Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 562 ggr
ks.gerbil
0

på utställning

hej på er :) jag är lite nyfiken på vad man gör på utställningar :P jag vet at tför vissa av er är svaren självklar men jag har alldrig varit på utställnings så :P vad tittar domaren på? finns mer saker man kan vinna eller göra när man har sina gerbiler på utställning? hehe.. ni får gärna berätta mer om hur det fungerar o.s.v. Glad

Gerbil-hemsidan hittar du R

BettaSplendens
0

På utställningen jag var på idag dömde dom;

Färg

Kropssform

Storlek

Päls

Kondition

Ögon

Öron

Svans

Det högsta man kunde få var 100 p :)

[Jessica_91]
0

Kan ju berätta om hur det gick till igår i Malmö. :-) Först när vi kom dit så skulle alla djur kollas igenom (jag hade dock inte med mig några) och sedan tog man in dem i bedömningsrummet. Efter en stund så började själva bedömningen. Det var en standardklass där utseendet bedöms på de djur som var anmälda, en drop in klass där samma sak bedöms samt en barnklass där man kollar lite mer på relationen mellan djuret och barnet. Under tiden så pratade folk med varandra och hälsade på varandras djur. När det var dags för ens egna djur så blev man uppropad och fick ta fram djuret. Vid 17 delades priserna ut men jag hängde inte med så bra för det var lite speciellt på den här utställningen som ju var inofficiell. Det blev en BIS (best in show) i varje djurklass samt en BIM (bäst i motsatt kön). Tror det var samma i barn och drop in klassen. Det var också lite roliga hederspriser så som störst mus tex. Moas gerbilhane Sill blev BIS i standarsklass för gerbiler och BettaSplendens Rocky fick ett par priser också, kommer dock inte ihåg vilka. Blev som sagt lite förvirrad av upplägget haha. Detta var min första smådjursutställning men som jag förstått så var det en del grejer som skillde sig från andra föreningars utställningar. Vanligtvis finns det handlers/funktionärer som lämnar fram djuren och man får som ägare inte ta upp och greja med sina djur. Domarna ska nämligen inte veta vem ägaren är för att vara så objektiva som möjligt. Sen så brukar BIS innebära att man jämför alla 1:a pristagare (gerbiler, hamstrar osv) med varandra, alltså en av varje djurart och så utses det enskilda djur som var bäst utav alla. På utställningen igår så blev det en massa BIS . Och som jag förstod det så var domarna ganska generösa med poängen också. För övrigt så var det jätte kul igår att vara med på en utställning och hälsa på en massa djur och träffa folk man kände igen på iFokus :-)

BettaSplendens
0

#2 Jag kom etta i barnklassen, dock var det bara jag som var med med gerbil hahaSkämsDom borde kanske satt ihop alla som var med i barnklassen till en, eller kanske hamstrar, möss och gerbiler tillsammans och marsvinen och kaninerna.. Aja, vann också pris för charmigaste gerbil! :)

Var jätte kul att träffa dig och Moa som jag kände igen lite! Emmas vintervita var ju också bara för söta Kyss

ks.gerbil
0

ok tack för era svar :) sovöver hos en kompis så hade inte mycke tid att titta in här Oskyldig men grattis BettaS. och moa :D ma nblir ju lite sugen själv Tungan ute blir det någon skillnad om de är djuraffärs gerbiler eller uppfödar gerbiler? inte för jag tänker åka med kiro och shiro men bara nyfiken :)

ks.gerbil
0

en fråga till :P på barn grejen där dem tittar på hur nära gerbilen och barnet är varandra kan man visa trix o.s.v. :p?

BettaSplendens
0

#4 På denna utställningen kunde alla vara med och bli bedömda efter utseende, men på dom andra flesta som hålls får bara djuraffärsdjur dömmas i pet-klass, alltså bara temperamentet (Rätta mig om jag har fel Glad).

#5 Nej, det är precis som en vanlig bedöming, dvs samma som standard klass. Dom tittade inte heller hur nära man var gerbilen eller vad man ska säga.Egentligen brukar man inte få vara med när dom dommer djuret men det fick man på denna utställningen.