Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 888 ggr
Sphynx
0

min nya gerbil är sjuk, hjälp

I dag märkte jag att min yngsta gerbil inte mår bra. Han är mycket trött, känns uttorkad(lite svårt attkänna med em sån liten, men jag tror det). JAg såg nu också att han varit kläddig i bak. JAgtror tyvärr inte att han kommer klara sig. JAg vill gärna veta varför. JAg har räknat och kommit på att han är ca 5 veckor, kanske bara 4,5. JAg köpte honom i fredags- kan de tagit honom för tidigt, är det därför? KAn det vara så att han inte fått vatten ur flaska tidigare? MEn ist borde han väl blivit dålig tidigare (i dag är det onsdag)? När jag kollade på honom och hans syskon var det en av dem kläddig i baken- men om det vore något smittsamt borde han väl blivit dålig tidigare? Mina andra två är friska och pigga. JAg har försökt få i honom vatten men det Är omöjligt. I dag Har jag satt in en vattenskål men han har som sagt inte visat något intresse- antingen är det för sent eller så är han inte törstig. MEn inte borde han väl klara sig sex dagar om han inte kunnat dricka ur flaska? Usch det här Är inte roligt :'(

Sphynx
0

Skriver i mobilen och denna sida är inte mobilanpassad så det blir som det blir. Är det vanligt att unga gerbiler blir sjuka?

Tsunamis
0

Kan vara stress pga flytt och nytt foder. Har du gett honom grönsaker och frukt? Sluta i så fall med det i någon vecka och se om det hjälper.

Men det kan vara en infektion i kroppen med bakterier som påverkar magen och ger honom diarré. Ställ en lampa som lyser ner i ett hörn av buren (ha inte glödlampan närmare än 1dm från gallret) och se om han vill gå och lägga sig där.

MvH  Tsunamis

Sphynx
0

Tack. NEj bara någon kvist av äppleträd. tror inte Han kommer överlev2 natten tyvärr :( du tror inte det beror på att han togs för tidigt iaf? Och vatten måste han väl fått i sig på dessa dagar? Hoppas så han ska klara sig

ks.gerbil
0

om du tror han inte får i sig vatten kan du använda en pipett men va försiktig så du inte kväver honnom

Gerbil-hemsidan hittar du HÄR

moawi
0

#3 Nej det beror inte på att han tagits för tidigt. Han har säkert fått i sig vatten på en vecka, annat har jag svårt att tänka mig. Men som Tsunamis säger så kan det vara pga foderbyte, om du inte fick med dig något övergångsfoder när du köpte honom.

Hoppas han klarar sig!

Fisfia
0

Hur gick det med lillen?

Sphynx
0

Tack ska ni ha allihopa!

Tyvärr gick han bort bara timmar senare. När jag ett par dagar senare ringde djuraffären där jag köpt honom, berättade de att ytterligare en ur kullen gått bort. Låter hemskt men det kändes mycket lättande att höra (ni förstår säkert hur jag menar nu), det berodde iaf inte på något jag gjort. Men det var synd, han var otroligt söt och mysig.

Tack för era svar Glad

ks.gerbil
0

7# nä stackars dig :( RIP han fick i alla fall ett bra slut på livet istället för att fick sitta i djuraffären eller hos nån som inte vet något om gerbiler

Gerbil-hemsidan hittar du HÄR

Sphynx
0

#8 Tack så mycket, det var snällt :)