Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1051 ggr
[_hsleiufhbtv]
0

Avsmalnat huvud..

Min snask-Håkan har alltid varit ett matvrak, och är det fortfarande. Han har alltid varit lite småtjock, då han äter så mycket. Men hela den kullen blev tjockisar så fetman kanske går i arv. Jaja till saken, för ca tre-fyra veckor sen när jag hade uppe håkan kände jag att han var ruskigt smal! Jag hade varit borta den helgen, så dom hade varit ensamma från fredag eftermiddag - söndagkväll. Dom hade rikligt med mat, ren sand och såklart vatten. Jag avmaskade ifall det var det, men nej. Det hjälpte inte. Jag tog ut honom så han fick äta en del solrosfrön i min hand, och han tryckte in massor i munnen samtidigt, som vanligt. Och maten åt han av så det är inte det heller *suck* Jag gav honom ganska mycket fet mat under en tid, och han gick upp. Idag känner man revbenen men kan inte se dom längre, tack och lov. Men lika tjock som han var innan är han inte. Långt ifrån tyvärr. Han är inte normalviktig heller. Ska ta och väga honom när jag kommer hem sen. Kanske behöver mer muskler eller något? Tycker allt är väldigt skumt. Han är lägst i rang i flocken, på fyra hanar. Far och tre söner. Beror det på att dom stöter ut honom kanske? Och sen dess har han även smalnat av kraftigt i huvudet. Hela den kulln var kraftiga och breda, även Håkan men nu har det hänt något och jag vet inte vad. Utstött? Ålder? Han fyller tre i år, tumörfri dessutom. Det konstiga är att han är precis som vanligt, leker och busar, gräver och sprätter. Så han är fortfarande pigg. Jag förstår ingenting och har aldrig någonsin varit med om något liknande.. All hjälp Tages tacksamt emot. Är det inte bättre inom en vecka blir det vet. Bild kommer sen, är inne via mobilen nu så kan inte ladda upp.

[Tassy]
0

Det kan mycket väl vara åldern som börjar synas. Många förlorar en dle muskler och ser liksom insjunkna ut. Typiskt är vad jag lärt mig att de smalnar av över ryggen och får triangelform, och muskler runt ögonen försvinner så huvudet får konstig insjunken form och ögonen kan se stora ut.

[_hsleiufhbtv]
0

#1 ja precis så är han.. Då är det kanske det då.. Usch min lilla pojke