Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1264 ggr
ossilian
0

Svår att sätta ihop

Är det någon här som varit med om att en gerbil varit stört omöjlig att sätta ihop med en annan? Trots att man går varsamt fram med delad bur osv?

Vad gör man med sådana individer (om de finns)? Vi har tagit över en tös på ca 7 veckor som redan skadat en hona svårt och dödat en annan. Hon är urmysig med oss och har inga konstiga beteenden för övrigt.

Jag har varit i kontakt med två mycket erfarna uppfödare som gett mig både råd och väldigt bra tankar. Men är nyfiken på om fler varit i samma sits. Och hur har ni löst det då?

[Tassy]
0

7v hona som tagit ihjäl en annan? Förvånad är du säker på att hon bara är 7 veckor? det låter helt.. omöjligt, nästintill.

Anne.K
0

Kan bara hålla med tassy om att det låter märkligt med en liten 7 veckors hona som tagit ihjäl en annan :o

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ossilian
0

Uppfödarna som jag haft kontakt med säger precis som ni.

Vi vill att hon ska ha en vän, men frågan är om det går med den bakgrunden? Vi är noviser men hade så klart läst på och även hälsat på hos flera innan vi köpte. Jag kände mig inte orolig att köpa en så ung hona och sen introducera henne för en bebishona. Men efter att ha pratat med några kunniga känner jag mig nu tveksam.

De förra ägarna var väldigt ärliga och har inte mörkat nåt. Eg skulle de sälja ett annat par honor, men vi föll ju för denna lilla tuffing. Dumt kanske. För scenariot där hon har ihjäl en bebis eller för den delen lever ensam känns inte bra vilket som.

Vad hade ni gjort? Än så länge fungerar det väldigt bra. Hon är cool och trygg. Vi pysslar mycket med henne.

ossilian
0

Jag har ställt lite fler frågor till förra ägarna. Kanske satt hon ensam även i djuraffären och har vant sig vid det?

Anne.K
1

#4 är du verkligen säker på att hon endast är 7 veckor om hon redan haft några andra ägare OCH även hunnit leva i djuraffär innan dess? Låter som mycket flyttande för en såpass ung gerbil.

Midgårds
1

En bild på tösen kanske skulle underlätta lite då man i alla fall kan se nogelunda hur gammal hon är.

Men ja jag har hört om liknande när väldigt unga djur har dödat yngre dock är det inte alls vanligt. Det är ju inte alls kul att hon är så "dominant" och ja vissa individer vill ju inte ha sällskap eller helt enkelt gillar inte kompisar av samma kön.

[Tassy]
0

Var i landet finns du? Tänkte om någon av oss finns nära så är det lättare att hjälpa med ihopsättning.

ossilian
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, har fått lite svar från förra ägaren. Hon satt med en kompis i djuraffären, så hon var inte ensam där iaf. Hon är troligtvis 10-12 veckor nu, så hon var fortfarande väldigt ung när sattes ihop med de andra (en i taget).

Här kommer två suddiga bilder på henne från i dag. Det är min 9-åriga dotter som håller i henne, alltså barnhänder.

ossilian
0

En till

ossilian
0

Och en till :)

[Tassy]
0

Med risk för att tabba mig nu, men jag tycker hon ser fullvuxen ut. Typ runt året?

ossilian
0

Hm. Vet inte om bilderna lurar ögat kanske. Hon var mindre i strlk än de två andra de hade och de var precis 3 månader. Och hon är mindre än andra gerbiler jag träffat/sett.

Ingen som bor i Lund som kan komma och kolla in sötnosen :)

Sphynx
0

Oj hon ser verkligen rejäl ut i kroppen. de små jag haft har haft taniga ungkroppar, inte så runda. Men jag har inte tillräckligt med erfarenhet men tänkte fråga en sak, helt OT: Är det sphynxar du har på din profil bild? Fotot är ju väldigt litet för mig men..?

Midgårds
0

Fin hon var, men ja hon ser ganska stor ut. Dock fick jag en hon från djuraffär som skulle vara 7veckor som var till synes lika stor som din tjej för ett bra tag sen och jag tror att hon är äldre än så. Men det är nog inget vuxet dur i alla fall.

Men jag tror att hon ska få någon kompis så behöver hon en hona som är 5-6veckor (max 6veckor) eller en steril hane.

ossilian
0

#13 Nej, det är orientaler :)

#14 Jag undrar om inte bilderna är lite missvisande ändå. Men i vilket fall så är hon ju inte så ung som 7 veckor som ägaren felaktigt sa först. Hon är alltså runt 10-12 veckor. Tror du att det kan gå att sätta ihop henne med en unge? Det är inte kört med tanke på att hon visat sig så aggressiv innan?

[Jessica_91]
1

#15 Det är inte alls konstigt att det uppstod bråk (som resulterade i dödsfall) om hon sattes ihop med en annan könsmogen hona, det går ofta så för könsmogna honor som sätts ihop. Så hon är med största sannolikhet en helt normal gerbilhona och bör kunna sättas ihop med en icke könsmogen unge. Glad

Sen så finns ju risken så klart att hon faktiskt ÄR aggressiv och inte kan bo med andra men om du bara testat att sätta ihop henne med honor som är könsmogna (ca 8 veckor och uppåt) så är det helt klart värt att testa med en unge!

ossilian
0

Ja, fast alltså varken denna hona eller de två hon sattes ihop med var könsmogna. Och sen är det inte jag utan förra ägarna som gjorde försöken. Hm, jag vet varken ut eller in. En sak är iaf säker och det är att nästa gång vi vill skaffa gerbil så blir det ett syskonpar från en uppfödare :)

Anne.K
1

#17 det kan ju ha blivit dödsfall och slagsmål hos förra ägaren pga att förra ägaren kanske gjorde ihopsättningen på fel sätt… Har du information om HUR den tidigare ägaren gick till väga med ihopsättningen?

ossilian
0

#18 Jo, så kan det absolut vara. De var jätterara människor, men knappast experter på gerbiler. Och det är inte jag heller, vilket gör mig tveksam till att jag skulle klara uppgiften bättre. Om jag skulle göra ett försök till att ge henne en vän, tänker jag att jag gör på följande sätt: jag ska få ett rätt stort akvarium i dagarna, vilken jag delar av och inreder varje sida med spån, mat, vatten och kanske ett sandbad. "Tittut" på ena sidan och en plutthona (om jag öht får tag i en) på andra. Byter sida på dem ett par ggr om dagen. Om det verkar vara ok stämning tar jag bort gallret och låter de hälsa på riktigt. Ber till gudarna att det inte blir värre än smågnabb. Framförallt måste jag se till att inte dottern är hemma vid själva sammanförandet. Vad säger ni? Är jag inne på rätt spår?

Anne.K
0

#19 låter mycket bra skulle jag vilja säga… Dock en sak som är bra för dig att tänka på i ihopsättningen är att inte ha för bråttom med att ta bort avdelningen… Utan låt dom gärna sitta i delad bur i några dagar innan du testar… Och se även till att dom verkar lugna och sansade då när det är dags för dom att hälsa på varandra på riktigt. Men fram tills dess, så gör du precis som du sa, byter sida på dom ett par gånger om dagen så att dom vänjer sig vid varandras dofter och så. Och låt dom gärna sitta avdelade ett par dagar. För har man för bråttom att ta bort avdelningen så kan det gå illa om man har otur.

moawi
0

#19 Håller med Achangra, det låter jättebra :) Ha inte för mycket spån i buren så att de kan gräva ner sig och då inte behöver träffa varandra. Ha också lite spån den första tiden när de träffas utan galler, så att du kan iaktta deras beteenden och enkelt kan ingripa om det skulle bli bråk.

Du märker troligen också tydligt hur de beter sig mot varandra genom gallret. En del kan vara lite gnabbiga mot varandra precis i början genom gallret men snart vänjer de sig vid varandra, hälsar, nosar och putsar på varandra. Att den yngre gerbilen piper är helt normalt, den visar att den är undergiven.

När du sedan tar bort gallret efter några dagar (du märker och avgör själv när det börjar bli dags), var beredd med tjocka handskar så att du kan sära på dem om det skulle behövas. Det är lätt att själv bli biten, när de är inne i stridens hetta har de inte tid att tänka på vem de biter.

Om de står och trycker sidorna mot varandra behöver du inte ingripa (men vara beredd), om de däremot ryker ihop till en boll, då ska du vara snabb.

När de sover tillsammans, då kan du känna dig så gott som säker på att allt har gått mycket bra och att de nu är bra kompisar :) Men håll ett öga på dem ett par-tre dar till innan du fyller på med mer spån.

Förhoppningsvis ska det gå alldeles utmärkt :) Det kan mycket väl vara så att de förra ägarna har gjort på helt fel sätt, typ bara släppt ner en liten gerbil i hennes bur, gått därifrån och trott att allt blir bra.

Men kör du på delbar bur-metod så kommer de ju inte åt att skada varandra, och när du tar bort gallret är du ju där och vaktar dem. Så oroa dig inte, du gör på rätt sätt så riskerna är mycket små att det ska gå illa, så som det gjorde sist, den här gången :)

Lycka till!

ossilian
0

Tack för era uppmuntrande svar :)

Bra tips om spånet, det hade jag inte tänkt ut själv. Frågan är nu bara om jag får tag i en så liten hona. Är det inte lite nervöst för en uppfödare att sälja en unge under de omständigheterna? Eller kanske är det en ganska vanlig situation.

Tänkte på en grej - vad ska jag göra om jag märker att det inte går att få ihop henne med en annan. Alltså, inte just att hon dödar, det vore ju hemskt. Men att det inte blir bra och att hon vill vara ensam? Vad gör jag då med den andra lilla honan? Kan de leva ensamma men i delat (stort) akvarium? Eller är det bara stressande för dem?

Intressant detta med deras starka revir. Jag har haft katter i hela mitt liv och även fött upp raskatter. Katter kan vara nog så knepiga att få ihop men jämfört med gerbiler verkar de ligga i lä :))

Anne.K
0

#22 om det verkligen inte skulle gå att få ihop henne med någon annan gerbil så kan man ha henne som ensamgerbil men då tycker jag att man ska ha provat allt innan. Sedan en ensamgerbil kräver ju mer av sin ägare att man umgås mycket mer och så. Dock är det viktigt att hålla koll på hur gerbilen mår av att vara ensam, en del blir springiga i buren och verkar inte få någon ro i kroppen och i sådana situationer är det ju tyvärr inte så snällt att fortsätta gerbilen leva på det viset. Sedan angående om man kan ha gerbiler i delad bur hela tiden så tror inte jag att det är så bra för risken är att de bara stressar varandra istället. Så funkar inte bebishonan med din nuvarande hona så måste du skaffa en ny kompis till bebishonan dessutom.

ossilian
0

#23 Ja, vi har ju inte vi försökt allt, för precis som några av er varit inne på vet jag ju faktiskt inte exakt hur det gick till hos förra ägarna. Jag lutar mer och mer åt att ge henne en riktig och bra chans till.

Hon tyr sig till min dotter, som pysslar mycket med henne. Idag var min dotter borta hela dagen och kom inte hem förrän för en stund sen. "Tittut" har varit passiv hela dan och jag har tom blivit lite orolig och lockat henne med godis. När min dotter nu kom hem, hoppade Tittut ur kojan direkt och kom fram till kanten för att hälsa. Det är verkligen gulligt att de redan har så fin relation, men det är lite sårbart också. En ständig burkamrat behöver hon liksom aldrig sakna och längta efter.

Anne.K
0

#24 låter verkligen helmysigt att din dotter och gerbilen har en så bra relation :) men som du sa en gerbilkompis vore väldigt bra för henne att få ja också :)

[_hsleiufhbtv]
0

Om du ska prova igen och vill ha hjälp kan jag ta tåg eller buss ner, bor i Klippan och har haft gerbiler i X antal år.

ossilian
0

#26 Vilket fantastiskt erbjudande! Det skulle kännas bra att ha någon erfaren i närheten vid själva mötet (när de varit i delad bur i några dagar). Även om jag är djurvan är det inte säkert att jag kan läsa av gerbilernas kroppsspråk.

Nu gäller det bara att hitta en bebishona.

ossilian
0

# 21 Du har en toppenbra hemsida! :)

[_hsleiufhbtv]
0

#27 kommer gärna! :)

Strigoaica
0

Jag har en gerbilhona som inte går att sätta ihop med någon… Hon hade en kompis som dog förra året och sedan dess har hon inte velat ha någon annan kompis. Hon är nu 1,5 år och jag har provat att sätta ihop henne med en bebishona, det gick inte, hon bara anföll den lilla. Tänkte då att hon skulle få bli avelshona och testade att sätta ihop henne med en hane, det gick inte, hon anföll och han slogs tillbaka.. Gick dock bra då jag lyckades sära på dem. Jag har gjort på det sättet man ska göra, haft dem i delad bur, bytt sida på dem flera gånger om dan i flera dagar och haft tålamod, inte hjälpt. Tror att hon helt enkelt inte vill ha någon annan kompis än den första hon hade!

moawi
0

#28 Tack, det värmer Skrattande

Ang. om det inte skulle fungera med bebishona… För det första är risken minimal att de kommer kunna skada varandra om du gör på rätt sätt, vilket du gör, om du gör så som du beskrev tidigare.
Så jag tror inte att det kommer vara några problem för en säljare att släppa iväg en bebis till dig. Det jag tycker du ska göra innan du köper är att du avtalar med säljaren/uppfödaren att du kan lämna tillbaka honan om det inte skulle fungera. Många uppfödare erbjuder sig att göra det så det kan man ju avtala i förväg i så fall.
Och ja, jag rekommenderar att du köper en gerbil från uppfödare, av flera anledningar (som jag inte orkar rabbla upp här och nu dock, hehe) :)