:(
Nu är det något fel på Zingo igen. Jag matar han hela tiden, han kan sitta i matburken i ca en halvtimme. Men han är suupersmal, han är skinn och ben bokstavligen! Inte en enda fettbit på hans kropp. Jag övermatar han men varför är han så smal! Ska jag till veterinären? Tror ni att dem gör något med gerbiler? Har aldrig testat att ta en gerbil till veterinären. Tacksam för svar !
Det tar cirka 20 minuter för han att äta upp en jordnöt !
Ser du om han dricker?
(om han är uttorkad så ser han mycket smalare ut).
Annars kan det vara mask.
Är han avmaskad?
Om han är avmaskad och dricker och äter normalt så skulle jag ta honom till en veterinär, då kan det vara tal om annan sjukdom.
Men har du kontrollerat tänderna då?
Att dom är hela och fina?
Kolla tänderna, låter inte som han kan få i sig tillräckligt.
MvH Tsunamis
Nej, jag har inte avmaskat honom. Jag har sett honom dricka och han äter men det går sakta. Ska titta på hans tänder, får hoppas på det bästa.
Hur ser man hans tänder, dem är väldigt små och han är sprallig,
små som i att de inte längre sticker ut så långt? Framtänderna ska mötas med tänderna på underkäken. Låter som om din gerbil har brytit av dem och det händer ofta på gamla gerbiler.
Testa med barnmat eller mosade grejer, sallad, välling m.m. all mjuk mat.
MvH Tsunamis
Jag tror inte att han har brutit av dem. Tänderna är långa och fina (nu när jag såg dem). Han är bara 1 1/2 månad gammal.
Jag vägde han igårkväll och han vägde 40 gram, trots han är såå smal. Nu har han gått ner tre kilo, alltså 37 g.
Ajdå ja då är det något annat, fick intrycket att han var äldre. Jag skulle ändå ge den maten jag föreslåg för den är lättuggad om han nu inte orkar äta hårdare mat. En trip till vetrinären skulle jag också föreslå. Han kan vara förkyld så du kan testa med att titta på nosen och se om den ser snorig ut och om han låter nånting när han andas.
MvH Tsunamis