Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 3682 ggr
Stasen
0

Sjuk gerbilnos?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina gerbiler har börjat se ut såhär vid nosen (bifogar bild) såg det först på en gerbil häromdagen och trodde att hon bara fått "lite stryk" av en burkamrat, men nu ser alla likadan ut runt nosen.

Vad kan detta vara? Om det varit på en mus hade jag gissat på mycoplasma, finns det även bland gerbiler?

I övrigt märker jag ingen beteendeförändring, inga rinnande ögon eller nysningar. Kladdig nos är "enda" problemet just nu.

[PetzLinda]
0

De biter inte på gallret eller så?

moawi
0

Det röda är nosvätska och inte blod eftersom gerbilers tår- och nosvätska är röd. Jag skulle tippa på förkylning eller allergi mot underlaget. Spån är ofta dammigt och allergiframkallande. Prova att byta till ett dammfritt alternativ! T.ex: toa-lätt, alspån/flis, eller hampa. Kanske hampa+halm/hö för att få hyfsade grävmöjligheter?

Det finns något som heter nosdermatit hos gerbiler men jag är inte så insatt i vad det innebär så det lämnar jag över till någon annan.

Anne.K
0

hur låter dom när dom andas? hör du ett litet klickande ljud?

Annars kanske dom bara är lite snuviga om du har för dammigt strö i deras burar?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Midgårds
3

Jag klistrar in lite fakta om vad det skulle kunna vara :)

Röd nos (nosdermatit)
Gerbilens snuva är rödfärgad och ibland kan en röd nos bero på snuva pga irritation eller förkylning och då kan det räcka med att torka nosen och byta till ett dammfritt strö samt ta bort sandskålen.
I vissa fall kan dock en röd (inflammerad) och irriterad nos bero på bakterieinfektion och/eller svampinfektion. Då blir nosen hårlös, irriterad och kanske sårig. I dessa fall ska man kontakta veterinär för att få rätt medicin. I sällsynta fall kan inflammationen bli så kraftig att nosen svullnar igen och gerbilen får svårt att andas, andningen är visslande. Kontakta i så fall genast veterinär!

Stasen
0

Tack så jättemycket allihopa! Jag har just nu kutterspån i deras burar och det skulle ju kunna vara en förklaring.

Jag kan inte se några sår eller hårbortfall på någon nos efter noga undersökningar. Och andningen.. Ja, de små rackarna har nu suttit en och en på min axel länge och väl för att jag ska kunna höra om det är något som inte låter som det ska men jag kan faktiskt inte höra något ovanligt.

Någon som provat stl-strö till sina gerbiler, och hur var det i sådana fall?

Anne.K
0

Jag har haft stl-strö till mina gerbiler. Det funkar rätt bra om man blandar det med hampa. Jag hade dock lite otur med mitt stl då det vart dammigt fast det egentligen ska vara ganska dammfritt.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Tassy]
0

#4 Håller med, har själv haft gerbiler med nosdermatit, det brukar börja såhär.

ks.gerbil
0

1# gerbiler ska inte sitta i gallerbur Tungan uteFlört

Gerbil-hemsidan hittar du R

[PetzLinda]
1

#8 Tänkte mest på taket eller om det fanns t.ex leksaker eller något. Men i alla fall så verkar det ju inte vara det.

ks.gerbil
1

9# om gerbilen skulle kunna gnaga på galler någon stans i buren så skulle det bara vara en kal fläck :)

Denna kommentar har tagits bort.
[PetzLinda]
1

#10 Håller på att införskaffa gerbiler för första gången i min historia så det visste jag inte ^^ Vet bara att när mig marsvin i början gnagde på gallret fick hon en sårig nos som såg ut nästan sådär.

[Tassy]
0

Ni båda tänker rätt Glad

gerbiler ska inte ha galler, när de gnager kan de få både skavd och sårig nos. Men ibland får de tag i burtaket, som ibland är just galler.

ks.gerbil
0

12# håller helt med dig :) men tänkte inte att de kunde också få sårig nos av att gnaga på sånt :)