Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 825 ggr
moawi
0

Örat svartnar och trillar av?

Fick ett mejl från en person vars gerbil hade problem med örat… Jag tyckte detta lät väldigt underligt, och inte heller veterinären visste vad det var. Jag bifogar vad hon/han skrev:

Jag har en gerbil hane på 2,5 år. Han genomgick för ca 2 veckor sen en operation av doftkörteltumör. Såret har läkt jättefint. Men nu har jag upptäckt att det är nåt fel på hans vänstra öra. Toppen har liksom "torkat" ihop, det har mörknat och är hårt. På kanten har det t.o.m börjat lossna, örat håller på att gå av. Såg också nu att det från inuti örat är en rand som ser ut som något varliknande.
Vet du vad det kan vara?
Veterinären kommer tillbaks på måndag men skulle vilja veta vad det kan vara innan..vi Har penicillin hemma men vågar inte ge det till honom. Men om han Har ont i örat kanske det skulle hjälpa. Men känns så osäkert.

Han verkade dock äta och må bra. Jag tänker öroninfektion av något slag eftersom det fanns var… Men nu hade det tydligen blivit bättre och han hade i alla fall inte ont. Vad säger ni, det låter ändå konstigt att örat skulle falla av bara p.g.a. en infektion?? Eller?

Har ni varit med om något liknande, och vad ska jag tipsa henne/honom om?

[Tassy]
2

Oj, jättesvårt att svara på, men gerbilen behöver bli akut undersökt, då det kan vara allvarliga bakterier som fått fäste, och går infektionen in i huvudet… Då är det kört.

[_hsleiufhbtv]
1

Instämmer med ovan. En bra veterinär är en fördel också, alltså som kan gerbiler.

moawi
0

H*n hade pratat med veterinär men det kanske inte var en så kunnig en då… Men jag ska i alla fall framföra era svar. Tack!