kul bur
Hej!
Tänkte dela med mig av ett aktiveringstips jag kommit på med hjälp av alla tips här på sidan! Mina gerbiler visste inte riktigt hur man grävde när jag fick dem, därför grävde de bara i hörnorna och jag blev rädd att de börjat få beteendestörningar. Det blev inte bättre av att jag har en dunabur vilket betyder lite liten och grunt spån.
Efter många olika försök att få dem att gräva "på riktigt" kom jag och min kille på att man kan ta stora kartonger, typ flingpaket och liknande och proppa dem fulla med spån, (då menar jag pressa!) och sen gräva ner dem i botten på buren. Sen börjar jag på en tunnel såde vet vart de ska starta. Då fattade de för första gången att man skulle gräva gångar och inte hörn. Kartongsidorna stadgar gångarna så de inte faller ihop.
Nu tycker de buren är för rolig och vill knappt komma upp!
Nån mer som har tips på hur man får dem att undvika hörngrävandet?
Hörngrävandet är ett sätt att försöka hantera lusten att gräva. Om gerbilerna får gräva egna gångar genom att man har mycket spån (gärna pressat) i buren kan det mildras till en viss grav, men det kommer aldrig att försvinna helt.
Undersökningar tyder på att stereotypa beteenden är kopplade till vart gerbilen föds. Om de föds i en gång så ska de inte ha stereotypa beteenden, om de föds öppet på ytan så får de dem. Det är också kopplat till gångarna i vuxen ålder. Tar man bort möjligheten till att gräva börjar de i hörnen igen i ren frustration.

Men jag är rädd att råttorna kanske inte hittar ut igen och dör eller begravs? Alltså e det möjligt?
ne, tror inte det, du kan ju hålla koll på dem första tiden, brukar inte dröja länge innan ett huvud tittar fram nånstans=) om det är ngt gerbiler kan så är det ju grävande! Om du är orolig, klipp upp botten så de kan komma ut på andrasidan utan att gnaga

Okey tack<3 (=