Hane attackerar honan
Hej!
Jag försöker att sätta ihop en tre år gammal hane med en 2,5 år gammal hona. De har fått vara i delad bur (med galler emellan) i en vecka nu. Har bytt plats på dem cirka tre gånger om dagen. Idag försökte jag sätta dem i samma bur kliniskt renad med helt nya saker.
Honan, vars bur det var innan var lugn och nyfiken på buren. Hanen däremot gick till attack direkt efter att han luktade på honan. Som tur var var jag förberred och lyckades sära på dem innan någon skadades.
När jag satte tillbaka dem i den delade buren så gnagade hanen febrilt på galleret så fort honan kom nära, medan hon bara stirra på honom helt uttryckslöst.
Tror ni att det inte kommer att funka alls att sätta ihop dem? Vad ska jag göra?
Hanen har dock fått flytta en hel del, jag har fattat det som att detta är hans tredje hem Honan har alltid varit min.
Tacksam för all hjälp!
Jag var faktiskt med om exakt samma sak och var extremt orolig när det hände. Men idag sitter dom ihop och är så gulliga mot varandra! Jag satte också ihop dom i honans bur först, trots att den var renskrubbad så rök dom ihop. Jag köpte sedan ett helt nytt akvarium, och satte ihop dom där med endast lite spån, hö, papper och några kartonger. Jag antog att trots att den förra buren var renskrubbad så fanns någon lukt kvar. Det är det viktigaste. Sedan får man, som Jessica sa till mig, ha lite is i magen vid sånt här. Man måste låta dom mäta krafter och lite bråk så dom gör upp direkt. Inte slagsmål såklart, men lite bråk. Var bor du? Bor du i Skåne skulle jag kunna hjälpa dig :)
Jag hade skrivit ett jättelångt inlägg imorse :( Det försvann visst totalt.
Städa inte buren innan du släpper ihop den. Vitsen med delad bur är att gerbilerna och buren ska få samma lukt. Skrubbar du rent buren så förstörs nästan hela poängen :)
Så börja om och släpp ihop dem i buren sedan utan att städa rent den.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
# 1 Tack! :D Jag bor i Småland dock ;-P
#2 Grejen är den att jag har dem i en helt anna bur under tiden, borde jag skaffa något galler att ha emellan den buren som de ska vistas i sen då kanske?
#3 Kom att tänka på en till sak. Det är ju honans gamla bur och hanen som attackerar honan. Var det så för dig med? Tänkte att det borde vara tvärt om, att honan attackerar för att försvara sitt revir.
#4 nej för mig var det tvärtom. Honan gick till attack här.. Kan ta mig till Småland då jag tävlar där ofta :) var i Småland finns du? Alltid bra att vara mer än en menar jag. Vi var tre när mina sattes ihop.
Jo jag misstänkte att det skulle vara svårt att vara en så vi var två i alla fall. :-). Har lite hjälp här också. :)
'
#6 det låter bra :) men testa att låta dom träffas på en helt ny yta, ex soffan? :)
Ja det skulle jag ju kunna testa! :)
#8 det var där mina gick ihop första gången :)
har inte läst svaren i denna tråd, ursäkta om jag upprepar något.
Det går att få ihop dem, ge dem mer tid, och städa inte rent när de ska ihop. De ska ju vänja sig vid varandras dofter, och det blir ett bakåtsteg om du sedan städar bort doften och sen sätter ihop dem.
Förut rekommenderade vi att man skulle städa och/eller släppa ihop på neutral yta, men nu vet vi bättre. 
#10 Tack! Nu har de bott på var sin sida i säkert en månad och idag bär jag försökte så funkade det inte.
Honan springer iväg och verkar skrämd och sedan så stampade hon (revir?)
Sen när de verkligen träffas så börjar de slåss och liksom hoppar upp i luften, sedan så verkar de bita hårt i varandra och ligger på sidan i princip ihoprullade.
Hanen kan verkar aggresiv bara man byter sida på dem. Om honan är nära nätet så kastar han sig mot det och försöker gnaga sig igenom.
Jag vet inte vad jag ska göra.
Hanen har slagits med en deb förra hanen han bodde med (den andra hanen dog:( ) Går han helt enkelt inte ha med någon annan gerbil?
Jättetacksam för hjälp!
Hmm, har du försökt så lång tid så får jag nog ändra mig. Då är det kanske bäst att inte försöka mer, då det bara verkar stressa dem. 
Någon annan erfaren som vill dela sina tankar?
Jag skulle också säga att du nog borde avbryta.. :( fast jag är inte heller helt insatt i ihopsättningar.
Okej. Tack för hjälpen!