey till sin flickvän om allt går som planerat (vilket det visserligen sällan gör har jag märkt, men nåja!).
Bild från idag.
**Herkules
**Herkules flyttade hit på nationaldagen när han var sex veckor. Nu har han hunnit växa till sig rejält men är fortfarande lika söt! Sedan dag ett vill han alltid komma upp i handen och han älskar att sitta på min axel eller klättra runt på armarna om han får.
Han är black pied variegated och kommer från Elsa (Elsa_98). Kanske minns ni bebisbilderna på honom.
Först hade jag tänkt använda para honom i höst/vinter men jag fick ändra mina planer. Så nu kommer han istället vara här som sällskap, men kanske paras lite senare om det dyker upp en passande hona!
Bild från dagen han kom hit.
**Tosselosken (Midgårds Lilo)
**Tossen är en riktig liten rackare, därav namnet! Han kom hit som hona, men plopp sa det och så dök det upp bevis på att han inte längre var det ;)
Tossen har åkt hit tillsammans med Audrey (eftersom han misstogs för att vara en hona) ändå från Stockholm/Västerås och Johanna (Midgårds). Den 14:e juni kom de hit. Efter två dagar upptäckte jag att "Lilo" var en hane så därför fick han flytta in hos Ikaros och Sniff i stället. Ihopsättningen gick över förväntan och nu är de som ler och långhalm tillsammans alla tre!
Tosselosken är född i början av april men är ovanligt liten för sin ålder. Nu har han däremot börjat ta ikapp och växer så det knakar tycker jag. Han har vääärldens ulligaste babypäls och fäller som tusan just nu så att stackars matte får hårstrån i munnen när hon pussar på honom!
Han är genetiskt en DTW, ev. vittecknad, men utseendemässigt är han PEW.
Bild från dagen då han och Audrey kom hit.
**Audrey
**Audrey är en vacker tjej med en alldeles underbar färg enligt mig. De första dagarna var hon blyg och vägrade att ens nosa på handen. Men hon verkade tuff i övrigt, det var bara handen som skrämde. Men idag släppte det äntligen, när hon fick sin nya kompis, Twister, och flyttade till en bur med mindre gömställen (pga ihopsättningen). Så nu vill hon hela tiden upp i handen och står och hoppar vid glaset när man går förbi buren. Väl uppe i handen är hon lugn och snäll!
Hon är grey agouti pied och kommer kanske paras med Sniff framåt senhösten om det goda temperamentet håller i sig.
Bild från idag.
**Twister
**Sist men… absolut minst! Den här charmiga lilla BEW-tjejen flyttade till mig i onsdags från Patricia (Tsunamis). Hon är 6 veckor gammal men är ganska liten. Jag har inte hunnit lära känna henne särskilt väl ännu men hon är redan uppe i handen och verkar väldigt stresstålig (speciellt för sin ålder) med tanke på att jag utan problem kunde hålla i henne redan på bussen, på väg hem från Patricia.
Hon och nya kompisen Audrey är redan bästa vänner (se bild i #8)!
Bild från idag.
Sådär, det var alla åtta! De som har flyttat härifrån är:
Jean och Aquila - till ny ägare i Sthlm, sällskap
Sephora och Puma - till Patricia, avel/sällskap
I onsdags passade jag på att hälsa på flickorna hos Patricia. De var mycket snälla och trevliga! …*pustar ut* ;)
Åh lilla Sniff (som inte är så liten längre)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Åh dumma mobil typ hela inlägget försvann aja nytt försök: pussa honom från mig
Nähe nu kom inte allt med heller… Morr… Nu orkar jag inte försöka mer :P halva mina inlägg försvinner ju bara.

Jätte fina sötnosar
Vilka underbara du har! 
#10-12 Haha ja men det ska jag göra i alla fall! :)
#13 och #14 Tack! :)
#16 Ja verkligen 
Vad roligt att se en presentation av dina gerbiler:)
Supersöta!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Tack! 
Söt liten familj du har! :3
//Klara
Tack igen! :)
Söta skruttar kul att se dem så fina och glada! :)
MvH Tsunamis
Aw vilken go liten familj ^^.