Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 635 ggr
Gerbilflicka
0

Lyckan att vara två...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några månader sedan tog jag emot en svart gerbilhona som behövde omplaceras. Mira kallade jag henne.

Hon var ensam, ägaren visste inte säkert vilket kön hon hade och hon gick inte att ta i för fem öre. Jag är ändå väldigt van med gerbiler, men första gången jag träffade Mira fick jag strategiskt sikta på svansroten och fiska upp henne på det otrevliga sättet. Hon var inte bara stressad, utan närmast panikslagen. Det var en mycket olycklig gerbil jag hade fått ansvaret för.

Väl hemma sattes Mira i karantän och avmaskades. Jag hade planer på att sätta ihop henne med en bebishane ur en av mina kullar, eftersom hon var närmare 3 år och garanterat steril. Jag hade också planer på att omplacera henne tillsammans med en äldre hane, men de planerna sprack.

Så Mira fick träffa lilla LR. I början var jag rädd att Mira hade tappat allt för mycket av gerbilspråket, men hon var jättesnäll och försiktig med LR; Lät honom nosa på henne, var inte på honom och backade när han tyckte det blev för mycket.

Numera får jag ta i Mira. Man kan inte tro att det är samma gerbil som jag hämtade i vintras… Lugn och kelig kommer hon självfallet aldrig att bli, men hon får inte panik längre och hon stressar inte upp sig om man håller henne lugnt nära buren.

Så många förbättringar har skett sedan Mira fick en kompis:

• Hon är (som beskrivet ovan) mycket lugnare.
  • Hon är mer aktiv, leker och busar!
  • Hon har lärt sig vara gerbil igen, gräver och gnager och sandbadar för första gången i sitt liv!
  • Hon har lagt på sig vikt, fått finare päls och har klarare ögon.
  • Den sorgsna blicken är borta - Mira lever igen!

Vad vill jag säga med det här inlägget? Jo, låt aldrig en gerbil bo ensam! Den glädjen som översvämmande Mira när hon fick träffa LR går knappt att beskriva!

Dessutom…
Två gerbiler är dubbel glädje! Flört

EmmaG
0

Vilken härlig berättelse Emma!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Theo
0

Åhh, vilken fin historia! Vad härligt hon har fått det.

De människor som med flit skaffar endast en Gerbil, skulle bara veta vad de går miste om saker.

Det finns inget som värmer mer om hjärtat än att se två riktigt tajta Gerbilvänner/syskon leva ihop. När de myser,putsar och sover tätt intill varandra.

Lullan1
0

Vad mysigt… Känner dock ett sting i mitt hjärta av lilla Maja som bor alldeles ensam nu för tiden. Jättegullig bild du satt in!

dreamiz
0

Vilken härlig berättelse!

När min Gobi fick stryk av sina bröder var jag först inte säker på om han skulle få ny kompis eller inte. Först fick hans sår läka o sen avvaktade jag lite, men märkte snart att han inte var sitt vanliga busiga jag. Så då bestämde jag mig för att skaffa honom en kompis o det vart så lyckat! Gobi blev jätteglad o levde upp igen!

Embla_
0

Det är ju en av tjusningarna med gerbiler - att se hur lyckliga dom är när dom är två! :) Så mkt gladare, tryggare och aktivare… Det går inte att beskriva.

Fast jag ser skillnad nu när mina tre gerbiler bara är två… Egentligen är det ju inte så bra att ha tre kanske, om en blir utanför, men mina passade verkligen tillsammans…

Önskar Mira och LR fortsatt lycka ;)

[bimbim]
0

jag har hört att det är bäst att ha tre, för då blir de inte lika förkrossade om en skulle bli sjuk och försvinna från dem, så jag tror dina gerbiler har det så bra de kan få! =D

mina är dock bara två, då de var ensam kvar i varsinn kullså parades de ihop. är lite rädd justnu, för den enahar problem med tänderna och äter inte ok, och den andra är sympatisjuk =S, om den som är frisk mår så dåligtnär den andre är sjuk,vad händer om hon inte klarar sig..

Hampus-Molle-Emil
0

Jag har haft tre gerbiler. Nu har Molle & Hampus dött så Emil är ensam. Men han är konstigt nog självständig av sig. Det går ingen nöd på honom. Sist jag skaffade en till gerbilkompis vart det slagsmål, så jag vill inte chansa på det igen.

dreamiz
0

Alla är ju individer o det finns ju dom som mår bäst ensamma helt enkelt.

soetare
0

Gud vad fin berättelse=)
Du verkar vara bra på att ta hand om gerbiler. Hon blev ju som en helt ny gerbil<3

Tina-A
0

Härligt att läsa :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]