Lag på burstorlek?
Hejsan!
Jag undrar om det finns någon lag på storleken på buren till gerbiler. Finns ju till många andra djur… Någon som vet?
Har kikat runt lite här inne och måste bara säga att alla verkar ha helt fantastiskt söta och underbara grbiler!!!
Minsta tillåtna ytan för gerbil (om man har två) är 0,12 kvadratmeter. Minsta mått på kortaste sidan ska vara 0,25m
Minsta mått på höjden ska vara 0,2m.
Men dessa måtten är de absolut minsta som man får ha dom i.
För att dom ska må bra och trivas bör man har så stort som möjligt givetvis :)
Mvh Jenna
Buren ska ha en area på minst 0,12 m². På kortaste sidan får buren vara minst 0,25 m, samt vara minst 0,2 m hög.
En bur med dessa mått skulle ligga på 24 liter. (0,12m² x 0,2m = 0,024 m³ = 24 dm³ = 24 liter). Rätta mig om jag tänker fel så här på kvällskvisten…
Men självklart bör du ha mycket större bur än så. Minimummåtten är rejält i underkant. 24 liter är ju så ohyggligt litet så jag vet inte vad. +100 liter brukar rekommenderas.
Usch ja, jag förstår inte hur två gerbiler ska få plats på 24 liter. Är ju fruktansvärt litet i mina ögon. 100 liter minst är ju mer att föredra för dessa djur.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tack så hemskt mycket!!
Har nämligen tänkt skaffa större i samband med att jag ska flytta i mitten av maj.. Tror att mina stackare har minimåtten…
Kikat massa här inne på tips om burinredning och sånt. Väldigt roligt!! Dom ska minsann få ett drömparadis!! 
Desto större desto bättre. Våra hade 96 liter innan att dela på. Såg så himla litet ut så vi köpte ett 450 liters akvarium häromdagen. Jävlar vad glada dom blev :)
Åh, vilket paradis!!! Jag ska allt fixa något bra till mina småttingar med.
Oj, har aldrig hört om någon som haft minimåt innan. det måste vara extremt litet. Typ 30x30 cm?
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Oj, mitt nanoakvarium är på 24L, det är ju ingenting! Jag tycker det känns litet åt en kampfisk 
#8 ja jag undrar om en gerbil ens får plats i ett sånt :S alltså överhuvudtaget.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Jag hade ju Ciara i ett 50 liters akvarium en kort period, det kändes fruktansvärt litet. Kan inte föreställa mig TVÅ gerbiler i 24 liter.. 
Hade 2 st i ett 65 liters i cirka 1 vecka, det kändes aslitet.
Jag tror faktiskt inte det är riktigt minimått, men nästan.. Nu när jag sitter och kikar så borde det vara som ett 30 liters akvarium som dom har spån i och sen är det en gallerdel ovanpå som är lika stor där de har mat och sånt. Men det är ju pyttelitet för dom…
Stackars små…
Är tacksam att jag hittade in hit så jag kunde få bra tips och ideér så jag kan fixa ett paradis till dom. 
Mina bor i et 93 liters. Dom stortrivs! Så kör ett akarium som är runt hundra liter!
// Klara
Jag har mina i ett hemmalimmat terrarium på 160x30x40 (lxbxh) och där är det fullt ös kan jag lova, ser så härligt ut när de tar sats från ena sidan och tokspringer till den andra med några glädjeskutt på vägen =) Det är ju roligare med större när man kan bygga upp mer, till exempel långa grenar och rör. =)