(K) Hona unge
Vi söker en hona på 5-6 veckor som ska sättas ihop med en ca 12-veckors hona. Hon har nu bott med oss i två veckor och var dessförinnan ensam i en vecka. Tyvärr har hon bitit ihjäl en burkompis hos förra ägarna, men det beror sannolikt på att ihopsättningen inte gick rätt till. Vi tänker gå försiktigt fram med delat terrarium osv.
Vi kan erbjuda ett engagerat hem och ett stort terrarium :)
Finns det några ungar till salu nu eller inom en snar framtid i Lund/Skåne? Eller annanstans i landet om transport kan ordnas. Jag ska förmodligen till Sthlm en sväng om några veckor.
Vi har svarta honor som är omkring 8 veckor nu som letar nya hem,efter fina föräldrar djur :) Finns i Linköping.

Jag tror de är för stora tyvärr. Behöver en väldigt ung hona som min kanske kan acceptera.

Puttar upp lite. Jag vill verkligen inte köpa från en djuraffär:( Passar även på att fråga om det kan bli svårare att sätta ihop gerbiler som varit ensamma flera veckor? Blir de för vana vid det?
#3 prova att maila direkt till olika uppfödare och kolla om de har ungar till salu eller ungar på g. :) jag själv har eventuellt en kull som föds nu på måndag men har dock redan två personer som står i kö för just honor från den kullen.(om det nu föds några honor).
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag har en gerbilhona på 7 veckor tillsalu just nu, kanske är för gammal? (Annonsen hittar du HÄR)
Annars väntar jag en kull nån gång i agusti.

#5 Oj, vad sugen jag blev på henne! Hon verkar helt underbar. Men frågan är om hon är lite för stor hon också?
#6 hon är ju inte könsmogen än så det borde ju funka om du använder delad bur ett tag.

#7 Var finns lilla tjejen?
#8 Hon finns i Göteborg men jag ska eventuellt hälsa på min bror, som bor i skåne, i veckan. Om det blir så kan jag självklar ta med henne.

#9 Jag bor i Lund, men kan ju så klart ta mig till andra ställen i Skåne.
Det finns inte en risk nu då att hon är könsmogen?
#10 Resan blir (mest troligt) till helgen och då finns det en risk att hon redan är könsmogen 
Så för att vara på den säkra sidan bör du nog köpa en yngre.
Jag har 4 honor i G-kullen till salu, födda 6/6-12 och leveransklara 18/7, tre black och en lilac:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus

#11 Nja, jag vågar mig nog inte på en snart könsmogen. Men jag blev verkligen förtjust när jag läste din beskrivning av henne :) #12 åh, vad synd att de inte är leveransklara nu. Lilac är en så vacker färg. Jag skulle helst vilja ha en unge nu, så min inte sitter ensam för länge.
Midgårds ska nog ha en hona kvar (DTW). De är leveransklara i slutet av Juni (denna månaden) men, hon bor i Västerås. Jag ska ha två gerbisar av henne så de kanske hade kunnat följa med ner till Skåne med mina. Jag bor i Sjöbo, Skåne, alltså retså nära Lund. 
(P.s Vet inte om hennes hona är tingad eller inte, men tror inte att den är det ännu!) 
Hon kan även enkelt ta sig till Stholm. Om du är intresserad så kan du ju PM:a henne! 

#14 Jag har kontakt med henne och jag är jätteintresserad av hennes vita. Dock har jag bett henne tänka igenom om hon vill sälja henne som burkompis till en liten killer :)) Det vore ju annars väldigt smidigt om vi kunde samordna transporten.
Okej! Ja det hade vi kunnat, har letat jätte länge efter transport nu men man hitter säkert någon!

Nää, hörrni. Nu har jag haft ytterligare ett samtal med en mycket erfaren gerbilmänniska som även han avråder mig från att göra ett nytt ihopsättningsförsök. Jag har fått mig en extremt dominant individ här och jag känner att jag är för oerfaren för att göra ett försök. Om vi i framtiden vill köpa gerbiler igen, får det bli två eller tre kullbröder :) Tråden kan låsas.
Okej, synd att den får vara ensam! :(

Ja, jag tycker det känns jobbigt. Felet är att hon från början såldes ensam, hon borde ha haft med sig en kompis som hon vuxit upp med. Eftersom hon bara var runt 6-7 veckor när hon bet ihjäl en annan bebis, tyder det (enligt de som är insatta) på att hon är väldigt dominant och alltså har svårt att acceptera andra honor.

Vill bara tillägga att inget är skrivet i sten. Men ska jag göra en ihopsättning vill jag göra det tillsammans med någon som är erfaren.