Uppfödare, titta hit!
Hallå, har bara lite frågor till er uppfödare, även ni som ska få kull men inte fått en, det vore ursnällt om ni ville svara på frågorna. 1. Hur gammal var du när du startade uppfödningen? 2. Varför kändes det som att det var dags just då? 3. Vad är det bästa med att vara uppfödare? 4. Hur många vuxna djur har du hemma just nu? 5. Har du lånat ut någon av dina killar till avel?
1. Jag var och är 15 år.
2. Jag hade haft gerbiler i tre år och kände att jag hade mognat, att jag hade lärt mig mycket så att jag hade tillräckligt med kunskap.
Jag fick också veta att jag skulle få tillgång till hela övervåningen för mig själv, så jag bestämde mig för att slå till ;)
3. Jag tycker att det bästa är all respons man får. Folk som hör av sig och tycker man verkar duktig, ber om råd m.m. Även fast jag ofta är mycket yngre än de flesta som hör av sig till mig, så visar de verkligen stor respekt och uppskattar mina råd.
Jag gillar gemenskapen mellan allt gerbilfolk, och det är roligt att lära känna andra intresserade. Det måste man ju inte vara uppfödare för att göra så klart, men det blir ändå att man träffar mer gerbilfolk än vad man troligtvis annars hade gjort.
Och sedan gerbilerna såklart :D
4. Bara tre stycken just nu. Men jag planerar att snart ha åtta stycken, när alla ungar växt upp och jag införskaffat de nya gerbiler jag planerar att göra.
5. Nej, inte än. Men skulle absolut kunna tänka mig om jag har möjlighet, och om någon skulle vara intresserad förstås :p Jag tycker det är viktigt att samarbeta och hjälpas åt om man kan, det underlättar ju :)
Tack så mycket, roligt att läsa ifall det blir något i framtiden. Har du någon gång kännt att folk inte litar på dig inom gerbil-världen för att du är minderårig? :)
#2 Nej faktiskt inte. Jag tänkte innan jag startade upp, att det kanske kunde bli så, men än så länge har det inte hänt och jag tror inte att det kommer att göra det heller. Jag tror att folk ser att jag är väldigt seriös och vet vad jag pysslar med. Och då spelar ålder ingen roll.
Men jag är ju ändå inte så ung som t.ex. 10-12 år, vilket jag sett vissa uppfödare vara, både inom gerbil- och annan smådjursavel. Då undrar man lite ärligt talat. Visst kan man vara mogen för sin ålder, men nja… Där går nog gränsen faktiskt. Uppfödning kräver mognad, förmåga att planera och strukturera, massor av kunskap, plats, pengar m.m… Jag betvivlar att en sådan ung person skulle klara av det, även om föräldrarna hjälper till till viss del.
Jo, verkligen. Om det blir något blir det om 1-2 år för mig :)
#4 Ah vad roligt :) Får man fråga var du finns någonstans?
Har du funderat på uppfödarnamn, ev. färginriktning och sånt? *nyfiken i en strut* :p Jag brukade alltid sitta och dagdrömma om sånt innan jag startade upp, haha.
1. Jag är 25 år och började uppfödningen när jag var 24, då var det dock på planerings nivå, då köpte jag in start djuren och sådär. Första kullen kom inte förrän jag hann bli 25 och den kullen är idag endast 8 dagar gammal :)
2. Jag kände mig tillräckligt mogen och redo att börja.
3. Det bästa är ju gerbilerna såklart :) Sedan att man hela tiden lär sig nya saker och hela tiden får mer och mer kunskap om djurarten. men man blir aldrig fullärd och det gillar jag, för jag tycker om att man hela tiden kan lära sig nytt och lära sig av andra mer erfarna uppfödare. Sedan det intressanta kommer ju att bli att få se hur ens egna uppfödning kan påverka gerbilpopulationen i sverige. Förhoppningsvis på ett positivt sätt med friska och sunda djur.
4. Just nu har jag 4 vuxna gerbiler. För tillfället inga planer att köpa in nya vuxna på ett tag. Men det kommer jag dock behöva göra sedan längre fram.
5. Jag har inte lånat ut mina killar till avel då dom är planerade just nu för min egna avel. Men jag är absolut för att man ska om man har möjlighet och bra djur låna ut till andra uppfödare, för samarbete tycker jag är viktigt att ägna sig åt om man har möjlighet. Men eftersom jag själv har så få djur nu till att börja med så kommer dessa behållas till egen avel.
Fick jag med allt? :P
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#5 strax utanför stockholm. Synd, det känns som om alla gerbilmänniskor bor i Göteborg -.- Jo, jag har suttit o drömt lite men jag är så fruktansvärt dålig på att komma på namn. Och jag är inte särskilt bra på färger heller, det är något jag verkligen måste ta tag i om det blir något. Sen gäller det ju att övertyga sina föräldrar ;) jag får skaffa fler gerbiler, men jag har inte dragit upp mina uppfödardrömmar till dem. 6# tackar! Super-rolig läsning!
1. 13 år. Bra? Nej men jag hade en toppenbra mentor (Golden State).
2. Min familj föder upp Irländsk Varghund så jag ville dels ha ett eget smådjur och dels ville jag ha en egen liten uppfödning. Så jag hade gerbiler i något år och läste på innan jag fick min första kull.
3. Att följa djurens uppväxt, se om resultatet blir som jag tänkt eller förväntat mig. Leta efter fler komplementerande aveldjur hos andra uppfödare, planera framtida parningar, bli lycklig över fina & snälla djur, se hur bra flockarna mår ihop m.m.
4. 30st vuxna, 23 ungar och ungdjur i olika åldrar.
5. Japp har lånat ut förut, det är inga problem men bara om han inte har någon tilltänkt parning här hemma under de närmaste månaderna. Jag sätter nya djur i karantän och återkommande djur sätts också i karantän.
MvH Tsunamis
Alla gerbilägare finns inte i Göteborg, men ganska många aktiva finns här just nu 
Det finns gott om uppfödare i Stockholm också.
MvH Tsunamis
9# jo, man måste bara hitta dem ;)
Annelie/Smulans är bäst att ringa då svarar hon, men vad som händer just nu med de två som varit mest aktiva i SGF och som bor i Stockholm har jag ingen aning om för jag har hört om flera som försökt maila dem men får aldrig svar.
MvH Tsunamis
Jag var 16år när jag startade Kristallens. Jag gjorde de för de kändes rätt och jag va så påläst att ja ja tyckte de va dags. De bästa med att va uppfödare är att kunna föra vidare bra gener och få fram fina och trevliga djur som köparna trivs med! Just nu har jag bara 2st vuxna gerbiler! Jag har aldrig lånat ut en av mina hanar men har funderat på de i framtiden om honan passar osv! www.kristallens.blogspot.com
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
1. Jag var 14år men jag hade en annan Uppfödare jag kunde vända mig till så fort jag behövde, min kusin hade fött upp gerbiler när jag var liten och jag hade ägt gnagare sen jag var 6år.
2. För att jag hade två helt underbara hanar hemma som var både jätte mysiga och de fick många priser på utställning. Så när en av dem dog ville jag sprida vidare hans brors gener så de inte dog ut med honom.
3. Att se djuren utvecklas och lära känna trevliga individer och att kunna se till att andra personer får små djur med bra psyke.
4. 9st hos mig och 9st hos min far men sen har jag även ungar och ungdjur.
5. Jo det har jag och han fick fina små ungar!