Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 2033 ggr
[PetzLinda]
0

1000 liters akvarium

Hej, jag kom på en sak när jag såg att det fanns att köpa 1000 lites akvarium. Kan man inte skaffa ett sådant och sen dela upp det i olika sektioner med skiljeväggar, t.ex fyra stycken på ca. 150 liter, ett på ca. 200 liter och två på ca. 100 liter eller fem 250 liter osv.

Man borde väl kunna fixa dessa skiljeväggar permanent hos en glasmästare va?

(Det enda tråkiga är att dem är så fasligt dyra bara :/)

gothic_eve
0

Visst kan du dela upp akvariumet och låta en glasmästare sätta in väggar men jag tror inte att du ska dela upp akvariumet i mer än 3 sektioner (vi har ett 720 liters till fiskar). Tänk på att ett stort akvarium är högre och bredare så det skulle i så fall bli väldigt smala sektioner och du skulle se väldigt lite av dina djur eftersom du då skulle ha kortsidan framåt.

[Tassy]
0

Solaika har gjort så om jag inte minns alldeles galet.

Anne.K
0

Det ska nog gå fint att dela av ett akvarium så. Men var bara säker på att det blir tillräckligt med yta så att sektionerna inte bara blir höga men små i ytorna.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[PetzLinda]
0

#1 & #3 Jo det har jag tänkt på. Därför hade jag tänkt att leta efter ett smalare akvarium, eller bygga mindre som t.ex ett 500 liters eller så. 1000 liter verkar faktiskt lite… 'litet' då de är så djupa och höga som sagt.

Men detta var bara en idé som dök upp i huvudet på mig när jag såg att det fanns dem som byggde 1000 liters akvarium ^^

[PetzLinda]
0

Så om man har ett akvarium med måtten 500x45x45 skulle alltså bli ca 1012 liter och delar man upp akvariet i 5 sektioner får man ca. 202 liter per sektion. Kanske kan man dela det på 6 sektioner och få två stycken 101 liters akvarium, men tycker att det skulle vara rätt så litet… Istället skulle man ju kunna dela upp det till sex lika stora sektioner och få dessa på ca. 168 liter. Hehe :p

Anne.K
0

hur stora är sektionerna du funderar på? rent mått mässigt? alltså längden och bredden, hur många cm får varje sektion då? (orkar själv nu inte sitta och räkna idag :P )

[PetzLinda]
0

Om det är fem sektioner: 100x45x45.
Om det är sex sektioner: 80x45x45.

Mer än sex sektioner hade jag inte tänkt ha i alla fall. (Hehe, sitter egentligen och diskuterar möjliga framtida akvarier xD)

Anne.K
0

Men det låter ju riktigt najs :) önskar att jag hade haft plats för ett sådant gigantiskt akvarium i lägenheten och ha längst en långvägg och avdelad till mindre akvarier :) hade vart behändigare än så som jag har nu :P men men… man kan tyvärr inte få allt så som man vill tyvärr så jag får nöja mig med att ha flera akvarium istället för ett enda gigantiskt :P

[PetzLinda]
0

Men du kan ju beställa mindre, t.ex tre stycken på 200-240 cm var = 2-3 sektioner per akvarium (om man räknar med mina mått) och så behöver de ju egentligen inte stå direkt ut med en vägg. Om jag fick beställa skulle jag nog själv vilja ställa akvariet/akvarierna mitt i ett rum, men vet inte om det skulle orsaka otrygghet för gerbilerna att kunna bli sedda så pass mycket :s

Anne.K
0

har tyvärr inte så mycket plats för så stora akvarium tyvärr… jag är begränsad till att hålla gerbilerna i ett gerbil rum, då min sambo inte vill ha massa burar i hela lägenheten ;) hehe

[PetzLinda]
0

Aha, ja då blev det lite problem ju :p