Gräver inte gångar... :S
Mina gerbiler (1,5 år) bodde först i en dunabur som vi inte hade så mycket spån i.
Nu (för en dryg månad sedan) har dom flyttat till ett akvarium och i det har vi massa spån, men dom gräver inte… Eller jo dom sprätter upp massa spån i hörnen och sedan dunsar dom in med huvudet, och sedan vänder dom sig och sprätter in spån i hörnen igen och så där håller dom på. Dom gräver inga gångar under marken. 
Jag undrar om det kan bero på att dom aldrig lärde sig gräva gångar som barn, när dom bodde i dunabur och vad man kan göra för att dom ska lära sig.
Tacksam för svar!
// Klara
Är det vanligt kutterspån?
De jag har haft har ju grävt nästan direkt men jag har hört att om man bara har spån kan det inte gräva för att det inte är stabilt men om man låter dem gnaga isönder en tidning och blanda med all spån kan det underlätta och kanske i med lite vatten med hjälp av en blomspruta* Gräver de inte ändå kan man gräva ner toarullar en bit så det blir en tunnel som inte har en utgång så kanske de lär sig. Jag vet inte säkert men jag tror det kan funka. Lycka till!
Mvh!
Söker avelsdjur! ;) (gerbiler i Skåne)
Elsa: Ja, sådant där hårt packat som man smular sönder
Vollsjösen98: Tack så mycket, det ska jag testa! Ska man ta en vanlig tidning då, typ Aftonbladet? 
// Klara
kan även använda halm/hö och mycket toarullar och annan kartong :)
Precis som #4 säger halm och hö brukar binda jätte bra om man tål det.
Du kan ju även testa att gräva ner någon kartong och kanske toarullar så får de lite hjälp att bygga ;)
Tack så mycket för tipsen! 
Jag ska testa detta nästa gång jag städer buren.
//Klara
Hur tjockt lager spån är det i deras bur nu? :)
ks.gerbil: Jag tror det, men nu är det slut så jag ska börja på en ny påse med något som heter "kuttrigt spån" eller något sådant. Men jag ska testa att blanda i hö och söndergnagd tidning i den så får vi se om det håller 
Jessica_91: På ena sidan buren är det typ 15 cm och på den andra 5 cm för dom sprätter upp allt spån på en sida, men jag kom på att det nog är för lite, så nästa gång jag städar ska jag från början ha typ 15 cm spån i hela buren så kanske det blir bättre 
//Klara
Det låter som en bra ide.
Mvh!
Söker avelsdjur! ;) (gerbiler i Skåne)
#9 Ja ju mer spån desto lättare är det för dem att gräva, ha gärna 20 cm eller mer. 
Japp, det blir nog bra, bara dom inte sprätter upp allt på en sida så det kommer ut ur nätlocket… 
//Klara
Nää så lågt är väl inte akvariet.
Lite spill blir det ibland men det är det ju värt för att de små ska få det ännu bättre ^^.
#13: Ja, självklart! 
Föresten, vet någon om det finns något ställe där man kan köpa mycket spån till bra pris, så kan man köpa mycket spån och så räcker det ett tag och blir billigare??
//Klara
Hej, det finns stora säckar kutter spån på eko för cirka 80-100kr.
Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.
Kolla in min kaninuppfödar sida! här/
Eko? Vad är det för en affär, är det typ en djuraffär? Hehe, lute okunnig…
//Klara
#14 om du har granngården eller liknande i närheten så kan du nog få tag på stora balar med spån för en billig peng :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ja det har jag, kollade på hemsidan. Ska nog dit och kolla, tack för tipset! 
//Klara
16# Nej ingen djuraffär. Det är mer en "all-affär" man kan köpa lite allt möjligt där..
Spånet jag prata om är till hästar men enligt mig så passar det jätte bra till smådjur!
Jag har det till mina kaniner för jag har ju inga gerbiler än.
Aha, jag kollar om det finns här i Västerås 
//Klara
20# ja gör det! 
Det fanns inte
Men jag testar nog Granngården
//Klara
2# Alla de gerbiler jag har haft har kunnat gräva i enbart spån. :) ( Från en stor hästbal alltså )
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
ja, jag gjorde en lite gång i spånet med en liten pinne och dom gick genast in och började gräva men det rasade efter att tag när dom ställde sig på taket 
Men jag tror nog att dom har kunskapen någon stans
//Klara
Kolla efter Stabens stallströ när du är på Granngården, det är billigt och bra :) Det är stora flingor så det brukar bli bra gångar och det dammar inte så mycket.
#27 Har du frågat personalen också? Så den inte står undangömd nånstans menar jag. Just nu använder jag ett likvärdigt från Södra då Stabens var slut. Men det var samma storlek och pris, och även lika kvalitet tror jag.
Vad bra! Jag tjatar lite på pappa så vi kan åka dit snart, fast det vill han nog för det är han som tycker det är för dyrt 
//Klara
Åh vad roligt! :D Märkt att mina gerbiler inte heller gräver.. Eller Tjockis gräver bara hål, och elvis gräver inget :(
32# I burenhar jag 20 cm spån och på ena av deras lekplats har de 40 cm. Jag rastar de ganska ofta i den lekplatsen, och i kanske 10-25 minuter. :) Och såklart har jag packat det lite ;) Men jag hoppas det snart kommer :P
#31: Du kan prova att själv göra en liten gång intill glaset på akvariumet så kan du se om dom gräver mera i den 
//Klara
)