För gammal?
Jag ska kanske iväg och hämta två hanar på två år för att de inte ska behöva vara i ett 60 l akvarie, stakare! Men jag undrar om man kan ha dem till avel ( handparning för jag vågar inget annat ) iallafall till vars en kull? Jag tar hem iallafall men ändå?
Mvh!
Söker avelsdjur! ;) (gerbiler i Skåne)
Varför vill du ha just de här hanarna till avel? Har de väldigt bra temperament? Har du koll på deras stam?
Ang. åldern så beror det på hur pigga de är men det finns en massa andra faktorer som ska stämma för att de ska vara lämpliga att ha i avel.
Är också nyfiken på varför du vill avla på dessa gubbar?
När det kommer till ålder så beror det på hur pigga de är som Jessica redan nämnt.
Och som redan är sagt så är det mååååånga fler faktorer att tänka på innan man bestämmer sig för att avla på något djur. Det är mycket som ska stämma in så det är inte bara att para en hona och hane så att man får ungar. Jag tycker man ska ha en vettig tanke bakom varje parning man gör. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hanarna har jag träffat på en utställning och efter det blev jag såå förälskad i dem. Och när jag fick ett mejl av henne att dem var till salu så var jag tvungen att fråga om det gick..jätte trevliga busiga och mysiga hanar en som jag tycker är lite grå med lite blått i med vita tecken och den andra svart. Stam har jag INGEN aning om eftersom när nuvarande ägare köpte dem fick hon ej med stam.
Mvh!
#3 Vart är de köpta?
#3 tycker dock att du bör läsa på riktigt ordentligt om avel innan du ger dig in i det. Och att avla på gerbiler med okänd stam är alltid ett risktagande och inget att rekomendera.
Vad är syftet du har att vilja para dessa?
Att få en svart avkomma som ska användas till agility och avel samt har jag förfrågningar redan på små gerbiler och ett par i malmö som vill ha en unge efter den grå/blåa hanen så köpare har jag om det blir några ungar till sommaren kanske. De som står i kö känner jag väl så dem vet mina planer. Och honorna. Är väldigt fina de med:) de är supersnälla mmysiga aktiva och ibland lite luriga men funkar detta tror ni? Jag har ett akvarium på 400 l som är delat på två delar med en glasskiva och ett till akvarium på 250 l och ett akvarium på 600l som också är delat fast på tre som vi haft fiskar i men ska tömmas nu för att pappa orkar inte med fiskar längre:) de bara föröka sig och föröka sig så det var bara att sälja alla sfiskar och slänga akvariet men jag tog det ist=) men det SKA ta tid innan de är fyllda!!^^ några tips när man startar upp en liten uppfödning??? Haft gerbiler i 5 år.
Mvh!
Av mina tidigare erfarenheter med äldre hanar så är det rätt liten chans att det fungerar med handparning. Hanar blir inte sterila i högre ålder men de tappar intresset och orkar inte lika mycket. Och ett par halvhjärtade försök till parning räcker inte för en dräktighet helt enkelt.
Varför är du mer rädd för avelspar än handparning? Det är inte logiskt och för mig är det tvärtom. Ett par mår bra och trivs bra ihop. Gerbiler som inte känner varandra och bara träffas vid brunst ger större chans för bråk.
MvH Tsunamis
#6 Det är svårt att ge lite tips för det finns så mycket att säga. Jag föreslår att du börjar med att läsa artiklarna här på GiF ang avel och genetik, läser om samma ämnen på SGFs och SHFs respektive hemsidor samt kontaktar en uppfödare som du kan ha som mentor. Men jag kan garantera att de flesta inom seriös avel anser att man inte bör avla på djur utan känd bakgrund. Möjligtvis att ena förälderns stam är okänd om denne har något oaavanligt man vill föra vidare. Att para två gerbiler utan känd bakgrund brukar folk säga är som att spela på lotto. Självklart kan man få en kull med aggressiva ungar även från två föräldrar mee super bra stam, men risken minskar ju när man vet att avelsdjurens syskon, föräldrar osv har bra temperament och är friska :-)
Jag tänkte bara inflika att om du har tänkt handpara med båda hanarna så är de lätt att de börjar bråka sen när de sätts ihop igen (om det är de du har tänkt dig) då det normalt sett bara är alfa hanen som får föra sina gener vidare i en grupp.
Precis som midgårds poängterade så ska man para den som är dominant om mn handparar. Detta gäller både hanar och honor. Parar man den icke dominanta så kan det bli slagsmål hos hanarna och likaså hos honorna och så kan även den dominanta honan döda den icke dominanta honans ungar.
Har dock sett flera "avelspar" med 2 honor + en hane i samma bur. Så jag är lite tveksamt inställd till att man bara kan para alfahonan. Iaf om hanen går kvar, då tar väl han naturligt ledarrollen.
Erfarna uppfödare på ett annat forum som jag sett gjort detta väldigt mycket,
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#11 min spontana reaktion blir att undra varför man ens sätter ihop 2 honor med en hane? Det kanske funkar för dessa personer men jag tycker dock det verkar lite riskfyllt att göra så, men jag vet inte. Skulle själv iaf aldrig göra så.
Av dem jag känner som har satt ihop en hane med fler honor (en haremsflock) så har jag fått höra att honorna har ätit upp ungarna för varandra och oftast har de resulterat i att den den ej dominanta honan mått väldigt dåligt psykiskt då hon aldrig får sina ungar. Men de kan säkert fungera bra för vissa eftersom de är flockdjur. Har själv aldrig prövat de och skulle nog inte vilja de heller.
Hade tänkt att dela dem isåfall så att det blir en hona och en hane i en bur då honorna också är två. Tror ni det går?
Mvh!
Ja det borde fungera bra, tänk bara på att de blir fyra burar sen när du särar på dem igen om du inte säljer iväg en vuxen med någon unge.
#12-13; Nej jag skulle heller aldrig våga mig på något sådant. Men upperbarligen funkar det för många..
#14; Det ska gå nog gå bra.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag har tre rum som är fyllda med akvarier redo för djur;)
Mvh!