Batman och Aprikos
Hej, jag har precis köpt gerbiler som heter Batman och Aprikos. Vet du om man kan ta ut dem utomhus utan att dem rymmer?
Mvh
Amanda
Söta namn :) Först och främst, vänta tills dina gerbiler blivit rejält hemmastadda, och sedan också tills det blivit varmare. Invänta en varm dag utan för mycket blåst :) Ha dem i skuggan och INTE i solen.
Du kan inte låta dem springa fritt, då lär du snart inte ha några gerbiler kvar :p Utan använd t.ex. galleröverdelen på en bur. Eller en hage av något slag, men då får du vara ännu vaksammare på att de inte rymmer eftersom de lätt brukar kunna hoppa över sådana hamsterhagar.
En gång använde jag ett tungt nattduksbord som jag la ner på sidan. Här ser du bild: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=3059003 (runtom hade jag en hamsterhage för säkerhets skull).
Som du märker så kan man med lite fantasi bruka kunna hitta på något bra och säkert så att de inte rymmer.
Vill också tillägga att när de är ute i t.e.x en gallerbur eller hamsterhage, då kan de känna sig rätt utsatta eftersom det blir så öppet. Så därför brukar jag hänga över en handduk över taket (när jag har gallerbur då) och även sätta in lite hus som de kan gömma sig i. En handduk skyddar också mot blåst, och då kan man ju ge sig ut även fast det kanske blåser lite.
Haha dubbelmoral ser jag nu på bilden, de ska ju inte stå i sol :p Men det var såpass lite så det var ingen fara, de hade ju ändå skugga att svalka sig i.
Tänk även på att rovfåglar kan ta dem om man har otur, så ha dem inte fria. Man hinner inte reagera.
Jag hade aldrig vågat ta ut mina. Jag anser att det inte behövs sålänge dom har friskluft i rummet dom bor i 
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#4; Nej jag håller också mina inne. Men i mitt fall handlar det om rädsla för magproblem och parasiter :P
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com