Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 2187 ggr
BettaSplendens
2012-05-01 11:17
0

Ihopklibbat öga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår såg jag att rocky hade lite rött smuts vid ögat. Jag tänkte inte så mycket på det föutom att jag skulle avvakta. Idag var lite mindre en halva ihopklibbat av det röda gojset. Nu 10 minuter senare verkar han har "blinkat" upp det eller vad man ska säga. Men det ser fortfarande irriterat ut. Någon som vet vad det kan vara?

Vill inte att lillpojken ska vara sjukGråter

(obs obs ser väldigt brutalt ut på bilden men var tvungen att ha en bild där han var aningens stilla Glad)

[Jessica_91]
2012-05-01 11:27
1

Det kan vara ögoninfektion, en av mina töser hade det förra året.

Du kan försöka tvätta ögat med saltvattenlösning, vet dock inte hur ofta, ett par gånger om dagen kanske. Det funkar i vissa fall men om det inte gör det så boka tid hos veterinären. Jag fick åka till vetten med min tjej och där så fick hon ögat tvättat lite och så fick jag antibiotikadroppar utskrivna. Tror man skulle droppa 1-2 ggr/dag i en 10 dagar eller nåt (det får du ju reda på exakt hos veterinären om ögat inte blir bättre) och jag var inte poppis de dagarna men efter 3-4 dagar så blev ögat helt normalt igen. Glad

BettaSplendens
2012-05-01 11:38
0

Tack :) Ska pröva saltvattenslösning, fast har bara en fråga, vad är det och hur gör man? ;) O sen hur länge tycker du jag ska pröva med det innan vi drar till vetten? Vad kan det kosta? Är inte jätterik men djuren får gå före annat kul haha ;) Tack så jätte mycket för svare, hjälpte verkligent! :)

BettaSplendens
2012-05-01 12:53
0

Okej, nu är det borta faktiskt. Tycker ni jag forfarande ska köpa saltvattenlösning eller ska jag avvakta?

[Tassy]
2012-05-01 12:54
1

På bilden ser det inte infekterat ut, det ser snarare ut som din lille grävare inte har hållt ögonen ordentligt stängda under grävandet, och fått in smuts som irriterar. Kolla så inget finns kvar, och skölj med ögonskölj vid behov (saltvattenlösning som nämns ovan, det finns på apoteket).

[Jessica_91]
2012-05-01 12:55
1

Det är vanligt saltat vatten typ så det är inget märkvärdigt. Man kan köpa på apotek eller göra själv, då kokar man upp vatten och tillsätter någon tesked salt per liter. Kan inte exakt mäng men det går säkert att googla fram ^^. Oj jag vet inte riktigt, 2-3 dagar kanske, blir det ingen förbättring så får du ringa vetten. Själva besöket bör inte kosta allt för mycket. Här kostar det 300 men på en del ställen är det billigare eller dyrare. Medicinen kostade under en hundring för mig i alla fall.

BettaSplendens
2012-05-01 13:12
0

#4 Okej, ja det kan det ju vara. Ska ut på stan nu så får kila in på apotektet och köpa saltlösning i alla fall. Glad

#5 Tack! :) Hur gör man när man tvättar det? tar man bara en liten bomullstuss/"öronpetare" och tvättar runt själva ögat? Jag har aldrig haft något sånt här litet djur eller något som vi behövt behandla så förlåt för alla frågorSkäms

Näe, kommer kunna betala det men halva kvartalspengen ryker nog haha Flört Aja, viktigaste är att lill killen mår bra Kyss

BettaSplendens
2012-05-01 19:58
1

Det försvann ju innan under dagen men såg då fortfarande irriterat ut. Behandlat två gånger nu och ser mycket finare ut Glad Hoppas det inte kommer tillbaka för då blir det nog vetten Obestämd

[Tassy]
2012-05-01 21:51
1

Det är nog ingen fara, det är rätt vanligt att de får skräp i ögonen. En del (särskilt äldre) får klibbiga ögon när de sover också.

BettaSplendens
2012-05-01 22:03
0

#8 Ja, verkar ju vara så att han fått nåt skräp när han hållt på och gräva :)

Nu får vi i alla fall hålla tummarna och tassarna att det inte kommer tillbaka!