Kull 1 är här!
Nu är de efterlängtade bebisarna äntligen här!
Imorse klockan åtta, prick, började Jean föda och jag hade turen att få kunna se det. Vid halv tio - tiden hade alla ungarna kommit.
Nu är de räknade, sex stycken babyrosa små godingar blev det! Dessvärre var en av dem död. Jag begravde den lilla plutten i skogen vid vår tomt, så där vilar h*n nu i vårljuset tillsammans med Elysian och Tequila. Men men, det är livets gång och man får se det från den ljusa sidan: jag har ju faktiskt fem små ungar kvar som lever och mår bra, och som blir väl omhändertagna av mamma Jean.
Välkomna till världen!

WUHUUUU Grattis!!! :D 
Gud vad mysigt med bebbar! 
#1 Tack!! 
#2 Ja gud ja, nu ska här mysas de närmsta sex veckorna! 
Grattis!
Ta vara på tiden med dom små - det går så otroligt fort 
#4 Jo det gör ju det! Tur då att jag planerar en kull till att trösta mig med sen :p
Grattis! :D Så himla härligt med bebisar.. Man blir ju sugen igen..
Grattis! 
MvH Tsunamis
Åh bebisar :D grattis:)
#6, #7 och #8 Tack! 
Här kommer några fler bilder som kanske kan stilla ert bebissug lite, hihi :p
Vid den här bilden gick ju skärpan helt åt pipsvängen, jag hade inte riktigt koll på det eftersom jag fick vara så snabb medans Jean åt en liten bit mat. Men jag tycker den var värd att lägga upp ändå, eftersom de ligger på rad och håller om varandra så gulligt 
#10 Nejmen åh, nu blir jag ju bebissugen igen 
#11 Förlåt! 
#13 jag som skulle vilja ha en bebispojk till onyx som blir ensam imorgon.. Typiskt att mamma vägrar med nya små liv 
Grattis till de små! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#14 Ah vad tråkigt :/
#15 Tack! 
#17 Tack! :) Var det inte på tisdag du skulle komma eller är jag ute och cyklar? :p Men det går förstås bra att komma imorgon också, det spelar ingen roll :)
Ta det lugnt med hanterandet första veckan bara. Skadar inte att vara på den säkra sidan.
MvH Tsunamis
#21 Japp, detta var bara för att se så att alla hade ätit och att ingen var liten och svag eller liknande. Så en vän som var här samtidigt hjälpte mig att passa på att ta kort på dem när jag ändå tittade. När jag kikade ner på dem i förmiddags var det bara för att se hur många de var och att de levde. Jag hann egentligen inte se mer än så, nu tittade jag lite på var och en för att se så att alla mådde bra och hade ätit som sagt.
Fast det kanske jag skulle låtit bli, jag kanske inte skulle tagit upp dem direkt så? 
För övrigt så lyckas jag inte ladda upp fler bilder för tillfället, står bara unknownn error hela tiden :/ Jag får fortsätta senare :)
Jaha det funkade ju jättebra… Jag får väl vänta ytterligare då.
Grattis till ungarna ännu en gång! 
Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.
Kolla in min kaninuppfödar sida! här/
#27 Tack så mycket :)
Nu över till alldeles nytagna bilder från ikväll. Det var spännande att se dem då jag inte tittat på dem på två dagar (däremot hört, haha).
Jag har försökt titta på färgerna och kön. Det är inte lätt kan jag då säga… Men jag tror att det kan vara två hanar och tre honor. Men jag ska kolla mer på könen senare, är väldigt svårt än så länge.
Och den lille plutten jag trodde var slate, det är han inte. Är ganska säker på att han är en nutmeg i stället.
I bild #25/#29 såg han mörkare ut i verkligheten, det var det som gjorde att han såg ut som en slate snarare. Men en nutmeg tippar jag på nu då alltså
Och jag tror att han är en hane.
På dessa bilder är ungarna då fyra dagar gamla. Oj vad tiden går fort!
De växer snabbt. Färgerna börjar framträda mer. Öronen börjar fällas upp som ni ser. Morrhåren har börjat komma. De rör sig mer "gerbilaktigt" så att säga, och inte så klumpigt som den första dagen.
Förutom nutten, så tror jag att ungarna kan vara både black och slate. Men än så länge är det svårt att se, eftersom jag inte riktigt vet om det är ljuset eller naturliga skiftningar eller något annat.
#32 Yes, kulltema är så gott som spikat. Men jag väntar med att gå ut med det officiellt, tills jag döpt alla ungar, och tills dess måste jag ju veta könet mer säkert. Och kanske se skillnad på dem också kanske, det kan ju vara en bra början ;)
#33 mistänkt likt en Nutmeg, kan ha fel. Men det märker du ju ganska snart!
Könsbestämning är ganska lätt när de är små tycker jag, honorna och hanarna ser förstås inte likadana ut 'pluppen' och dessutom har honor spenarna som syns som prickar längs hela magen.
MvH Tsunamis

Går allt fortfarande bra med dem ?? :)
#40 Japp, tänkte att jag ska göra ett nytt försök med att kolla kön idag och snart så kan de förhoppningsvis få namn :)
#42 Japp, avslöjar det sedan när alla ungarna fått namn :)
Jag har något väldigt tråkigt att berätta…
Igår kväll fann jag två av ungarna döda. Jag har haft en så jobbig vecka redan och detta blev på nåt sätt "pricken över i:et" på ett negativt sätt.
Inte nog med att jag i onsdags var tvungen att ta min Theo till Avlivning. Och att förra söndagen upptäckt en död unge. Jag kan inte riktigt ta till mig att hälften av ungarna faktiskt är döda, och att min "gerbilkyrkogård" gått från två gravar till sex gravar på fem dagar.
Sömnbrist, väldigt mycket press i skolan, stress och mycket annat gör att jag stundtals inte mått så bra. Jag har liksom tappat orken och det är knappt jag orkar byta sanden, vatten m.m.
Men jag hoppas att saker och ting lugnar ner sig snart så att jag kan njuta av tiden med de ungar jag har, och underbara Sill och Jean. Försöka se det från den ljusa sidan… :)
Jag återkommer mer i den här tråden senare, men just nu känns det bara lite jobbigt som ni förstår.
men vad hemskt :O :( du som verkar vara så pigg och positiv hela tiden :( det känns väldigt konstigt :( hoppas allt går bra nu med de ungarna som lever och vi hoppas att allt går bra med dem :( theo den lilla fina gubben :( hoppas nu ikaros (stavar man så) hittar nån ny liten krabat att sova med.. tröstkramar till dig och gerbilerna moa :* :(

Oh nej va tråkigt att höra om theo o ungarna :(
kram!
Ingen bra början. Men sådana grejer man tyvärr måste vara berädd på :/ Det var just skolan som satte stopp för mina avelsdrömmar, rädd att jag skulle gå under helt med stressen. Men lycka till med framtida avel hjärtat!
Usch så tråkig :( hoppas du blir på bättre humör snart så du kan njuta av de du har kvar iaf, tröstkramar till dig Moa!
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Åhh.. :'( Tråkigt med theo och de förlorade ungarna. Men se på det lite positivt. Inte för att de finns nåt positivt med att gerbiler dör. Men att du har fotfaranade kvar massa fina och friska ungar! :) Och det är väll värt mödan? Styrke kramar från mig! <3
Tack alla, kramar till er med! 
Tuff start, men nu känns det mycket bättre. Idag tänkte jag ta upp och kika på lite ungar! Namntemat jag tänkte ha först, har jag nu bestämt mig för att spara till en senare kull, då jag gärna ville ha fem namn. Men jag har ett nytt tema nu som jag ev. kommer att använda på den här kullen. Så om jag kan se könen bra så blir det nog lite namngivning idag också. Back on track alltså! :)
Jätte bra Moa! :) Hur många ungar är det kvar?
3 stycken
Okey :-)
Temat är Stjärnbilder på latin.
Säg hej till (från vänster) Aquila, Crux och Lynx!! Bilden är tagen i går, tio dagar gamla.
Aquila, hona, black.
Crux, hane, nutmeg.
Lynx, hane, black.
Jag kommer att behålla alla tre själv.
Aquila kommer att få stanna hos mamma Jean.
Crux får bo ihop med pappa Sill.
Lynx kommer att få flytta in hos Ikaros.
Lynx är lite mindre än sina syskon men verkar sedan i går både piggare och mer utvecklad, så jag hoppas och tror att han snart kommer ikapp.
Nejmen åh :* Urgulligt tema också!
#59 Åh tack :D

Sötnosar!
Alltså gud, dom är helt underbara
Längtar tills vi får se bilder på dem med öppna ögon!
Sötisar! <3
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag dör, så ljuvliga dom är! Urgulliga, nästintill olagligt söta 
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Tack för alla kommentarer! Ja, ursöta är de ^^
Men guuuud *sockerchock* 
Tyvärr klarade sig inte lille Lynx i alla fall :/
#71 Inget speciellt, han klarade sig inte bara. Han var lite mindre än sina syskon och låg efter i utvecklingen. Igår var han lika pigg som sina syskon och jag trodde han skulle klara sig. Men tyvärr, lika snabbt som det verkar bättre kan det bli sämre igen. De är ju så små. Jag funderade på stödmatning med apoteket var stängt… Menmen, det är naturens gång.
#73 Jag hoppas på en hane till honom ur nästa kull :)
#74 Haha aw, tack :)
Vilka sötnosar du har Moiz.
Så synd att ett par av dom små inte har klarat sig - beklagar :(
Jag har också haft olika storlekar på bebisarna i mina kullar och det syns fortfarande vem som är lite större och lite mindre nu när dom största är fem veckor gamla, även om dom har vuxit ikapp väldigt bra.
Nu öppnas här ögon… ;)
Bilder är ett måste! ;)
#79 Kommer.. :)
Hoppsan klockan är ju inte alls mycket
Video/videor kommer imorgon ^^
Men åååååååh sockerchock här borta
Och halva min text försvann tydligen. Nåja, riktiga sötnosar du har iaf :D
Åh nu blir man ju sugen på bebisar igen.. :( riktigt söta små du har!
Sötaste tiden ever, helt klart
Snart är mina blåisar i samma ålder och då fasen ska det fottas!
MvH Tsunamis
Men oj, skäms på mig, jag glömde ju svara :p
Tack för alla kommentarer! :D
#94 Jupp, vid 8 v ålder (? nåt sånt, kommer inte ihåg) fäller de päls och ändrar färg. I början ser de nästan ut som DEH's som du ser :)
Video är på väg upp på youtube, jag bäddar in här så fort det har laddat klart :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#99 Ah okej vad synd, här är den i alla fall:
Ni får ursäkta ljudet i bakgrunden, det är de andra gerbilerna som härjar ^^
Och kolla in Cruxs rutchkaneåkning 0:40 
Har bara en sak att säga, D'AAAAWWWW!! 
#100 gulligaste tiden någonsin med bebisar! Snyggt åk för crux där också ;)
Söta!
MvH Tsunamis
haha, bäbisrumpor när de är som sötast 
Aw, Aquila och Crux tackar för komplimangerna :)
åååh, dör lite! älskar gerbiler, så himla gulliga! blir sugen på att skaffa igen ju! synd att jag inte får :s
#90 Fullkomligt avlider! 
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#107 Ah där ser man, så pass tidigt till och med :) Mycket söta bebbar du har ^^
#108 och #109 Tack för era kommentarer, hihi :)
Hur går det med gulligrisarna? Har du någon bild du kan bjuda oss på?
#111 Jo det går fint ^^ Så söta är de när de går på upptäcktsfärder i buren.
Har lite bilder i kameran. Men nu måste jag plugga, så jag lägger upp dem lite senare :)
Hur går det med dom? 
Jo det går bra :) Jag har varit lite dålig på att uppdatera med bilder som jag lovade men det kommer snart :)
#114 Dwt var ju bra att höra! Ja vi vill jätte gärna se bilder på sötnosarna :D
Nu över till minuterfärska bilder från idag.
För ett tag sedan började jag nästan fundera på om Aquila är slate trots allt, för hon har blivit så grå på magen. Men nu tror jag bara att det är bebispäls, för Crux har liknande, ljusare päls främst på magen och upp mot sidorna och öronen. Det ser man här.
För övrigt är de såå himla lena och mjuka att hålla i ^^
Men så fina de blivit :)
#125 Javisst, bara att gasa och köra 
Jag vill också ha fluffbollar 
Söta pluttarna :)
MvH Tsunamis
#127 Hihi :p Du kanske kan sy nåt fluffigt i slöjden och mysa med annars? 
#128 Tack, ja de är så söta så :) Crux är så söt i sin färg också, ska bli kul att se när han fäller, det är ju så gulligt :)