Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1192 ggr
Lamina
0

Varför inte galler?

Jag vart helt plötsligt väldigt sugen på att pröva på gerbiler, och tänkte jag skulle läsa på lite om dom. Nu har jag ju iofs inte tänkt skaffa några inom den närmaste framtiden, men kan ju vara bra att veta lite om det blir aktuellt senare. Men en sak jag reagerade på är att det tycks vara ett stort no no att ha gallerbur till gerbiler. Varför?

Jag har nämligen ett 100-liters avkvarium hemma som jag tidigare använt till dvärghamstrar. Jag fyllde det med jord och satte en råttbur ovanpå. Så dom kunde gräva gångar men också hade lite "fri" yta att röra sig på (det var många hyllplan så dom inte skulle kunna klättra och falla). Det funkade jättebra tyckte jag, och tycker att jag ju borde kunna göra något liknande till gerbiler. Men om det nu är sådan no no med galler till gerbiler kanske man skulle skippa det..? Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Midgårds
0

Det är "no no" för att de ofta gnager på gallret vilket gör att de kan fastna eller så får de skavsår och sen är det väl också för att de kan skäffa ut material när de gräver.

Anne.K
0

Man avråder galler till gerbiler eftersom det är lätt för dom att skada sig på detta. Antingen fastna med benen när de klättrar eller så får de beteendestörningar så som gallergnagande och detta kan leda till skadade tänder och skavda nosar bland annat.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Lamina
0

Hmm… Trodde djur bara fick beteendestörningar såsom gallergnagning när dom inte får utlopp för sina behov..? Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Jessica_91]
0

#3 Inte enbart, gerbiler kan ha det super bra med massor av aktivering men ändå börja gnaga på galler. En anledning kan vara att de levt under dåliga förhållanden första tiden av sitt liv men det behöver nödvändigtvis inte vara så. Sen så har ju gerbiler ett extra stort behov av att gnaga, vad jag förstått så går det inte att jämföra med de flesta hamstrar eller möss t.ex, och det kan säkert bidra en hel del också.

panini
0

De kan få sakder på tänderna och får skavsår runt munnen & nosen. De kan även fastna lätt med svansen så att den får skador eller tom. en bit av svansen kan åka av!

Om man har ett akvarium så kan man fylla det till hälften oftast så att de för mycket att gräva i och mycket utrymme till andra aktiviteter.

Lamina
0

Är ett 100-liters stort nog för 2 gerbiler då?

//Lamina

Anne.K
0

#6 100 liter är jätte bra för två gerbiler :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

panini
0

Man behöver minst 15-20 cm spån!

Lamina
1

#8 Ja, det förstår jag ju att det behövs. Men nu var ju inte frågan hur gerbilerna ska skötas utan hurpass min buride skulle passa för dom. Oskyldig

//Lamina

gothic_eve
0

Om jag har förstått din ide rätt så har du använt gallerburen som en form av lock och trätt ovanpå akvariumet? I så fall kan det fungera då gallret enbart finns uppe i taket på buren. (att ha galler dom väggar i en bur gör att du kommer få städa konstant för som skvätter ut ALLT spån på 10 min!) Och skaffar sig ovanor som att gnaga dagarna i ända som har nämnts ovan.

Lamina
0

Nej, mer som domhär burarna man kan se på affären med plastbotten och en gallerbur, fast i jätteformat. (ungefär lika stor som min malmbyrå från IKEA) Skvättande har jag inga problem med, men vill ju inte att mina djur ska riskera skador eller så.

//Lamina

Solaika
0

Jag har haft djur som slitit av sina tänder i på galler o då handlade det bara om några dagar i en delad bur för att få ny kompis. För min del är det inte värt att riskera att djuren skadas. 100 liter akvarium räcker utmärkt till två gerbiler.. Funkar till tre oxå om man vill ha det.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Som ovan nämnt så kan de skava sig, skada tänderna, men framförallt kan tänderna missformas så illa att gerbilen till slut inte kan äta om gnagandet pågår över en längre tid.

De kan även fastna och slita sönder sina långa bakben bland annat. Galler är big nono av en god anledning.

ks.gerbil
0

Sen är vissa gerbiler helt galna på att gnaga (nämner inga *harkel*) och har inte nog med kartong och trä så de börjar med gallret ochslutar inte för det blir en sån beteende störning med tiden. Vissa gerbiler kan bo i galler utan att börja gnaga med det finns fortfarande risk för t.ex. Svanset fastnar o.s.v.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Sphynx
0

Men som lock till akvariet passar det bra, kanonbra ventilation :) Bara inte Gerbilerna kommer åt att gnaga och klättra på det :)

Lamina
0

Lite synd att jag inte kan använda terrariet till gerbiler, det är på hela 225 liter eller nått sånt.

//Lamina

Sphynx
0

Jo men det kan du ju! Du behöver ju bara göra ett nytt lock :)

Lamina
0

Men det har öppning fram, och lägger jag det med öppningen uppåt och fyller med spån så täcker jag ju för ventilationen. Obestämd

//Lamina

Midgårds
0

En sak kan jag säga direkt med terrarium som går att öppna där fram är att om det är plast lister (för dörrarna) så gnags de sönder ganska snabbt tyvärr.

Lamina
0

Jo, jag vet. Dom var söndergnagda redan när jag köpte det. Obestämd

//Lamina

Sphynx
0

#20 Åh vad typiskt :(

mandyosv
0

#20, Du kan sätta en skiva på insidan från ena sidan till andra så att spånet inte ramla ut när du öppnar från sidan på terrariet, 
Eller så kan du lägga en skiva över ventilationen och vända det med öppningen uppåt och sätta nät där istället för öppningsskivorna =)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur