Katten var nära på att döda gerbilen!
Usch, måste berätta en sak som min låstasmamma berättade nästan precis om Rocky. Det var en helt vanlig lördagsmorgon jag var på ridningen med min pappa och min låstasmamma var hemma och passade sitt ex:s dotter som är 3 år. Hon hade gått upp på mitt rum och öppnat buren och tagit ur Rocky på golvet, han är så snäll och lugn att han går att plocka upp han ganska enkelt.
Vi har ju katter hos min pappa också som är väldigt intresserade gerbisarna och går in på mitt rum o tittar på gerbilerna om dörren inte är stängd (även fast den är stängs 95% av tiden). Såklart var dom ju utanför dörren då och Måns den ena katten såg ju Rocky och började titta på han och nästan leka med han men då ropar hon på Reneé min låstas mamma:
"Reneé kom"
"Ja snart gumman"
"Du måste, katten leker med musen"
Fattar ni vilken panik hon måste ha fått? Aja i alla fall så sprang hon upp och såg att Rocky sprang runt på golvet och Måns var efter, hon fick i alla fall upp han och nästan slängde ner han i buren och stängde locket. Han klarade sig utan skador men hon berättade detta inte föräns idag, hände för kanske 2-3 veckor sen.
Jag har visat gerbilerna för Klara (exets dotter) innan men sagt att hon bara får klappa dom (bara Rocky, Palantino är det lite för mycket fart i) när jag håller i han och att hon inte får hålla dom. Men är man tre år fattar man kanske inte det? Är så glad att inget hände, vet inte vad jag skulle göra då
Även fast Klara inte menade något så skulle jag knappast kunna förlåta henne, även fast hon bara är tre. Får börja låsa dörren, min halvbror öppnar dörren hela tiden och jag tror kisarna skulle kunna hoppa upp så locket öppnas eller vad man ska säga. Eller att något barn öppnar dörren och släpper ut dom på golvet 
Vad skulle ni gjort om erat barn eller ni själva gjorde så något av eran släkt/vänners djur skulle komma till skada, eller till och med dö?
Bjuder på en bild på älsklingarna, välmånde och glada i alla fall.
Rocky är Agoutin och Palantino är BEWen :)
#2 Men du är ju inte 3 år ;D
Men vilken himla tur att Rocky inte blev skadad! Han måste ha haft lite änglavakt =)
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/
O, vilken tur att det gick bra! 
#2 Nej, inte jag heller. Dock är ju lilla Klara bara tre och menade inget illa, hon tyckte dom skulle "leka".
Ja verkligen tur att min lilla älsklingsplutt överlevde, tror som #4 sa att en skyddsängel vakade över han 
Men gud! Vilken tur att det gick bra, änglavakt värkligen! 
Om jag var du skulle jag också börja låsa min dörr så att det inte hände igen, även fast lilla Klara inte menade något lilla! 
//Klara
omg jag skulle dö… typ
men fy, sicken tur att det gick bra iaf 
Jag har en 3 åring hemma och det bästa hon vet är att hålla på med gerbilerna - speciellt bebisarna. Jag kommer ihåg för någon vecka sen ( det var precis innan C- kullen öppnade ögonen). Så skulle jag gå upp och titta till gerbilerna. Då kan jag inte hitta bebisarna och får panik!! Jag frågar Bianca min 3 åring om hon har sett dom: - i min lum, i min häng, bäbis hova nu! ( i mitt rum, i min säng, bebisarna sover nu) Då fick jag verkligen säga ifrån och förklara att hon bara får hålla om mamma eller pappa är med. Hon blev jätteledsen eftersom jag nästan skällde lite på henne men hon har faktiskt inte rört någon gerbil sen dess. Dom låg i sängen under hennes täcke. Nu kommer hon och drar i mig och vill klappa gerbilerna så det är ju bra :)
#10 Det var en fin tanke iallafall ;)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Är man tre år så finns inte detta med rätt o fel riktigt än och som tur var så slutade det bra ialla fall
Barn som är 3 år skall aldrig lämnar obevakade med NÅGOT djur….
Då får man sätta djuren så högt upp så dom inte når. Annars är de väldigt oansvarigt om något skulle hända
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Vi har ALLTID haft djur sen jag föddes och innan, men mina föräldrar hade aldrig något problem med mig, jag har typ alltid haft stor respekt för djur! ;)
Eller jo, en gång när jag råkade döda alla min storebrors fiskar! Jag råkade ge de typ en hel flaska med mat, visst ju inte hur mycket mat de skulle ha! XD
#10 Tur att det gick bra!
#14 Ja, det är sant, men Reneé tänkte nog inte riktigt på att något skulle hända eftersom hon troligtvis bara skulle upp på mitt rum (eller mina halvsyskonsrum) och kolla lite. Skulle inte klandrat Reneé om något skulle hända heller. Och nej jag tyckte inte det var oansvarigt av Reneé, men man får väl tycka som man vill..
Jag har sen liten bäbis växt upp med diverse olika reptiler och pälsdjur, ormar, ödlor och olika gnagare osv…
Terrariumena och alla burar var ALLTID upphöjda så ett barn inte kan nå dom. Spelar ingen roll om det är en hamster eller en orm.
Barn skall inte kunna öppna en bur själv.
Lets face it. Man har inte ögonen på ett barn 100% av tiden. Jag jobbar på förskola så jag vet.
Saker kan hända på en milisekund om man tittar bort (och det gör man ibland)
Att barnsäkra alla djurburar är ett måste i mina ögon
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Oj jag får nog ta och barnsäkra gerbilburarna längre fram inför mitt snart kommande barn. 2 burar har jag i golvhöjd så dessa lock får nog fixas till. Dock ingen brådska än då ett spädbarn inte springer än :P chinchilla buren däremot är lugnt iaf för där är dörrlåsen såpass tröga på nederplanet att man själv knappt får upp det haha.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning