Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2810 ggr
Zaphix
0

Avlivning

Skrev en tråd för ett tag sedan om att jag inte visste vad jag skulle göra med mina två gerbiler när jag flyttade till hösten.

Men nu har tyvärr problemen löst sig..

Hittade en av dom, Jerry, död i akvariet idag. Riktigt tråkigt såklart, men han var 4,5 år gammal så var väl inte helt oväntat.

Är jobbigt att Jerry är död, men ska jag vara ärlig så är det mycket jobbigare att kompisen Simon nu är helt ensam. Att vara ensa efter att i hela sitt liv ha levt med andra gerbiler kan inte vara lätt. I början var de 4 stycken pojkar och nu är det alltså en kvar.

Är självklart inte rätt att han ska behöva leva ensam, det vore redigt taskigt. Alternativet att skaffa en till gerbil som sällskap är inte aktuellt då Simon ändå är så pass gammal och jag inte har möjlighet att ha gerbiler i många år framöver heller.

Så enda alternativet tycks vara att avliva honom.

Känns fruktansvärt att se en sprattlande liten gerbil bli avlivad, även om jag vet att jag gör det rätta.

Har tidigare avlivat en väldigt sjuk gerbil hos veterinären, men hon var så sjuk att hon bara låg stilla utan att röra sig, det var alltså inte så jobbigt som om hon vore frisk.

Frågan om hur man egentligen avlivar en gerbil som inte kan vara stilla utan bara sprattlar om man försöker hålla den stilla dök upp i mitt huvud.

Honan jag hade avlivades med spruta, men kan man ens avliva ett djur som inte kan hålla sig stilla med en spruta?

Känns dessutom stressande för Simon att behöva hållas fast,,

Finns det andra avlivningsalternativ som kan användas och är "humana" mot djuret?

Ska ringa veterinären på måndag, men känner ändå att jag vill höra andras erfarenheter om hur det kan gå till när man avlivar ett friskt djur.

Känner mig hemsk redan nu när jag ser Simon springa rujnt i akvariet ensam, inbillar mig att han letar efter sin kompis.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Michaela-N
2

Kan inte på något vis se att du gör det rätta. Det rätta vore att ge honom en chans att leva, se om du kan omplacera honom till någon som har/ska skaffa två bebisar.

Zaphix
2

Han är 4,5 år gammal, alla hans syskon har dött. Anser du att det är rätt att utsätta honom för stressen det blir att sätta ihop honom med nya gerbiler för i bästa fall ett par månaders tid?

Eller är det mer rätt att låta honom somna in efter ha haft en lugnt och bra liv utan stress?

I mina ögon är det mitt ansvar som djurägare att se till så att djuret inte bara får ett bra och värdigt liv, utan också får ett värdigt slut på det. Och för mig känns det inte värdigt att utsätta djuret för den stress det blir att flytta till ett nytt hem, bo in ett nytt akvarie, sättas ihop med helt nya gerbiler som det inte ens är säkert att han kommer fungera bra ihop med och trivs med. Endast för i bästa fall ett par månaders tid..

Hade han varit yngre hade jag hållit med dig, men det är onödigt att utsätta ett gammalt djur för den stressen.

Min och Dackes blogg

CatchFatch
1

Hejsan, jag personligen tycker inte att du ska avliva!
Även jag har nämligen en gammal hanna ( han är 5 ) och han levde med sin bror hela livet, fram tills väldigt nyligen då jag fick avliva hans bror pga tumör.
Jag försöker ge han en trevlig sista stund, ensam. Jag inreder till exempel med mer nytt och skojsigt och nya gömställen vid varje städning så han hela tiden har något att göra.

Ge din gerbil en fin sista stund istället!

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

CatchFatch
0

Läste inte ditt senaste inlägg. Men nu har jag det och jag håller med dig. Jag vill inte utsätta min ensama gerbil för den stressen så jag har han kvar, ensam och hand får fortsätta så.

Jag förstår ditt tankesätt men jag, personligen, skulle inte avliva. ( Och det har jag inte heller )

Kan tillägga att min sjuka gerbil som avlivades fick väldigt ont av sprutan och du hade han redan fått lokalbedövning…

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[_hsleiufhbtv]
1

Jag vet inte vad jag tycker om jag ska vara ärlig. Känns snällast mot djuret, ja självklart. MEN du vet inte exakt hur gammal han kommer bli. Jag har en pojke här hemma som blir sju i juni/juli så mig förvånar inget längre. Jag tycker du ska tänka igenom en extra gång faktiskt. Du kan antingen omplacera honom, eller varför inte skaffa en hona på 2+ som han kan bo med? Då får han iaf ett fint slut. Men detta är bara mina åsikter. Sov gott den andra lille iaf

Zaphix
0

Ha honom ensam kvar är inte ett alternativ i alla fall, det känns helt enkelt inte rättvist mot honom. Hur mycket stimulans han än får i akvariet med en massa nya spännande saker så kan det inte uppväga den gemenskap han hade med sin bror.

Självklart ska man värna om allt liv, men för mig handlar ens ansvar som djurägare att ge djuret bästa möjliga liv och sedan ta sigg ansvar och avliva djuret när djuret inte har möjlighet till det längre.

Och att utsätta honom för stressen med ett nytt hem och nya kompisar som kanske inte ens fungerar är inte att ge honom bästa möjliga liv.

Han har nu haft det bästa liv han kunnat få. Han lider inte om han är död, men han kanske kommer lida om han får leva kvar.

#5: Bra alternativ med honan, men om dom två inte fungerar tillsammans står jag där med två gerbiler som lever ensamma istället för en. Och om de fungerar bra ihop och min hane dör efter ett tag har jag ju en ensam hona kvar..

Min och Dackes blogg

[Tassy]
0

jag vill bara filka in att min älsta gerbil blev ca 7 år.. Så i bästa fall? har din gerbil många lyckliga år att hämta i ett nytt hem.

Du har hamnat i en svår situation, och i mångt och mycket resonerar du klokt. Jag förstår att folk opponerar sig mot Avlivning, men jag förstår dina argument också.

jule
0

Jag har då aldrig varit med och avlivat en sprattlande gerbil, låter väldigt hemskt och okunnigt när du skriver så. Där jag har avlivat ger man först gas eller spruta i nacken så att de lugnas/somnar och de får sedan en spruta i magen. Det är på detta sätt jag hoppas att de flesta veterinärer avlivar, och på detta sätt jag tror att avlivningen kommer gå till om du tar gerbilen till veterinär.

Sedan om du ska avliva honom eller inte låter jag vara osagt för min del.

Zaphix
0

#8: Jag frågade ju för att jag var okunnig, visste jag hade jag inte frågat. :)

Tack för svaret iaf. :)

Min och Dackes blogg

jule
1

#9 Sry jag menade inte att du var okunnig (för jag förstår ju oxå att man frågat ngt när man vill veta!) utan att om en veterinär avlivar en sprattlande gerbiler så är veteinären okunnig.

:)

Amorita
0

personligen skulle jag inte avliva han. jag skulle spendera mycket tid och sånt. men förstår hur du menar också. :/

Zaphix
1

Det blev iaf en Avlivning i förmiddags, det kan man tycka vad man vill om men i mina ögon är det inte ett värdigt liv att leva ensam för en gerbil. Han har haft ett väldigt bra liv, bättre att han fick avsluta det medan han mådde bra,

Han lider trots allt inte som död, utan det viktigaste för ett djur är att den har det bra när det lever.

Ni som var emot Avlivning hoppas jag inte äter kött, för det är betydligt värre att som gris leva ett dåligt liv och sedan bli avlivad bara för att någon människa vill äta det är att en gerbil som haft ett bra liv blir avlivat när den annars skulle fått ett dåligt liv.

Var dock en jobbig Avlivning och riktigt jobbigt att känna att hans liv rann iväg medan han låg och sov i min hand. Innan var jag på väg att ändra mig, men jag visste att jag gjorde det rätta. Veterinären tyckte att jag var väldigt snäll mot Simon som lät honom somna in när han fortfarande hade ett bra liv.

Min och Dackes blogg

[Tassy]
1

Eftersom gerbilen har fått somna, så låser jag tråden.

Inlägget är låst för nya kommentarer