Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 5259 ggr
gothic_eve
0

kommande B kull

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ca 3 månader sedan så flyttade jag ihop Tengil och Doris i hopp om att möjligen få en kull bebisar. (min första kull som jag hade planerat).

Veckorna gick och ingenting hände så jag började misstänka att dom helt enkelt inte kunde få bebisar ihop ( det händer ju faktiskt att det inte fungarar av olika orsaker ibland). Men dom verkade trivas så bra ihop att dom fick fortsätta att bo tillsammans och jag gav upp hoppet om att bebisar skulle komma.

Sen efter det så hände detta med Mysis och Torkel som var en oplanerad parning och jag lade så klart all fokus på Mysis och hennes kommande kull.

För ca 4 dagar sedan så tyckte jag att Doris kändes lite tjockare än vanligt, men hon är nutmeg färgad och har alltid haft en väldigt fin tjock päls så det var svårt att avgöra.

Men i dag när jag lyfte upp henne så är det garanterat en bebismage hon har!

Denna gången känner jag så väl igen det från Mysis mage.

Nu måste jag sära på Doris och Tengil vilket är lite tråkigt då dom trivs så bra ihop, men jag vill inte riskera att få ännu en kull till nu!

Nyvakna Doris och Torkel

gothic_eve
0

Skrev fel i ovan " Doris och Tengil" är det naturligtvis på bilden!

Fina Doris!

gothic_eve
0

Lite sent inlägg men jag har varit i sthlm så jag har inte kunnat uppdatera men nu är dom här!!!

5 små bebisar fick Doris!

Dom är superfina allihopa och Doris är lika duktig som sin syster på att ta hand om sina bebisar!

Dert verkar denna gången bli lite blandade färger - jag gissar på 3 nutmegs, 1 agouti och en väldigt speciell liten goding som verkar bli rödögd och väldigt ljus!!

På bilderna är dom här 2 dagar gamla ( i dag är dom 3 dagar gamla).

Födda 21/3-12

gothic_eve
0

Titta på minstingen längst till höger - visst blir den rödögd!?

Tsunamis
0

#3 Ser ut så ja. Då har du en Saffron eller R.Ö Silver Nutmeg(ljust cremé).

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
0

Är Tengil Nutmeg också? Glad

Tsunamis
0

Japp det var väl dem två det fanns en tråd om innan och alla ville säga att han var DEH vittecknad men han är Nutmeg vittecknad. Glad

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
0

#6 Ah juste ja den tråden kommer jag ihåg, kom dock inte ihåg vem som gjorde den. Glad Tyckte han såg ut som Nutmeg på bilden i #0 men vart inte helt säker på om han var det eller Agouti.

Isåfall gothic_eve, så är det inga Agoutis i den här kullen, två Nutmegs kan inte få vitmagade avkommor. Ska bli kul att se vad det visar sig bli för färger!

Tsunamis, vad tror du? ^^

gothic_eve
0

Tengil är troligen en vittecknad agouti (hans mage är vit). Jag tror inte att jag har frågat om hans färg någon gång - har varit ganska säker på vad han är :) (men nu blir jag lite osäker när ni säger sådär) ;) Ja det ska bli jätte spännandevatt få se vad det blir för färger - alla bebisar verkar få olika färg ( i alla fall färgskiftningar). Mer bilder kommer snart!

[Jessica_91]
0

#8 De kan få vit mage när de är vittecknade, jag har en Black gerbil som är vittecknad och har vit mage. Glad Du kan ju alltid göra en ny bildtråd med honom om du vill, så kan säkert någon här avgöra säkert.

Ser fram emot mer bebisbilder, de är ju så söta Kyss Och kul med flera olika färger i kullen!

Tsunamis
0

vittecknade Nutmegs har en (i stort sett) helt vit mage som ovan beskriver. Men jo det där är ju bara en bild så hade det varit flera så hade man kunnat se exakt om han är agouti eller nutmeg.

Och jag hade fel, det var inte du som startade tråden om vittecknade Nutmegen! Kollade precis upp det.

MvH  Tsunamis

jule
0

Jag skulle bli väldigt förvånad om det där är en vittecknad agouti och inte en vittecknad nutmeg! :) Eller isf en vittecknad agouti med någon blekgen?!

jule
0

Fast nu ser jag ju att det är agoutis i A-kullen! :D

Då kan det ju inte va två nutmegs..

gothic_eve
0

Tengil är bror med Torkel och Torkel är en Agouti så dom anlagen finns.

Torkels bebisar blev agoutifärgade alla utom en som fick mammans DEH färg - men jag ska se om jag har några fler bilder på Tengil så ska vi se  *rotar runt lite*

Rackarns - ni har faktiskt rätt! Han ÄR en vittecknad Nutmeg!  Detta är en bild på Tengil när han var ca 7 veckor gammal och här ser man tydligt att magen faktiskt inte är vit och han var faktiskt mycket gulare som yngre också!

[Jessica_91]
0

#13 Ah sedär Skrattande Ja då är det inga vitmagade ungar i B-kullen. Alla ungar kommer vara aa (helfärgade, om de inte är vittecknade) och ha ee ("gula" genen). Så alla kommer vara "minst" Nutmeg (aaee) men om de har dubbel upplaga av andra recessiva gener så kan det bli andra färger och det verkar ju som att du har 3 olika!

http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d714810b9cb46222705c4eb-fargerna?4d71246fb9cb46214104670d-1
Där kan du se vilka färger som har aa och ee ^^.

jule
0

Jaha det var inte samma föräldrar i kullarna Foten i munnen

Tsunamis
0

#15 Ne precis Glad

Ja då är det som sagt Saffron eller R.Ö Silver Nutmeg som den rödögda är Flört Jag gissar på Saffron.

MvH  Tsunamis

gothic_eve
0

Åh Saffron!

Jag har alltid velat haft en saffronfärgad - dom är så fina!

Jag har läst på en del genetik - ska läsa på lite mer. Nu när man har småttingar så ser man lite vad föräldrarna bär på för anlag.

Färgen är dock inte det viktigaste i slutändan utan det är starka och friska djur. Mammorna har varit exemplariska hittills när det gäller att ta hand om sina barn! Barnen verkar vara friska och nyfikna allihopa också - och det är då det är som det ska vara!

gothic_eve
1

Dagens bebisbilder!

Dom blir 1 vecka gamla i morgon och pälsen har exploderat fram på dom små!

Jag tror att det är:

1 nutmeg

3 vittecknade nutmegs

1 saffron

tror det är 5 små pojkar!

Jag har dört dom till:

Nutmeg: Bobby

Vittecknade: Börje, Björn, Bruno

Saffron: Bingo

Alla utom Bingo (den saffronfärgade) är till salu och kan tingas!

[Jessica_91]
0

#18 Ååååhåå jag smälter Kyss

ks.gerbil
0

naawwwwww Kyss puss puss puss.. va små

Gerbil-hemsidan hittar du R

gothic_eve
1

Nu är dom 2½ vecka gamla och dom öppnade sina ögon i dag!

Jag hade lite fel om könen, det visade sig ett par dagar senare vara 3 hanar och 2 honor.

Jag döpte om dom till Babsan, Bettan, Bruno, Bobby och Bingo

Alla bebisar är redan tingade och Bingo den saffronsfärgade kommer jag att behålla själv.

Han ska senare få bo tillsammans med Torkel, min Agoutihane.

Här är Bettan på språng :)

gothic_eve
0

Bingo :)

gothic_eve
1

Nu har dom små busungarna hunnit bli 4 veckor gamla och är nyfikna som bara den :)

Här är Bingo  - någonting hände med hans svans natten tills i går - den har gått av - detta hände nattetid i buren så jag vet inte exakt vad som har hänt med honom - min sötnöt!

gothic_eve
0

Buslek i stocken :)

Bettan sitter på stocken, Bobby springer bakom och bruno sitter i :)

gothic_eve
0

Bingo och Babsan äter mat.

Det gäller att roffa åt sig dom godaste bitarna fort innan någon annan tar dom :)

ks.gerbil
0

åå jätte söta :* hoppas allt fortsätter bra med dem småttingarna :*

Gerbil-hemsidan hittar du R

gothic_eve
0

Ja, det har gått så himla bra med allt så jag är väldigt tacksam!

Alla gerbilerna är friska, pigga och krya och äter glupskt och är nyfikna.

Sålde precis två honor från min A-kull i fredags och i förrgår mailade nya ägaren och skrev att dom var supersociala och klättrade upp så fort man satte ner handen!

Då känner jag verkligen att jag har lyckats när det gäller nyfikenhet och temperament på mina djur!