Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 2451 ggr
DeniceP
2012-05-09 23:20
0

Höftproblem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

För ett litet tag sen bestämde sig mina två gerbilpojkar för att slåss, och den äldsta (den mindre av dem) blev rätt skadad.

Han fick lite småsår, som nu har läkt jättefint! och ena framtassen var rätt svullen, vilket den inte är nu längre.

Men..

Hans bakben är helkonstigt. Det verkar som om höften typ har gått ur led eller något. Han springer, hoppar och står på bakbenen som vanligt, men när man känner på benet är det ganska slappt. Han visar inga tecken på obehag eller smärta om man tar i benet och rör runt med det, och han använder det som sagt som vanligt.

Vi har honom i en liten dunabur nu sedan slagsmålet, för att han inte ska röra sig för mycket, så att benet ska ha en chans att läka.

Vilket det verkar ha gjort, det känns inte lika slappt längre och höften ser inte lika "lös" ut.

Har ni några funderingar på vad som kan ha hänt med benet?

Och, ser att han har magrat av lite, absolut inte mycket, utan bara pyttelite. Nog för att göra hönsmamman här nojjig. Vad kan man ge honom för att få honom i bättre hull igen?

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

DeniceP
2012-05-09 23:22
0

Jag är även fullt medveten om att det är bytesdjur och inte visar tecken på smärta om det inte är väldigt illa. Pga det så har jag kollat honom extra noga flera gånger om dagen, och han är verkligen precis som vanligt, och som sagt, visar inte minsta tecken på obehag om man håller på med benet.  Han använder det även till att klättra omkring, och springer som vanligt, står upp på bakbenen som vanligt, utan minsta skillnad alls. Och ja som sagt, det verkar bli bättre.

[Tassy]
2012-05-10 00:12
0

Svårt att säga, men gerbilers tänder är ju väldigt små men långa, så även om det ser ut som småsår, så är de förmodligen djupa. Det kan hända att han fått en djupt liggande infektion, eller fått någon muskel/nerv/mm skadat. En infektion brukar kännas som en knöl ofta, så känner du inget sånt så är det förmodligen en annan typ av skada, men jag kan bara spekulera. Fortsätt håll koll och se hur det utvecklar sig. Om han verkar bli sämre behövs en undersökning hos vet. Glad

DeniceP
2012-05-10 09:53
0

Ja det var det jag trodde först också, men han har inga sår vid bakbenet alls. (Jag kollade igenom honom i en timme typ, varenda millimeter) Såren satt mer på framdelen av kroppen.

Den enda knöl han har, är den som syns på bilden vid höften, och det verkar vara höften Obestämd

Men han verkar som sagt bli bättre och bättre ^^

[_hsleiufhbtv]
2012-05-10 11:31
0

Skönt att han börjar bli bättre. Gerbiler är ofta väldigt duktiga på att självläka :)

[Tassy]
2012-05-10 13:21
0

Buktar det ut sådär oavsett vilken vinkel han står? Då är nog kanske kulan inte i sin position.

ks.gerbil
2012-05-10 14:49
0

skönt att det ser ut att bli bättrre :) tyvärr är inte jag nåon expert men det ser ut att bli bättre och bättre i all afall :D

Gerbil-hemsidan hittar du R

DeniceP
2012-05-10 19:24
1

#5 nej, det är det den inte gör. När han vrider sig på vissa sätt, eller sitter ihopkurar, så buktar det ut lite (som på bilden) men när han är utsträckt så syns det inte alls.

Men nu börjar ju styrkan komma tillbaka lite, iom att han inte är så slapp i benet. Så det verkar ju gå åt rätt håll.

ks.gerbil
2012-05-10 20:23
0

ibland utbukar höfterna på shiro och kiro så det tror jag inte är ett problem om det inte ser vääldigt utbukande ut

DeniceP
2012-05-10 20:34
0

Men det är just det att det kom efter slagsmålet, och att benet är så slappt. Helknasigt Obestämd

ks.gerbil
2012-05-10 20:58
0

konstigt :/ men kanske du kan ta kort ovanifrån på din lilla pälsboll så ska jag se om jag kan göra det också så kan vi gämföra?

DeniceP
2012-05-10 21:07
0

En på honom

DeniceP
2012-05-10 21:09
0

Och en till, där ser man även hans svullna framtass (den är dock inte svullen alls längre)

Och så är där bilden i #0

ks.gerbil
2012-05-10 21:10
0

oj snabb du va xD mina kommer imorgon efter skolan när jag ska ha dem ute :P för nu är jag vääldigt trött och vill bara att veckan ska sluta -.- efter tre NP och höga betyg är jag slut Flört

[_hsleiufhbtv]
2012-05-10 21:28
0

Det ser skumt ut, visst gör det. Bara att hoppas att det läker ihop som det ska. En av mina läkte ihop ett förlamat bakben en gång, fråga mig inte hur det gick till.. Så bara du håller koll så det läker rätt, tror jag det går bra i fortsättningen. Och han åt pch var glad va? :)

ks.gerbil
2012-05-10 21:31
0

kanske det hjälper att göra lite "sjukymnastik" om du håller honnom i handen och jäätte försiktigt rör benet? eller skulle det bara bli värre?

[_hsleiufhbtv]
2012-05-10 21:33
1

#15 det hade inte jag vågat experimentera med.. Dom läker jättebra själv :)

ks.gerbil
2012-05-10 21:35
0

16# nä ähåller nog med :/ hoppas det läker ihop :)

DeniceP
2012-05-10 22:07
1

det enda jag gör är att kolla igenom honom noga, och känna om han trycker emot med foten när han är i min hand.

han äter, springer och tuggar kartonger som vanligt, och försöker dessutom gräva sig ut ur buren, så det är bara bakbenet vi har varit oroliga över

[_hsleiufhbtv]
2012-05-10 22:50
1

#18 låter bra, fortsätt ha koll bara så tror jag det löser sig :)

ks.gerbil
2012-05-11 07:41
1

Håller tummarna :D

Minoth
2012-05-11 14:04
1

Kan vara så att han har lite ont i benet. så han belastar de andra benet mest, därför ser de ut som om de andra "buktar" ut :) Men egentligen så lägger han bara inte så mkt vikt där

Medarbetare på Burfåglar och Undulater