Ihopsättning. dominans? Hjälp!
Hej!
Har två par hanar som är ca 1 år gamla. Igår delade vi av akvariumet och satte ner två hanar som är 7v. Först var det nyfiket och det luktades och så. Intresset mot de små vart stort men avtog efter ett tag. Klart dem "hälsar" på varandra genom gallret då och då men inte lika intensivt som igår. Vi har nu bytt plats på paren två gånger och det fungerar bra. Dom springer runt och luktar och verkar intresserade.
Dock så har våra två äldre hanar (bill&bull) börjat att bråka. Dvs den ena försöker hoppa upp på ryggen på den andra och ett bråk utbryter där båda gerbilerna ställer sig upp på bakbenen och slåss. Händer också att någon blir nerbrottad och fasthållen mot marken. Efter ett tag släpper Bill/Bull taget och de springer ifrån varandra. Än så länge har det inte någon boll utav situationen.
Efter det går det några minuter, dom sandbadar tillsammans och verkar vara kompisar. Sedan slår det om fort när någon nosar den andra i baken eller försöker bestiga den andra.
Kan det vara så att dom inte riktigt ännu gjort upp dominansen i sin lilla flock och nu sätts den på prov när två helt nya gerbiler kommer in i bilden?
Tips på hur jag ska gå vidare mottages gärna. Ska vi fortsätta ihopsättningen eller avbryta?
Har någon här upplevt samma sak tidigare?
De verkar vara på ungefär samma nivå när det gäller rangen. Så länge de inte bollar ihop så skulle jag fortsätta att försöka få ihop dem alla. Men du bör hålla noga koll på dina äldre grabbar så att det inte blir någonting mer än bara boxande och ridande.
MvH Tsunamis
Ok, låter bra. Vi håller så bra koll vi bara kan. Just nu har vi haft dem under uppsikt sen kl 07. Men ikväll måste vi tyvärr lämna dem ensamma några timmar. Men än så länge ser de ut att komma hyffsat överrens trots bråken.
Så det kan vara så att mina äldre killar inte riktigt kommit fram till vem som är den dominanta? Om bråken slutar så bör dem vara överrens. De har hållt på så här sen kl 8 i morse. Känns ju konstigt om dem inte lyckas få ordning på vem som har högst rang. Har inte sett dem hålla på så här förut, det blev nu när de två nya grabbarna kom in i bilden.
Men vi kör vidare med delad bur ett tag till. Blir det en boll mellan de äldre grabbarna avbryter vi det hela. Även om de inte slutat slåss inom 2-3 dar? Om vi avbryter kommer dem då kunna samsa igen om vi tar bort de yngre grabbarna?
Putt!
Någon som har ett bra svar? Känner mig lite osäker på det här just nu.. men än så länge tycks det går bra med våra två äldre killar. Just nu har dom boat och ligger tillsammans i ett hörn av akvariumet. Samma med de små :)
Ingen som har lust att hjälpa till?
Bra att dubbelkolla ja men de vuxna hanarna kan bete sig så mot varann även om de nya ungarna är hanar. De blir för uppsplat helt enkelt, ungarna kan ha en doft kvar från mamman dessutom.
MvH Tsunamis
Japp, alla är hanar. Vi ska prova att introducera dem för varandra idag. Känns som de har blivit mycket bättre. De ignorerar varandra totalt och våra vuxna hanar har slutat att bråka. När vi bytar sida på dem så är det inte lika uppspelta över den nya doften som förut.
Nu har vi provat att sätta ihop dem. Bill, vår ena hane på 1 år tycktes acceptera båda ungarna. Visst, han jagade dem lite och försökte bestiga dem. Men till slut så la dem sig under honom och lät honom putsa dem. Måste vara ett bra tecken tänkte vi.
Fortsatte sedan med att introducera Bull till en av småttingarna. Gick bra till en början. De luktade på varandra och verkade intresserad. Sen från ingenstans flippade bull ur och blev jäkligt aggressiv. En boll var på gång men det hann aldrig bli dramatiskt tack vare blomsprutan. De sprang mycket riktigt åt rätt håll men Bull ville gärna efter den lilla ändå. Jag var snabb ner och slet upp Bull ur buren. Nu kör vi med delat i några dagar till.
Som det är nu bytar vi plats på gerbilerna 2 gånger om dagen. Morgon och kväll, ska vi intensifiera det lite och köra morgon, lunch och kväll?
De har varit i delad bur sen i torsdags. Hoppas Bull lär sig att acceptera de små så att vi kan ha dem tillsammans.
Idag är det dags att prova igen. Funkar det inte idag så bör vi nog fundera på att ha dem separerade för alltid. Eller ska man fortsätta lite till med ihopsättningen? Hur lång tid kan man ge det?
#11 hur lång tid har ni hållt på hittills? Och hur ofta byter ni plats på dom per dag?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#12, imorgon har vi hållt på i en vecka. Söndags provade vi att sätta ihop dem. Vi byter plats 2-3 gånger per dag.
Success! Nu bor de tillsammans allihopa. Boar, delar mat, gräver och busar. De äldre sätter gärna de yngre på plats lite då och då, men jag antar att det bara är normalt med lite uppfostring och disciplin!
Grattis :D härligt att det funkade tillslut. Att ha tålamod är bra ;) men håll ändå lite extra koll nu den första tiden så att allt verkligen funkar med dom :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Kul att det funka=) lärde sig lite på denna tråden med:)
Mvh!
Söker avelsdjur! ;) (gerbiler i Skåne)
Hoppsan, denna tråd har jag missat.
Vad skönt att du fick ihop dem till slut. Hanar brukar inte vara omöjliga.
Självklart håller vi lite extra koll nu i början. Än så länge så har vi inte fyllt på med en massa spån, men ska ta och byta spån nu i veckan och fylla med 300 liter spån. Men just nu har vi bara 10cm spån för att vi ska kunna hålla koll på dem små.
Dom verkar trivas tillsammans i vårat stora akvarium. Just nu ligger dem tillsammans och sover i en hög med toapapper. Jättegulligt! :D
Vad skönt att höra att det fungerde! Det ger mig hopp om mina äldre ska acceptera den nye lille grabben tillslut :)
#20, det ska säkert gå kanon. Hur länge har du försökt?
#21 Ja då, nu har dem levt ihop från den 14e maj och allt rullar på fint. Visst uppstår det lite gruff ibland. De små är rätt kaxiga. De små försöker sno mat från dem stora och busar/jävlas lite med dem.. Blir lite "slagsmål" ibland men inte mer än att de äldre visar att det är dom som bestämmer.
Dom boar fortfarande tillsammans och verkar trivas ihop.
Tänkte även jag skulle ladda upp en bild på akvariumet :)
Så himla fint! Sött de är när man kan se dem i gångar under spånet…
Mvh!
Söker avelsdjur! ;) (gerbiler i Skåne)
# 22 Det tog en vecka :) Nu fungerar det bra- en vrickad tass och en cm mindre svans än tidigare dock (se tråd "svansförlust") :)
va bra! för annars kanske hanarna "bråkade" över damerna