Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 972 ggr
[PetzLinda]
2012-06-16 01:06
0

Månadskostnader

Hej! Är lite nyfiken på vad alla lägger ut på sina gerbiler per månad :)
Då jag inte själv har gerbiler (än) så skulle det vara roligt om man kunde få en liten uppfattning om vad ett par gerbiler skulle kosta per månad, t.ex med spån, mat, leksaker osv. En del lägger ju ut enormt mycket på de små liven medan en del andra håller sig till de lite lägre kostnaderna :p

[Tassy]
2012-06-16 01:12
0

Oj, öhm, kanske 150kr/ månad för 3 gerbiler och 2 persiska jirdar. Använder alflis som strö och egen matblandning. Det är nästan uteslutande spånet som kostar, blandar man maten själv blir det otroligt billigt.

Svårt att svara exakt då jag storhandlar för flera månader i taget.

Fnorpan
2012-06-16 01:21
0

Hej!

Jag är ingen expert på gerbiler men har ägde 4 (som blev 3) för ca 6 år sedanSkrattande. Hade den i terrarium med ökensand och inte spån. Sanden bytte jag varannan/var tredje vecka. Hade även ett "sandbadkar" åt dem som jag bytte sand i varje vecka. Bajs och skräp skopade jag upp med leksaksspade vid behov Tungan ute
Leksaker bestod mest i håliga stockar att gömma sig i och "matbollar" med olika tillvägagångsätt att få ut maten.
Gallerbollar med sallad hängda i grenarna i terrariet, rullande bollar med hål fyllda med lite godis och givet ett hus i stenimitation (i form av en sten) och ett lågkantat "kar" för vatten i imitation av en pöl/oas som jag bytte varje dag.

För mig krävdes ca 2-3 timmars umgänge/dag med dem för att de skulle vänja sig vid mig och bli handtama.

gothic_eve
2012-06-16 04:52
0

Jag har i dagsläget 9 vuxna djur ( och 8 bebisar som inte äter fast föda än). Jag lägger ungefär 500:- i månaden på mina gerbiler. Denna månaden lade jag nog ca 1000:- men det var för att jag köpte nya tillbehör som hus, små stockar till dom eftersom dom gamla var söndergnagda. Köper också fröstänger då och då så har dom att dels hålla tänderna i trim på och sen att aktivera sig lite på :) Sand är inte billigt heller - kostar 59:- för en liten påse i Djuraffären ( ska köpa in en större säck med billigare sand). Den lilla påsen räcker till ett byte av allas sandbad så jag brukar sila sanden dom har i buren varje dag eftersom dom lätt skvätter spån över badet :)

[PetzLinda]
2012-06-16 10:53
0

Det är rätt intressant att månadskostnaderna han skilja så mycket från person till person!

[Jessica_91]
2012-06-16 12:08
0

Jag har 6 gerbiler och det går väl på ungefär 100-200 kr/månad men det är lite olika. Någon månad kanske jag inte lägger en krona medan det nästa månad blir mer än 200. Köper en jättebal med spån som kostar typ 80 kr och räcker 1,5-2 månader (då har jag iofs 3 ganska stora akvarium) och för någon månad sedan när jag skulle köpa gerbilmat så upptäckte jag att djuraffären börjat ta in stora säckar på 2,5 kg för ca 150 kr (jämfört med 75 kr för 750 g påsarna) så där sparade jag en del också.

Leksaker brukar jag beställa från danska zooplus när de har rea på saker jag vill ha men eftersom att mina tjejer knappt gnager på sin inredning alls så behöver jag i stort sett aldrig köpa leksaker. Gör dock det då och då i alla fall för att småtöserna ska få något nytt.

Sanden köper jag också från zooplus eftersom att jag inte har Biltema i stan och varken har körkort eller bil. Det är inte lika billigt från zooplus (ca 10 kr/kg) som från Biltema men det är bra mycket billigare än från djuraffären (39 kr/kg).

AnneN
2012-06-16 12:09
0

Har dålig koll på månadskostnad då jag liksom Tassy köper för flera månader i taget + att fodret jag har som grund i blandningen även används till mina råttor.

Men utslaget över året skulle jag tippa på kanske 200-300kr/månad i snitt om man räknar med inköp av nya hus 1-2 gånger/år, spån som jag köper stor bal (65kr/bal) 2-4ggr/år, fodersäcken räcker säkert 6 månader (kommer inte ihåg pris, men mellan 300-500kr), sand köper jag 3-4ggr/år på biltema för under 100kr, müsli, fröer, nötter, mm till foderblandningen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ks.gerbil
2012-06-16 12:29
0

inte mer än en 100-lapp Tungan ute köper spån för 100kr. och det räcker i 2 månader sen mat köps vart 4 månad om inte mindre :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

spiros
2012-06-16 19:35
0

Jag har 6 vuxna och 6 ungar. Jag räknar ut på ett ungefär vad den genomsnittliga månadsbudgeten är:

Foder = 80 kr

Spån + sand = 150 kr

Summa : 230 kronor

Men vissa månader blir det mer eller mindre, ibland köper jag t. ex hö till dem, ibland byter jag på dem oftare osv.