Gallervarning!
Nu när jag läste lite i galler-trådar så kom jag på en olycka som jag var med om för ganska många år sedan som kan vara bra att dela med sig av och kan vara bra att tänka på när man skaffar galler till sitt burlock.
De som hände vara att en kväll när jag gick in till djuren så fann jag min älskade Munin hängande i gallret men inte på ett "envist" sätt utan han hängde fast med nosen. Då hade han stått och gnagt på gallret och sedan tillslut fastnat. Jag antar att han inte orkade stå på bakbenen längre och hängde mer eller mindre bara fast i nosen.
Jag blev ju helt förskräckt för nosryggen såg inte alls så rolig ut men efter lite pillande och klipp i gallret så fick jag loss honom. Tyvärr verkade det som om hans luftvägar genom nosen hade blivit mer eller mindre kapade och att han verkligen led så det blev till att åka och avliva honom då han ändå var ganska gammal.
Så i de locket var det precis så han kunde fastna i maskorna, kanske hade han bara otur och hade så pass stor nos men sen dess är jag alltid lite extra rädd för att de ska hända något liknande igen.
Lägger upp en bil på hur locket såg ut då:
Detta oroar jag mig över gällande en av mina honor som envisas med att gnaga i burlocket :/ först hade jag jätte finmaskigt nät i metall men det tuggade hon bara hål i och rymde :P så nu har hon fyrkantsnät men det ska hon hålla på och gnaga på så ska prova att fästa ett lager till så hålen blir mindre och se om det hjälper. Verkar ju så svårt att få tag på finmaskigt nät som är hållbart.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ush vad trist! 
Har man för glest mellan gallren kan de också pressa igenom huvudet, fastna och bli hängd.
Jag har 13x13mm maskor. För stort för att nosen ska fastna och för litet för att trycka ut huvudet :)
Medarbetare på Burfåglar och Undulater