Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 1297 ggr
[PetzLinda]
2012-05-28 19:54
0

Egetblandat foder

När jag väl har gerbiler här hemma hade jag tänkt blanda mitt eget foder. Jag hade tänkt ha gerbil nature som en bas i början men sedan efter ett tag helt gå över till att blanda eget. Men det jag undrar är; Vad ska jag ha i och var kan man köpa detta?
Jag har hört att osötad müsli ska vara väldigt bra, men vilka sorter är bäst? Har även hört att man gärna ska ha i hund/kattmat, men ska det vara torrfoder eller blötfoder?

Skriv gärna de recept som ni använder om ni blandar eget! :)

moawi
2012-05-28 20:15
0

Det finns AXA Grynblandning i de flesta matbutiker som innehåller de fyra sädesslagen, det använder jag som en bas tillsammans med Gerbil Nature. Sen har jag i lite allt möjligt beroende på vad jag har hemma: torkade örter, undulatfrön, torkad morot och äpple, kattmat, bovete, johannesbröd, rispuffar, ärtplättar o.s.v. Det varierar ganska mycket från gång till gång :)

Det ska vara torrfoder. Jag har själv inte provat den här sorten men ska nog göra det nästa gång när mitt andra är slut. Det verkar innehålla naturliga och bra ingridienser. Oftast är det mycket konstgjorda saker och ämnen, vars namn låter himla konstiga, i katt- och hundmat.
Saker som undulatfrön, alfalfafrön och ärtplättar innehåller mycket proteiner så man får balansera det lite. Har man t.ex. mycket av de sakerna så behöver man ju inte kattmat också.

Ingridienser hittar du i mataffären, och speciellt kring hälsohyllan. Ärtplättar, undulatfrön m.m. hittar du i djuraffären.

[PetzLinda]
2012-05-28 20:19
0

Okej, ska se vad matbutikerna och Arken här i Finspång erbjuder för något! :)
Men kan man verkligen variera så pass mycket på deras föda? Har hört att gerbiler ska ha väldigt känsliga magar!

moawi
2012-05-28 21:15
0

#2 Jo de är känsliga, för foderbyten. Jag gör väldigt stora satser varje gång, sisådär 8-10 liter, så introducerar jag den nya blandningen varje gång den gamla tar slut. Men den räcker ganska länge så det är inte så ofta.

Men variation i själva blandningen tror jag starkt på. Precis som människor tror jag att även gerbiler behöver en varierad kost och inte bara ett fåtal ingridienser.

[PetzLinda]
2012-05-28 21:49
0

#3 Jo det är väl sant. Men enligt mina egna åsikter så ser jag att variation i blandning blir lite som foderbyten, eftersom dom då inte får riktigt samma foder varje gång. Givetvist är det bra med lite variation, men det känns ändå så konstigt. Jag blandar ihop variation med foderbyte tror jag. Tror inte jag riktigt fattade helt fullt ut dessutom ;c

moawi
2012-05-28 21:53
0

#4 Jag menar variation i själva blandningen, alltså att man har många olika sorters ingridienser så att de får i sig alla näringsämnen och olika vitaminer/mineraler :)

[PetzLinda]
2012-05-28 22:23
0

#5 Aha okej… fattar fortfarande inte helt, men vi låtsas att jag gör det x)

ks.gerbil
2012-05-29 18:55
0

vill bara säga att gerbil nature är väldigt bra foder som den är annars kan man späda ut den med då t.ex. musli :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Sphynx
2012-05-30 22:29
0

Gör som Moiz, ingen av mina har någonsin reagerat på "bytet"

Ejeen
2012-06-01 16:10
0

När jag blandar egen så brukar jag använda det som finns hemma, grönsaker, osötade müsli, havregryn, nötter, frön och annat. Men eftersom ens Gerbil oftas gillar vissa saker mer en andra så skulle jag testa mig fram först o se vad din gerbil gillar och sedan är det bara att köra på det! ;)

panini
2012-06-07 17:48
0

Vet ni vad man ska har för kattmat?

Sen så har jag ju undelater här hemma, kan man ha i vilken sorts undulat mat som helst? Jag köper dogmann´s undulatfrön.

moawi
2012-06-07 19:10
0

#10 Du ska ha ett torrfoder, köp gärna ett lite dyrare märke (men liten förpackning) och inte typ Friskies på mataffären. Kötthalten i sån mat är skamligt låg.

Ja det spelar ingen större roll :)

panini
2012-06-07 19:17
0

Okej för vi har 6st katter och jag vet inte riktigt vad det är för märke, ska kolla sen kötthalten på den. ;)

moawi
2012-06-07 19:54
0

#12 Ja om du redan har kattmat hemma kan du lika gärna ta det, onödigt att köpa bara till gerbilerna. Jag tänkte om du ändå skulle köpa :)