Angående färgen black
Hejsan! Jag är lite nyfiken på en sak och hoppas att någon som är duktig på färger och genetik kanske kan svara. Jo i regel när man ser black gerbiler så har ju dessa ofta något vitt på sig typ på tassar och som en smal rand under halsen och även lite enstaka vita hårstrån på kroppen ibland. Det jag är nyfiken på är om det är möjligt att avla fram BRA black utan något som helst vitt på sig? Eller går det inte komma undan dessa små vita sakerna som man alltid verkar få på black gerbiler? Bara lite nyfiken på detta :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jo det går och jag har sett ett antal helsvarta. Men det är inte alltid de lättaste eftersom de flesta som får fram de mer eller mindre bara parar svart med svart x antal gånger och då väljer djur med mindre vitt.
Om man kollar på tex nutmeg brukar de också får en haklapp och vita ränder på tassarna ibland.. eller ja detta kommer på många färger.
Ah där ser man :) började bli lite fundersam över ifall det fanns helsvarta blacks då jag själv aldrig lyckats träffa på dessa. Men kul att veta att det finns då :)
Som Midgårds säger så japp det går. En av mina honor från Holland är en sådan jag kan ta och fotta henne när jag är hemma nästa gång, om ett par veckor.
MvH Tsunamis
Katja, har inga bilder på henne ännu däremot. Eller jo föresten jag ska kolla.
MvH Tsunamis
Nä man kan inte se tassar eller haka på de äldre bilderna tyvärr.
MvH Tsunamis
Tsunamis: åh vad kul :) vore roligt att få se hur en riktigt svart gerbil ser ut. Mina två svarta damer har så mycket vitt. Ariel har till och med enstaka vita hårstrån över kroppen som gör att hon ser ju nästan ut som om hon håller på att bli en gammal tant, hehe. Så hon känns som en väldigt dålig black i färgen.

Jag har haft ganska många gerbiler utan vitt på tassarna. Men haklapp har de flesta haft mer eller mindre. Bara några få med mycket, mycket liten haklapp.
Kolla tex på denna. Tror inte hon har något vitt på tassarna :) Men vit haklapp!
Kan oxå försöka hitta andra bilder. Men de finns på en dator som inte funkar just nu..
Jag har dock ingen som har varit sådär riktigt kolsvart. Men det finns helt klart gerbiler som är riktigt svarta utan vitt. Vet iaf uppfödare i SGF som har/haft det.