Ihopsättning, hanar, ålder
*Har lyckats hitta gerbilhanar, men de kommer vara 9 veckor när vi kan hämta dem. Är de för gamla för att få till en bra ihopsättning? Min ensamma hane är, av vad jag kan utröna, ganska dominant.
*Om jag hittar en hane och lyckas med ihopsättningen, kan man då, ett par veckor senare, introducera ytterligare en ung hane? Dvs introducera en unge i en fungerande flock på två.
Tack :)
Eftersom det är hanar så bör det gå utmärkt ändå, trots åldern. 
Även fråga två? Att sätta in en unge till en fungerande grupp? Hur gör man då- som om det bara vore två som skulle vänja sig vid varann? Blir det inte extremt stressigt för den nya när flera andra ska undersöka och dominera den?
Tack Tassy :)
Ska inte vara något jätteproblem nej. Unge 1 är då ca 10-12 veckor och den äldre kommer ändå acceptera en till utan större krussiduller. Se till att ha en delad bur eller i alla fall en neutral yta att testa ihopsättning på.
MvH Tsunamis
Nej jag menar om jag skulle ha en grupp(eller två) äldre hanar, och väljer att introducera en ny unge till gruppen?
Det är nämligen så att Frigg är ensam och har varit för länge, så efter påsk måste jag ta hem en ny. Men samtidigt har Frigg brorsbarn på gång, och jag skulle jättegärna vilja ha en släkting till honom- men det är inte försvarbart mot Frigg att vänta (de är precis parade) bara för att jag vill. Men om jag då köper en unge efter påsk, och sedan efter typ två månader vill introducera en unge- till min gruppsom då kommer vara på två- tre hanar- är det möjligt eller blir det för stressande för en liten unge att accepteras av två- tre st (varav två fortfarande kommer att vara unga).
Lite omständigt men jag hoppas ni förstår hur jag menar :)

Bebisgrabbar är lätta att sätta ner i ny flock. Äldre hanar accepterar jättefort och det brukar sällan gnabbas mer än nån dag, oftast handlar det bara om timmar tills allt lugnar sig.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Toppen!
Men nu har jag en fråga till…om hanar är relativt lätta att sätta i hop, kan man då få Frigg att fungera med två äldre (säg året) hanar?
Såg nämligen två i en djuraffär i dag och jag såg ju att de var vuxna men jag frågade om åldern iaf. När jag fick svaret sade jag *synd, då är de för gamla*
Ja det är nog dax att skicka tillbaks dem, svarade kvinnan. Jag frågade vad som skulle hända med dem hos grossisten, om de avlivar dem/ormmat etc. Nej, nej, sa hon, vi samarbetar med en liten grossist, då kommer troligast att gå i avel.
Och det låter ju bra. Men tänk om det inte är så?
Man kan inte rädda alla. Men OM det är så att även vuxna hanar kan vänjas vid varann så….
Köpte en hamsterbur i dag som jag kommer att ha stående inuti akvariet(som Frigg bor i) under tillvänjningen så även om det tar tid så skulle det vara relativt enkelt för dem eftersom :)
Jätteglad för snabbt svar, de har öppet i morgon också, sedan inte före vi åker hem.

Med mycket erfarenhet och kunskap KAN man IBLAND få ihop vuxna hanar.. men i så fall bara två.. inte tre.. men nej, detfinitivt inte något jag rekommenderar. Man önskar så att man kunde rädda alla men tyvärr går det inte. Så jag rekommenderar att du håller dig till planen på att sätta ihop ungar med Frigg.
Jag tycker det är bättre att du försöker hitta en liten bur/yta att dela av så du kan ha Frigg på ena sidan och bebis/ar på andra sidan. För med bebishanar räcker det ofta med att de får träffas så nån timme innan man släpper ihop dem för att bekanta sig närmare några timmar och sedan sättas ner i en ren bur (gärna lite mindre storlek) med bara lite spån och ev lite papper att boa med. Att sätta ner dem i Friggs revir utan att de lär känna varandra först tror jag inte är nån bra idé.
Does it become a walk?
/Ida
Tack så mycket för svaret :) Ja då får jag hålla mig till ursprungsplanen. Så att ställa i en hel bur inuti Friggs bur var inte bra? DEt som verkade så smidigt….typiskt :) Tack :)

Nej, jag tror inte det e nån bra idé att sätta bur i buren så att säga. Ta en liten samla eller nån annan bur/låda där du kan sätta galler i mitten o sen låter du dem nosa på varandra en stund innan du släpper ihop dem under övervakning bara :-)
Does it become a walk?
/Ida
Ah, oki, tack :)
Bur i bur funkar, men bara om du sätter i hela buren med underdelen också eller om du har galleröverdelen och lägger en stadig sten eller vikt på den så att ingen av dem lyckas putta upp kanten. Nackdelen med gallerbur är också att båda två kan bitas ganska friskt genom gallret om den som är på utsidan får för sig att klättra runt & upp ovanför på gallertaket för klättrar gör de gärna.
MvH Tsunamis
Tack ska ni ha :)
De som skulle blivit 9- veckor blev inget av med- eftersom jag läst fel på annonsdatumet så de var för gamla.
Blev istället från djuraffär (med en mycket kunnig och gerbilälskande personal, roligt!). Ena killen var dryga 6 veckor, den andre runt 12 veckor.
Och jag satte faktiskt i buren i buren. De kikade o nosade lite på varann, men det var inga större problem. Ett dygn senare släppte jag ut en kille i taget, efter kanske två timmar var de alla tre samman i buren.
Oj, nu ska servern starta om (sitter på jobbet) återkommer!
Satt och iaktog dem och efter kanske en timma(som fungerat bra, frigg gick efter dem som ett plåster med nosen vid rumpan på dem) så märkte jag att Olle, den äldre av de nya, började ändra beteende. Han började vända sig mot Frigg när han kom till honom och när Frigg sedan vände började Olle buffa Frigg i rumpan…och det var ju inte populärt förstås. Han hade väl lite överseende med Olle var påstridig och slutade visa någon som helst undergivenhet. Och så blev det en "slagsmålsboll". Hade absolut inte räknat med detta och hade ingen vattenflaska till hands, det fungerade dock utmärkt att blåsa kraftigt på dem. Så var vi åter på ruta ett…..
Nästa gång(en halv dag kanske) fick de träffas på neutral mark, men båda blev rasande och kastade sig på nätet och ville slåss. Paus igen, men även nästa gång var likadant. Det kändes hopplöst och inte mödan lönt så Olle har nu flyttat tillbaka till tjejen i djuraffären och fick flytta i hop med två små gerbiler, och det var inga som helst problem. Hon föder upp litegrann(inte i djuraffärens regi) ochOlle kommer nu användas i avel där vilket egentligen var tänkt från början.
Frigg fick ju dock en ny vän, med Goofy var det aldrig tillstymmelse till problem. Jag kommer också köpa ytterligare en eller två unga hanar, de är leveransklara om ca 3 veckor.
Hur stora rekommenderar ni max en han-grupp att vara? 4 st?

Absolut max 4 skulle jag säga..
Does it become a walk?
/Ida
Tänkte jag kunde inflika lite här.
Vi har i dagsläget två gerbiler som är 1 år gamla hanar. Vi har nu tänkt att köpa till två gerbiler som är cirka 8 veckor gammal. Vi hade tänkt att gå till väga så här och jag vill bara dubbelkolla så att jag uppfattat allt rätt.
1. Skrubba rent akvariumet frenetiskt.
2. Dela av akvariumet.
3. Lägga ner lite spån, 2-3 cm spån kanske.
4. Inga leksaker eller hus, enbart mat, vatten, sandbad och lite kartong/toapappersrullar att tugga på.
5. Låta dem vara i akvariumet i några dagar. Ju längre ju bättre. Vi tänkte köra ca en vecka.
6. Byta plats på dem så att de får vara på båda sidorna av akvariumet och vänja sig vid varandras doft.
7. När de slutat bry sig om varandra, prova att sätta ihop dem en och en på en neutral yta. Tex i en hage på golvet. Vara på stand by med liten vatten i en blomspruta, ett par rejäla handskar och något att "dela" av hagen med.
8. Hyser de fortfarande agg efter detta så provar vi köra med delad bur i en vecka till. Sedan provar vi med steg 7 igen.
9. När de väl är kompisar släpps de ihop i akvariumet och man håller ett vakande öga på dem i några timmar.
Låter detta bra? Hur ofta ska man byta plats på dem? Vissa säger en gång om dagen, vissa säger var 4e timme. Vad rekommenderas? Kommer det att bli problem att sätta ihop 2 äldre herrar med 2 yngre killar? Kan det göras?
Mvh
dfniklas
#15 Att släppa ihop dem på neutral yta efter tillvänjningstiden är förlegat. Man rekommenderar nu i stället att släppa ihop dem på materialet de varit delade på en tid.
Ok, i buren med andra ord? Men fortfarande 1 och 1 antar jag?
Har man ingen vatten spruta och inga handskar tillhands funkar det att ta en gerbil i var hand och blåsa starkt och ljudligt på dem….mina rök i hop efter att jag trodde allt var frid och fröjd. De släppte varann så fort jag blåste. Tack o lov!
Jag som aldrig sett gerbiler slåss förr trodde de gjorde som de flesta andra djur- slåss aktivt sas, kanske ljudligt med. Inte bara rulla i hop sig i en boll och bita sig fast i varann utan minsta läte(missförstå mig inte: tillräckligt illa!). Hur fortgår ett slagsmål? Jag vet ju att de kan bita i hjäl varann, men hur går det till? Släpper de taget efter en stund och biter sig fast i ett nytt ställa, och fortsätter så?
De hugger och hugger tills en av dem ger sig och försöker springa därifrån. Ibland tar det väldigt lång tid, gerbiler är väldigt envisa och ger sällan upp lätt.
MvH Tsunamis
#19 Tack så mycket :)