Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 3512 ggr
CaptainBunchie
0

HJÄLP! Böld!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog upp min lille pojk idag, och så ser jag att han har något rött under magen. Så det var en böld som han har tuggat på som börjat blöda! Jag blev jätterädd.

Vad kan det vara, och kan man göra något åt det?
Är det något allvarligt?

Han är ungefär 2½-3 år nu, så han är väl ganska "gammal". :/

Tyvärr hamnade inte skärpan rätt på bilden.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Jessica_91]
0

Jag skulle säga att det ser ut som en tumör på Doftkörteln, tyvärr. Obestämd

Om han tuggar på den och grejer så skulle jag nog avliva eftersom att den verkar störa honom. Att en gerbil får en tumör behöver inte automatiskt bli en dödsdom, om den inte växer fort och inte stör gerbilen så finns det ju ingen anledning att avliva. Men om den snabbt blir större och/eller verkar minska gerbilens livskvalité så skulle i alla fall jag ha avlivat.

Sen så vet man ju inte hur han ser ut innuti, han kan ha flera tumörer som inte syns.
Har du sett honom bita på tumören? Den kan ha spruckit av sig själv.

[Tassy]
0

Aj!

Tumör och det ser illa ut. Veterinären bums! Rynkar på näsan

[_hsleiufhbtv]
2

En tumör utan tvekan. En av mina tanter fick likadant, avvaktade då hon inte besvärades av den och nästa vecka bara "boom!" så var den enorm. På insidan alltså. Så det blev ju Avlivning. Dom växer enormt snabbt! Om han tuggar på den är han uppenbarligen besvärad och störd av den och då skulle jag låtit honom somna in tyvärr.. :(

[_hsleiufhbtv]
0

Förresten, kan du känna något inuti honom? För är den ytlig kan veterinären lokalbedöva och bara skära bort den. Fast jag vet inte.. Han är ju trots allt till åren.

Midgårds
2

Jo det ser ut som en tumör och i de flesta fall brukar de blodiga tumörerna vara elakartade. Vissa kan leva länge med tumörer men man ska alltid tänka på djurets hälsa och göra sitt val där efter.

Man brukar som vanligast senast operera bort cancerknölar på djur som inte är över 2år då narkosen tar ganska hårt på dem och det finns en chans att de inte klarar av att sövas.

[_hsleiufhbtv]
0

#5 man kan lokalbedöva också :) jag gillar inte att söva så små djur så det fixade veterinären sen öevde den gerbilen lyckligt :)

CaptainBunchie
0

Någon som kan förklara lite mer exakt vad jag ska göra? :/

_

[Jessica_91]
0

#7 Som #2 säger, åka till veterinären så att h*n kan kolla på tumören!

CaptainBunchie
0

#8 - Och sen då..? Kostar det? Hur mycket?

_

gothic_eve
0

Vad du ska göra sen får du svar på av veterinären.

Kostnadsmässigt ingen aning tyvärr.

Undersökning brukar ligga runt 300:- och sen beror det ju på vad veterinären säger och tycker är bäst.

CaptainBunchie
0

Vad kan det kosta som mest då?

_

[_hsleiufhbtv]
0

När jag var inne med min lilla silver kostade det 600:-, då togs även tumören bort då den var ytlig.

[Jessica_91]
1

Har det någon betydelse hur mycket besöket kostar?

CaptainBunchie
0

Delvis, ja. För det blir jag som betalar själv antagligen.
Man måste ju trots allt ha råd. Och jag vill gärna veta på ett ungefär.

_

[Tassy]
0

Av ren nyfikenhet - hur får man en icke sövd gerbil att ligga stilla under operation, med endast lokalbedövning? Låter väldigt udda.

[_hsleiufhbtv]
0

#15 hehe jag frågade detsamma när veterinären föreslog det ;) men man håller så den står med baktassarna i ena handen och med den andra handen håller man den under framtassarna om du förstår ^^. Nu var det iofs en relativt tam gerbil jag hade med mig men enligt veterinären blir dom aningen groggy av själva lokalbedövningen också men det tvivlar jag på. Det är ett så pass snabbt ingrepp :)

[Tassy]
0

Det låter väldigt positivt att det finns veterinärer som har förmågan/tålamodet/viljan att göra sånt. Det ökar ju chanserna för fler individer. Glad

ks.gerbil
0

å :( nu har ju många svarad och som sagt så är  det tumör :( du måste ta den lille till veterinären det är din plikt (inget illa menat) hoppas han får sova in glad :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

[_hsleiufhbtv]
0

#17 jo våra veterinärer här i Klippan är de bästa jag någonsin stött på! Så snälla och enormt hjälpsamma! Sen var dom fästa vid mina små, då det var dom som fick rädda livet på dom som små. Dom tyckte att det var kul att hjälpa de gerbilerna ännu en gång och bidra till ett längre liv. Skönt med sådana härliga veterinärer :') verkligen förstående. Förlåt för aningen OT TS :/ men som sagt, vet är vad som gäller.

ks.gerbil
0

19# å vad jag skulle ha velat ha sådna vet. :P våra är snälla men kan nada om gerbiler så de försöker sitt bästa men ja :/ :P

PS. förlåt för OT!

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Tassy]
0

#19 Så det är i klippan smådjursägare ska bo! Tungan ute

CaptainBunchie
0

Är lite förvirrad nu allt. Ska han bara avlivas eller ska dom ta bort tumören (om det är möjligt)? Usch… :/

_

[Jessica_91]
1

#22 Det är upp till dig lite grann men jag hade i alla fall valt att avliva en så gammal individ med en sådan tumör.

CaptainBunchie
0

Och vad går det på då? :(

_

[Tassy]
0

Det är risker med en operation, och vad jag vet går det inte att smärtlindra bra efteråt. Oddsen ser inte bra ut, men prata med en veterinär som får undersöka ordentligt och ge råd. Troligen blir du rekommenderad avlivling, men det kan finnas lite tur.

Risken är ju att det har spridit sig, det är vanligt.

[Jessica_91]
0

#24 Det beror på, olika veterinärer tar olika mycket betalt.. Du får ringa och kolla klinikerna i närheten av dig.
Det är ju sånt här man får vara beredd på som djurägare, därför är det alltid bra att ha sparat ihop pengar så att det finns att ta om man fort behöver ta sig till veterinären, så som du behöver.

[_hsleiufhbtv]
0

#21 höhö ja ;) dessvärre är det bara jag och en till som är enormt intresserade :( #22 det beror på. Veterinären kan förhoppningsvis avgöra om det spridit sig inåt, då finns det dessvärre ingen chans. Är den ytlig finns chansen, men eftersom din gerbil är lite till åren hade jag valt att tänka över vad som är bäst för djuret. Bry dig inte om priset. Din gerbils bästa är det viktigaste. Men en Avlivning kostar ca 350:- här iaf.

[Tassy]
0

Undvik kvällar och helger/jourtid, då kan det bli ruggigt dyrt. Men några hundralappar får du räkna med.

Smullis
0

Ja usch! Var tvungen att ta bort båda mina gerbiler pga tumörer :( Det känndes jättesvårt, men eftersom de var över 3 år så var det det bästa.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

svartkanin
0

Mina 2 första hongerbiler var jag tvungen att avliva pga tumör. Veterinären sa att när tumören syns i Doftkörteln så har den oftast spridit sig innuti gerbilen… :/

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Smullis
0

Såg att jag stavade "kändes" fel ;)

moawi
2

Ta din gerbil till veterinären så fort som möjligt i morgon. Han lider.

Här kostar en Avlivning 300-320 kr ungefär. Har du inte de pengarna får du väl låna av någon kanske, och i fortsättningen kan du ha någon femhundralapp eller kanske lite mer, undansparad till ev. framtida veterinärbesök.

CaptainBunchie
0

Vi har ringt smådjurskliniken här och dom sa att dom inte kunde ta bort på så små/gamla djur, så det blir tyvärr Avlivning senare idag. Gråter

_

hhejlollo
0

Nej men gu va tråkigt!:( Vila i frid!<33

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

moawi
0

#33 Åh så ledsamt… Du får trösta dig med att han slipper lida i alla fall. Och du gör helt rätt som låter honom somna in, även fast det alltid känns tufft. Sov sött killen! ♥

Smullis
0

Sov sött lillpojken

[Tassy]
0

Beklagar, men du gör det som är rätt.

[_hsleiufhbtv]
0

Tråkigt, men han får det bra igen.

ks.gerbil
0