HJÄLP!!!
hej!
Jag har för ett par månader sen fått en oväntad gerbilkull, efter det separeraed jag honan och tog en honunge till den och gjorde samma sak med hanarna, men nu efter ett tag har jag börjat märka att min ena hona ser ut att vara en kille!! Vet inte hur jag ska göra nu, vill inte ha fler ungar och vill helst inte ge bort någon, finns det något man kan göra så att de inte parar sig eller kan man ha honan ensam i en egen bur?
För att de inte ska para sig så måste du sära på dem vilket du bör göra omgående så fort du är helt säker på att det är en hane.
Det är inte direkt snällt att låta honom sitta själv, han behöver få en kompis. Om du inte vill skaffa en unge att sätta ihop honom med så borde du för hans skulle omplacera till någon som har möjlighet att skaffa en kompis till honom. Förstår att det är jobbigt att omplacera men det är för hans bästa i så fall.
Hur gammal är gerbilen du tror är en hane? Går den ihop med mamman nu?
han är kanske 10 veckor tror jag
#2 Ja då är det hög tid att du flyttar på honom, om du nu är säker på att det är en hane.
Flytta bort hanen omedelbart från mamman. Sedan bör du finna nya bebiskompisar till både honan och hanen så att dom inte blir ensamma. Har du inte plats/möjlighet att ge dom nya kompisar så bör du omplacera då till någon som kan erbjuda dom lämpliga burkompisar. Gerbiler ska inte behöva leva ensamma. Men först och främst sära hanen från honan :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#4 Runt 8 veckor börjar de, ibland lite tidigare och ibland lite senare. Men det är inte säkert att de fattat hur man ska göra när de är så unga, även om de är könsmogna och fysiskt redo för parning. Så om TS har tur så har den lilla hanen inte gjort sin mamma dräktig ännu.
Det kan nog vara bra att vänta med att skaffa nya kompisar till mamman och hennes son tills du vet om mamman är dräktig eller inte. Är ju ondöigt att införskaffa två ungar om du ändå kommer få en kull.
Är mamman och pappan till din första oväntade kull syskon?
Jo de där ser absolut ut som en hane men det hade varit bättre om du tog en bil när han hade huvudet uppåt.
Har du kollat vad pappan sitter med? så det inte råkar vara någon hona där?
Ser absolut ut som en hane ja.
vet nån vad jag ska göra med den ensama honan?
#11 du kan eventuellt vänta lite och se ifall hon visar sig vara dräktig. Och är hon det så kan du ta en hona ur den kullen som får stanna med henne. Annars om hon inte är dräktig så rekomenderar jag att du letar efter en liten honunge att sätta ihop med henne :)
ja tor jag gör så!:)
vet nån hur många kullar en gerbilhona max kan få?
Väldigt stora kullar är sällsynt där det är 10-12 ungar. Mer vanligt är nog kullar innehållande 4-6 stycken ungar.
#13 oj tror jag missuppfatta din fråga? Du frågade hur många KULLAR en hona kan få max? Max 3 kullar på samma hona mer bör man inte ta på en hona då det är slitsamt för en hona att få många kullar.
jaha så ska jag inte låta henne få fler ungar då?:)
#18 nej jag anser väl att du inte bör det. Varför hade du viljat göra det nu när du redan sitter och känner "hjälp" i din nuvarande situation?
om jag kanske borde skynda mig att separera dem.
Har du inte separerat sonen från mamman ännu???? Gör det GENAST!!!
Ja skynda dig och gör det direkt!!! Det är inte rätt mot djuren om du låter mor och son gå ihop! Det blir inavel om dom får ungar och kan födas med missbildningar eller hjärnskador!!!
Med tanke på att hanens föräldrar är syskon så vore det otroligt oansvarigt att låta honom få ungar med sin mamma. Sen så verkade du inte ha plats för fler burar så varför skulle du vilja ha en till kull? Om du bryr dig om dina gerbiler så särar du på hanen från sin mor.