Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: avel-uppfödning
Läst 781 ggr
spiros
0

Kollade fel kön! (långt inlägg)

Ber om ursäkt för långt inlägg. Har inget direkt diskussionsmaterial heller utan vill mest skriva av mig…

Lite bakgrund; Bland mina största intressen är gerbiler och jag har ett gäng av dem här hemma. Jag s k hobbyavlar, dvs att jag tar ibland någon kull om jag har gerbiler med bra avelsmaterial och jag har tiden.
Jag säljer av viss av ungarna och har alltid haft nöjda köpare, vissa kommer till och med tillbaka flera gånger och vill ha flera ungar :)

Jag sålde förut 3 gerbilhanar till en tjej och hon var så nöjd att hon senare köpte 2 till unga hanar (som kom från en annan kull).
Hon försökte sätta ihop alla och det gick bra till en början, tills en av de nya ungarna bet en av dem äldre (det gick dock bra tack och lov för den utsatte).
Jag tyckte att det var konstigt att det var den unge som bet en äldre eftersom den unge endast var ca 6-7 veckor gammal. Men iallafall så särade hon på de äldre/unga.

Men för att komma till saken, Ett par veckor senare får jag ett telefonsamtal där hon säger att den gerbilen som attackerade den äldre inte är en hane, eftersom hon har fått ungar!!
Jag har alltså kollat fel kön på en och nu har den fått ungar med sin bror!!!

Nu skäms jag som en hund och jag känner mig som en oseriös.
Trots att jag alltid är jättenoggrann när jag könsbestämmer och jag kollar ungarnas kön flera gånger i veckan (dvs 6 veckor) under tiden de bor här samt skriver ner det bara för att det ska bli rätt. 
Ibland hjälper min vän till som även hon har stor vana av gnagare, vilket hon gjorde i det här fallet
Ändå har det blivit så fel!
Jag har erbjudit köparen kompensation och självfallet erbjudit mig att ta tillbaka honan och ungarna.

Hur kunde både min vän och jag kolla fel på denna ungen? Är vissa ungars kön svåra att se om det är hona/hane?

[Tassy]
2

Det har hänt flera erfarna uppfödare att det har blivit fel. Du behöver inte ha dåligt samvete, du hanterade situationen bra. Glad

Solaika
0

Du det är väldigt lätt hänt.. min första kull kom av en sån händelse.. De gerbilerna var 4 månader när de kom till mig o fick ungar vid 6 månader.. Båda hade de bott i en hanflock med en van avelshane innan dessutom.. men även om ungarna hade syskon till föräldrar så kan jag säga att de gerbilerna var de mest underbara små varelser. Helt fantastiska i psyket!

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Anne.K
0

Usch sånt här är jag väldigt rädd för att råka ut för som nystartad uppfödare att råka se fel. Men du hanterar situationen bra som erbjuder att ta tillbaka och så :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

spiros
0

Kanke låter elakt, men skönt att höra att jag inte är ensam om att göra det misstaget "/
Man är inte mer än människa, men det känns så fail som uppfödare att göra ett sådant simpelt misstag.

Jag hoppas att ungarna kommer att förbli friska och må bra och att detta inte påverkar deras liv.

Tack för erat stödGlad

Minoth
0

#4 det brukar oftast gå bra :) I första generationen så syns de ingenting.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater