Snart Nybliven gerbil ägare, tips??
Hehe, jag är sjukt nervös, eftersom jag snart ska ha gerbil ägare.. :S
Har ni nåt tips till mig som snart ska bli gerbil ägare? Alltså jag har läst på som en galning men ni kanske har några tips eller trix? Och sedan har jag någon fråga med ;)
* Vad kan jag använda som godis?
* Man ska ju ge gerbilen protein som ägg, men hur ofta och kan jag ge nåt mer? :)
Jag kommer säkert på nåt sennare, samt ska jag fråga er vilken färg gerbilen har när jag fått hem den, laddar ju upp en bild då såklart 
Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.
Kolla in min kaninuppfödar sida! här/
* Mandelflarn äv. kallat mandelspån använder jag ock köper i vanliga matbutiker. Fördelen med det tycker jag är att det går lätt att dela dem i mindre bitar så kan man belöna mer utan att ge för mycket godis. Du kan också plocka saker som solrosfrön, pumpafrön eller jordnötter ur maten och ge, eller så kan du köpa det som ex. lösvikt i djuraffären.
* Mina har kattorrfoder i maten, undulatfrön, ärtplättar m.m. i sin basblandning så de får i sig bra med protein. Någon gång ibland ger jag saker som ägg till dem, men ärligt talat så gillar de det inte så värst mycket. Dräktiga eller diande honor ger jag dock extra proteinrik mat till, som t.ex. mjölmaskar, sojabönor, lax, grötblandningar och annat. Även ungar och växande gerbiler får extra tillskott av proteinrik mat.
De gerbiler som inte har så stort behov av extra protein som t.ex. fullvuxna och äldre gerbiler ger jag sällan extra tillskott av det, utan bara det de har i själva foderblandningen.
Om din blivande gerbil fortfarande växer eller är smal, så ge henne (det var en hona va?) gärna proteinrik färskmat lite då och då.
Jag brukar ge min gerbil vissa nötter och sallad som godis. Men jag tror att alla gerbiler gillar olika så testa dig fram! XD
1# Tack för ditt svar :) Ska testa det. Och ja det är en hona. Hon kommer hem imon om det går som det ska :)
3# Hihi, redan läst allt :P Men kanske inte läst de nya tipsen? Om du gjort några. Läste din hemsida för ca 2-3 veckor sen kanske? ;)
#4 Ja det ska jag! :)
#6 Nejdå! Ska kolla tipsen senare ;)
Jag har fått ändrade planer..
Två pojk gerbiler kommer kanske flytta hit. 
Men jag kanske inte kommer få tjej gerbilen..