Importer på gång... Tjeckien!
Åh vad coola :D aldrig hört talas om rexgerbiler förut.. Nu blir jag sugen på att föda upp igen.. :(
Åhhh vad spännande!
Åh så spännande :D och vad söta dom är 
Kul med lite nytt till sverige på gerbilfronten :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Men gud vad skoj! Grattis till dem!
Åååh sockeröverdos! Tror jag talar för flera när jag säger: Tack Patricia för att du med största sannolkihet kommer ta in Rex till Sverige! 
#7 Amen to that 
Åh patricia… Du kommer ha en lång kö för dessa ungars framtida ungar (om du ska föda upp)… Tur att jag bor i göteborg och har nära till dig ;)
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Jag åker upp från skåne för ungar! ;) haha man kommer ju inte kunna motstå dom :o
är rex dominant eller reccessivt anlag?
Tack alla! Jag håller tummar och tår för det ser ut som om uppfödaren kommer kunna möta upp tjejen som kan transportera från Tjeckien till Sverige 
Rex är dominant, men inte letalt dominant i dubbel upplaga. De med dubbla rex anlag bli lite fluffigare inte mer kala som på t ex råttor så det återstår att se om det är bättre att ha gerbiler med två rex anlag eller bara ett. jag skulle tro att det räcker med ett rexanlag och att det egentligen inte finns några direkta fördelar med att ha dubbla.
MvH Tsunamis
Kan man tinga ett par ungar redan nu? 
#13 får nog vänta med det men jag kan skriva upp folk på en intresselista
Tänkte låta dem sitta i karantän i ca 30 dagar innan jag sätter ihop två st par rex + vanlig (hälften av ungarna blir då rex) så det kommer dröja lite.
Eventuellt kan jag släppa en rex hane till en uppfödare redan när jag får hem dem för det är 3st bröder bland annat och jag nöjer mig med att behålla två av dem själv. Finns en syster till dem som jag förmodlligen vill sälja också.
#14 tåg sen buss vill jag minnas att hon sa. Hon ska åka med två andra och de ska lämna och hämta råttor och möss men hon sa ja till att hjälpa mig också med gerbilerna 
MvH Tsunamis
#15 Jag är väldigt intresserad men jag förstår självklart om du hellre säljer dom till en registrerad uppödare :)
Åh ja vill ha en rex! Dom är såå söta!!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
#15 oj vad jag hade viljat ha en liten rex hane eller rex hona till min uppfödning, men får nog snällt avstå och hoppas på ett nytt tillfälle i framtiden istället då jag fått lite mer fart på min uppfödning.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Mig kan du skriva upp på intresselista ;)
Mig med!
Sajtvärd på degus.ifokus

Stort Grattis, Patricia!! 
De ser ju bara för härliga ut!! Coolt med sån päls
Det kliar i fngrarna här med, men jag måste behärska mig
Får se i höst eller nästa år om jag kanske utökar familjestammen här med ett akvarium till 
Jädrar vad det kliar i uppfödarfingrarna igen 
Nu har man fått det lite mer bekräftat - 5st är det sagt att min transportör kommer plocka upp och frakta hit! Yes!! 
MvH Tsunamis
Åhh vad roligt! Grattis och TACK för att du för in dessa undarbara varelser till Sveriger! :D
Jätte roligt hoppas transporten går bra :D
Va roligt!! Håller med Elsa, va kul att du för in dessa sötnosar till Sverige!:D vet du vilka färger de är?
Sajtvärd på degus.ifokus
Jisses så fina, en sån söötis skulle inte sitta fel :*
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
åhå va sugen man blev! :D
Nutmeg Patched, DEH + DEH wsp hanar och Nutmeg & Grå Agouti(hon i #1) honor. Hanarna + Nutmeg honan kan bära på CP och Grå Agoutin gör det garanterat så jag ska ta och para ihop dem med CP djur eller CP bärare 
MvH Tsunamis
Åh va roligt! Inte alls avundsjuk;)
Sajtvärd på degus.ifokus
Önskar den förhoppningsvis kommande besättningen rexar lycka till i Sverige!
Hoppas att du/fler uppfödare kan lyckas göra dem mer vanliga här i Sverige. Vore intressant att se om rex är likadant på gerbiler som andra djur, dvs att de är mer vänliga för pälsallergiker(oftast).
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Du måste ju va den första i Sverige med rex som man vet om?
Sajtvärd på degus.ifokus
Japp de är de första, rex har bara funnits sen 2007 och dessutom är vi inte så många uppfödare i Sverige så om någon skulle tagit hem dem redan så skulle det märkts :)
MvH Tsunamis
Som jag sa till dig hhejlollo så blev det så att jag får inte så många DEH utan istället får jag några agoutis men från en annan uppfödare. Från hon som fick den första rexen någonsin och är anfader till dessa agoutisarna. Och de är superfina i pälsen mycket finare än de jag skulle fått :D jag är så glad!
MvH Tsunamis
#34 Åh vad kul! Ser fram emot att se bilder på dessa fluffbollar när du fått hem dem 
Kommer du para rex med rex något? Eller bara rex med dina korthår (eller vad ska vi kalla de "vanliga" nu?)? Tänkte om man parar två obesläktade gerbiler från ett annat land så får man ju ännu fler gerbiler med "nytt" blod att para med svenska gerbiler (förutsatt att de lämpar sig för avel osv). Eller brukar man köra "direkt" på att avla de nya med de svenska när man importerat?
Rex bland hamstrar är i alla fall inte så bra att kombinera (dvs rex + rex) då rexpälsen blir så extrem att morrhår etc kan böja sig in i ögonen osv. Kanske lika med gerbiler? Är rex ett dominant anlag bland alla djurarter?
#36 Läs #12 
#37 Aha, var för snabb där.
Men då lär det ju gå rätt superbra att blanda in svenskt, nytt blod i rexlinjerna!
Väldigt få rex är riktigt krullhåriga som vuxna så det är väl ett mål att försöka behålla krullet i vuxen ålder så att säga. Anfadern till agoutisarna var krullig fortfarande som vuxen så det bådar ju gott för mina agoutisar och framtida rexar i sverige. Vi får se, jag har tänk para rex x vanlig men vill även testa rex x rex när det inte är letalt dominant. Om inte annat kanske det hjälper för bibehålla krullet i vuxen ålder det får testparningar avgöra helt enkelt.
MvH Tsunamis
Va roligt!!
Sajtvärd på degus.ifokus
vilka länder har rex? :)
Åh gud vad roligt! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Hur har de gått med dom? har du några nya bilder?
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Tråkiga nyheter rörande dessa tyvärr.
Andra uppfödare i Europa hade stött på problem med rexar från Polen och Tjeckien (dessa hade ganska mycket polska djur i stamtavlan) där djuren blev sjuka och uppvisade symtom på okänd virussjukdom.
Dessa var inte sjuka men hade föräldrar från drabbade uppfödare, och djur kan ju som bekant bära på både bakteriesjukdomar och virus och inte själv uppvisa symtom. Och jag ville inte riskera att ta in något innan de själva vet exakt vad det är för sjukdomar som surrar runt bland sina djur.
Riiktigt trist men det finns flera hemska exempel på andra djurslag där man tanklöst importerat och spridit sjukdommar där många djur sen insjuknat och fått sätta livet till! Tänker främst på ett virus som går på guldhamstrar just nu.
Det är liksom inte värt det, risken, bara för att få in rex. Men visst skar det i hjärtat 
MvH Tsunamis
Desto mer tur har jag med min planerade hollandsimport där jag får hem djuren på måndag i nästa vecka. Men dem får en egen fototråd när de väl kommit hit.
De kommer från en uppfödare med 20 års erfarenhet av gerbiler och med gott rykte så där blir det garanterat inte sjuka djur i alla fall!
Blir inga rex däremot även om hon har friska sådana som hon importerade 2008 och har fortsatt med sen dess. Blir lite fler Blå, Mold och blandat komplement dvs Black, Nutmeg och Silver Nutmegs.
MvH Tsunamis
#44 Är det papova du tänker på? Ruskigt virus det där, glad över att du sätter säkerheten främst i det fallet.
#46 Japp. Gerbilerna som uppvisade sjukdomen hade dessutom knölar på ögonlocken så du förstår varför jag drar paraleller till den.
MvH Tsunamis
#44 Va ledsamt att höra, men visst är det klokt att avstå! Definitivt inte värt att chansa.
Jag hade ingen aning om att det fanns rex på gerbiler, riktigt spännande jue :D Hoppas det går bättre med den holländska importen. Ska hålla tummarna för dig :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Så papova finns hos gerbiler ändå? Synd att det inte blev av, annars såg de ju för charmiga ut.
Jäklar, detta hade jag helt glömt av. #49 då får jag verkligen be dig om ursäkt för tidigare diskussion i ämnet. Jag hade bestämt för mig att papova inte fanns hos gerbiler, och att detta var något annat. Nu känner jag mig bra dum.
#49 Det är inte bekräftat ännu och all liknelse med papova är bara observationer från uppfödare med drabbade djur. Och pga att ingen visste om varken virus eller inte så tog jag aldrig in några.
MvH Tsunamis