Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1004 ggr
[PetzLinda]
0

Zoo-djur

Idag när jag var inne på Arken Zoo så hade de tre gerbiler, två hannar och en hona. De hade tydligen blivit tagna från modern vid 4 veckor! Helt jävla sjukt egentligen. Sen hade de INGENTING att gräva i.
Asså, jag fattar inte hur djuraffärer kan ha det såhär för djuren! Deras hälsa, beteende och allt blir ju helt försämrade! Jag blev praktiskt taget arg när jag såg dem, framför allt honan.

Hanarna var lugna och relativt handtama medans honan var mer skrämd och inte alls ville komma upp. Men när hon väl var uppe var hon jätte gosig och nyfiken (jag fick ta upp dem) och jag blev praktiskt taget helt förälskad i henne! Dessvärre är det hannar jag är ute efter tack vare att jag möjligen vill börja med avel ett flertal månader efter att jag skaffat mina första gerbiler.

Men egentligen, borde man inte kunna stämma djuraffärer för att de har sina djur under så dåliga omständigheter?

Praefatio
0

Du kan ringa Länsstyrelsen och säga att du anser att affären brister i sin djurvård, så åker de och gör en oanmäld kontroll!

Det är sjukt att man överhuvudtaget fortfarande kan köpa levande djur i djurbutik i Sverige.

Scorpio97
0

Jo, naturligtvis kan du anmäla dom. Tror det är till länstyrelsen man skickar anmälan, men är ej säker (är trött, så kan ha helt fel)

Eftersom det gäller djur så måste dom dessutom kolla upp det (:

//Jessie

Praefatio
0

Nej, stämma dem kan man inte göra.

ossilian
0

Ja, det är verkligen sorgligt att se när djuren har det så där. Det ger dessutom så fel signaler till presumtiva käpare. Arken är väl en kedja och de borde rimligtvis ha gemensamma regler kring djurhållningen?

[_hsleiufhbtv]
0

Skicka en anmälan. Även om det troligtvis inte händer något (aldrig hänt under de fyra ggr jag anmält djuraffärer) så har du gjort vad du kan.

Scorpio97
0

3# Är som sagt trött, så skrev fel ord. Anmäla ska det naturligtvis vara.

//Jessie

ks.gerbil
0

använd inte djuraffärs gerbiler för avel!

Gerbil-hemsidan hittar du R

[PetzLinda]
0

Kanske borde man verkligen anmäla det, för jag hatar när jag ser djur som inte har det som de ska.

#1 Helt sjukt ja. Folk kan ju gå och köpa och säga att de har världens finaste hem till dem hemma men sedan blir det bara skit utav det. De flesta blir ju uppfödare som endast avlar för pengar genom att typ sälja som reptilmat osv.

#4 Jo, Arken Zoo är ju en kedja som finns överallt i sverige.

#7 Nej det vet jag mycket väl om, men om jag skulle skaffa några djuraffärs gerbiler så skulle jag endast ha dem som sällskap till de gerbiler jag skulle ha avel på. (Nu tror jag inte att jag skaffar någon utav dessa gerbiler dock.)

ks.gerbil
0

8# jaha förlåt uppfattade 0# som du skulle det :)

Scorpio97
0

Själv tycker jag inte att man ska köpa zoo-djur vare sig till sällskap eller avel, eftersom man då bidrar till att dom kan fortsätta att ha djur. (Tycker inte djuraffär borde få sälja levande djur)

Dock är det lite dubbelmoral att säga det eftersom jag själv har två djuraffärs-hamstrar. Men nästa gång ska jag köpa från uppfödare.

Om djuraffären är väldigt bra, har bra burar osv så är det dock lite skillnad (:

//Jessie

ks.gerbil
0

10# håller med dig :)

[PetzLinda]
0

#10 Tycker själv att man absolut ska prioritera att köpa från uppfödare istället för zoo-affär! Tänkte mest om man är i akut behov av t.ex ett nytt sällskap till en ensam gerbil i hemmet, men givetvist, tycker jag, att man ska kontakta en uppfödare först.