Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 464 ggr
Sphynx
0

I hopsättning, igen...

Ja då har jag köpt en ny liten gerbil-kille, ca 6-7 veckor gammal. Jag har under flera dagar försökt vänja mina två äldre vid nykomlingen, men i Friggs fall är det tvärstopp. Han blir stressad och arg när han (genom galler) nosar på ungen. Ungen visar tydligt att han är just en unge men Frigg är lika arg ändå (ungen piper dock inte vilket kanske är synd). Friggs vän Goofy var i samma ålder när jag sette i hop dem, och det var inga problem. Gerbilen innan, den unge som dog, var heller inga som helst problem, det gick på någon timma inna jag släppte i hop dem. Jag fattar inte vad det beror på? Det har ju varit så här en gång tidigare- men då visade det ju sig att "ungen" var könsmogen och de hatade varann båda två. DEn sk "ungen" var svart vilket den nya är, men inte kan det väl bero på det?

Vad tror ni om chanserna? Trägen vinner- eller ge upp?

Tack på förhand :)

gothic_eve
0

Men beter sig Frigg likadant oavsett vilken sida av gallret han sitter på? Själv upplevde jag att den äldre gerbilen var lugnare och inte lika nyfiken när det var han själv dom satt i själva gallerdelen. Och du har bytt sida på dom ett par gånger om dagen? Du skriver att Frigg blir arg när han nosar på ungen - gör han det hela tiden eller finns det perioder då han ägnar sig åt andra aktiviteter i buren också? Tex sover, gräver osv?

Sphynx
0

Han gör annat också, och han har lugnat ned sig, lite. Jag upplever att han är mycket lugnare i galler delen gentemot ungen, men jag upplever att han stressar över buren, den delen är ju mycket mindre än vad han är van vid- och av galler. Jag byter sida på dem två gånger om dagen normalt sett men nu när jag jobbat natten och sovit på dagen har det blivit längre tyvärr.

Tack :)

Sphynx
0

I går fick han tillbringa dagen med Goofy, inga problem (men det visste jag innan) och i dag med Frigg. Och nu funkade det. Tack o lov!

Dock har "lillen" en cm kortare svans än de andra, en av de första dagarna råkade han sticka ut svansen genom gallret, och Frigg höll tag :( Jag fick veta att jag inte behövde klippa skelettdelen som stack ut, den skulle lossna efter ett tag, men inget har hänt, den sticker fortfarande ut. Ser lite makabert ut. Någon som varit med om detta?