Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1232 ggr
Sphynx
0

Svansförlust

Jag har nyligen introducerat en ny grabb till Frigg och Goofy, det har tagit dryga veckan innan Frigg kunde vara samman med den nye.

En av de första dagarna råkade "lillen" sticka ut svansen genom gallret som skilde dem åt, Frigg bet fast och höll tag :( Svansen- dvs päls och kött, slets bort från svansens skelett, ca en knapp cm.

Jag fick veta att jag inte behövde klippa skelettdelen som stack ut, den skulle lossna efter ett tag, men inget har hänt, den sticker fortfarande ut. Ser lite makabert ut. Någon som varit med om detta?

(För de som inte varit det så blödde det lite, inte speciellt mycket, och han har aldrig visat på något sätt att han skulle ha ont. Efter något dygn såg det fullständigt läkt ut).

Midgårds
0

Exakt samma sak hände mig förut och det är bara att vänta så ramlar den av eller så biter djuret själv av de. Men ne de ser verkligen inte roligt ut.

[Tassy]
0

Min jird som tappade en del av svansen innan han kom hit (rymde utomhus, panikinfångning) hade ben synligt i bra många månader.

Sphynx
0

Oki, då väntar jag o hoppas den lossnar i sinom tid :) Tack ska ni ha för svaren :)

panini
0

Men usch vad hemskt! Hade inte själv velat vara med om det! :(

svartkanin
0

En bland mina första gerbiler tappade också en bit av svansen när min systers kompis tog upp den utan att fråga (hon lyfte gerbilen i svanstippen), fast dom hoppar upp i handen…

Jag blev såklart jätte ledsen/arg och trodde att gerbilen skulle dö så vi ringde vet och dom sa att gerbilen skötte det alldeles själv. 3 v. senare var den helt återställd fast med kortare svans.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

ks.gerbil
0

Oj va läskigt :O :S hlppas den snart ramlar av :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Sphynx
0

Ja det var rätt läskigt faktiskt. Fast jag märkte aldrig att han på något sätt hade ont av det- förutom just när den slets av :(

gothic_eve
0

Den kommer att ramLa av och ny päls kommer att växa ut över, så det kommer inte synas någonting så småningom men det tar ett par veckor.

Det hände med min Mysis när hon var liten och kilade fast sig mellan byrån och väggen , då tog jag tag i kroppen men gled med handen på något vis och fick tippen i handen - jäklar vad rädd jag var, och panik hade jag också då hon pep i panik - fick så dåligt samvete!

Det enda man behöver kontrollera bara är att det inte blir infektion i såret.

Sphynx
0

# det är redan läkt så inf.risken är över. Men jag ser framemot att skelett-delen trillar av :)