Har till mina pojkar, men till obbe och Lisa har jag ingen. Man märker ju det på deras hull ;) är dom smala kanske man ska fixa matskål istället. Eftersom dom hanteras varje dag och vägs regelbundet så håller jag bra koll :)
Matskålarna grävs bara ner direkt så jag lägger maten i spånet :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag har en matskål som står ovanpå huset. Dock blir den nerbajsad då och då… ;) Mina är snarare lite överviktiga, så jag försöker plocka ut och motionera så mycket jag kan.
Jag kör på matskål, tycker bara det blir jobbigt att hålla koll annars på hur mycket mat de har. Det blir mycket spill också tycker jag.
Jag undrar hur ni som inte använder matskål gör. Hur ger ni dem mat om inte i en skål?
#5 De sprider ut det över spånet så får gerbilerna leta upp det själva 
#6 Aha! Tack :-)!
jag använder matskål oftast, men ibland inte. När jag inte har matskål så brukar det bero på att matskålarna ligger i disken då jag diskar dom helt enkelt emellanåt, så då sprider jag ut maten i spånet istället och lägger även en liten hög på deras hyllplan dom har, så får dom välja helt enkelt om de vill gräva efter maten eller lata sig på hyllan och käka, hehe.
Oftast ser jag dom gräva runt efter maten och stannar sedan upp och äter, sedan fortsätter dom grävandet och stannar sedan igen när någon matbit kommer framför nosen :P.
Men som sagt oftast har jag matskål inne av enkelhetens skull och för att det helt enkelt är lättare att se när det är dags för påfyllning.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Nej för att stimulera gerbilerna sprider jag ut maten i spånet/gömmer maten. Jag har ingen metod för att se om gerbilerna äter eller inte.. jag bara vet =) Jag känner mina gerbiler! Men jag märker ju såklart om de går ned i vikt. Jag ger dem 1 msk per gerbil och dag.
Jag strör runt maten i buren, och man lär sig fort att se var de gömmer sin mat. Man hör också rätt ofta ett ganska typiskt knastrande/smaskande emellanåt. För att inte tala om alla fröskal 
#10 1msk per gerbil? dina gerbiler måste vara hungriga ^^ mina äter inte så mycket alls
Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Nä jag tror inte de äter så mycket :) Det har mer varit en riktlinje för mig; ganska ofta har de fått varannan dag eller mindre mat varje dag. Så kanske 1msk per gerbilbur och dag (om där går två) är en bättre riktlijne.
Sen beror det även mycket på gerbilerna. Mina två enda honor jag har kvar just nu äter inte mycket alls.. medan hanarna äter desto mer.
e-gerbil rekommenderar 1 msk per gerbil och dag fast att de ska äta upp innan man ger nytt så att de inte bara äter godsakerna (http://www.egerbil.com/gerbil_food_mixes). Varför vissa har valt att ge mat varannan dag.
Jag har ingen källa på det, men försöker minnas att det kan va bra att ge smådjur (+fler djur) mat varje dag så att de vet att de får mat. Annars kan de börja spara på maten och därav äta mindre. Någon som vet mer om detta?
Hur mycket mat man ger sina gerbiler kan ju disskuteras. Men att skippa matskålen tycker jag faktist att man ska göra :) Ni som har matskål, varför har ni den? Jag har matskål när jag ger färsk mat.
#14 ja jag ger ju mina mat varje dag. men det är alltid fortfarande kvar i skålen dagen efter ^^
Medarbetare på Burfåglar och Undulater