Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1925 ggr
DolceVita
0

Vattenautomaten slutar fungera.

Hej! Har ett ganska jobbigt problem med mina gerbilers vattenautomat. Pipen slutar liksom fungera ibland. Jag måste kolla den flera gånger om dagarna för att se om det kommer något vatten ur den. Det värsta är ju att de ibland inte kan få något vatten i sig när jag inte är hemma. Provade att köpa en ny automat (av en lite annan modell) och på den satt pipen så rakt att vattnet inte hade en chans att kunna komma ut om man så skakade på flaskan.

Har provat att liksom "dra ut" pipen lite ur själva hålet på automaten och då funkar det lite bättre för stunden, men snart blir det likadant igen. Någon som har tips på någon speciell automat som fungerar bättre?

What doesn't kill you makes you stronger.

ks.gerbil
0

automat? är det vattenflaska du menar eller?

Gerbil-hemsidan hittar du R

DolceVita
0

Haha ja. Automat/flaska, brukar kalla det vilket som :P

ks.gerbil
0

jaha xD prova sätta flaskan i lite olika vinklar se vilken som fungerar bäst det skulle jag börja med. är det en sådan i glas eller plast?

Tsunamis
0

Händer flera gånger här också tyvärr… det är riktigt förkastligt Rynkar på näsan Tycker så gott som alla flaskor är likadana så det är nog inget särskilt märke som är bättre än de andra vad jag vet.

MvH  Tsunamis

moawi
0

Jag tycker de röda små classic-flaskorna är toppen, de har aldrig krånglat för mig i alla fall… Fast det kanske bara är jag som har haft tur?

ks.gerbil
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en sådan här mouse flaska och om inte dina gerbiler är sådna som gnager på vattenflaskan skulle jag säga att köpa en sån om din fortsätter att orsaka problem!

[Jessica_91]
0

#5 Jag har haft 4 Classic flaskor, tre st av den minsta modellen (75 ml tror jag) och en som är snäppet större (150 ml). Den första jag köpte av den minsta modellen funkade inte så jag gick till affären och bytte, de andra tre funkar finfint och används nu i burarna Glad

ks.gerbil
0

kan säga att jag har 2 kompisar som har hamstrar och en av dem har 3 burar den andra bara 1 och de använder samma flaskor som jag och de har funkat jätte bra i alla sina dar!

moawi
0

#7 och #8 Ah sedär, det är väl en av de bättre modellerna i alla fall :) Har för mig att i en tidigare tråd jag gjorde så var det många som talade positivt om just dessa classic-flaskorna. Men man håller ju ögonen öppna ändå såklart.

Jag köpte min första classic-flaska för drygt tre år sen. Använder den fortfarande och den har aldrig krånglat. Jag rensar pipen lite då och då med sån där mellanrumsborste för tänderna som finns på Apoteket, kan säkert vara bra att göra det lite titt som tätt :)

Solaika
0

#9 Man bör byta vattenflaskor i plast efter ett år ungefär då plasten börjar avge ämnen som inte är hälsosamma.

Jag har både vanliga classicflaskor och ett par flaskor i glas.. alla fungerar utmärkt o jag har aldrig haft problem med det. Jo, en classicflaska men den visade sig ha missformad pip.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

moawi
0

#10 Va? Oj det visste jag inte, jag får ta en annan då.

deleteduser
0

#11 Tur att vi köpte upp halva lagret på Arkens Zoo då ;)

moawi
0

#12 Haha ja precis ;D

[Tassy]
0

#10 Oj, det har jag aldrig hört förr. Hur fick du veta det? Glad

Dags att gå en rond och byta flaskorna här hemma då. Glad

AnneN
0

Har också haft stora problem med vattenflaskor av en lite nyare modell där pipen är för rak så vattnet liksom fastnar Rynkar på näsan Tyvärr enda modellen de hade på djuraffären.

Men har nu köpt denna sort istället och de har hittills fungerat felfritt i flera veckor ännu.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tsunamis
0

#10 menar du pga bisfenol A? De studierna är nya & från USA och ganska tveksamma. Testerna har gått ut på att injecera ämnet inte att ge försöksdjuren det i maten eller vattnet.

Lite info

Livsmedelsverket förbjuder ämnet (trots otillräckliga studier)

MvH  Tsunamis

Solaika
0

Kommer inte ihåg vart jag läste att man inte ska använda plastflaskor mer än ett år.. men för mig är det inte värt att chansa och eftersom jag själv dessutom upplever att plastflaskor jag själv använder gör att vattnet smakar sämre efter en tid.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Absolut, det är dumt att chansa. Jag var bara nyfiken i en strut. Glad

Sphynx
0

# 17 Antar att det är samma anledning som andra djurs vattenskålar inte ska vara av plast. Det kan utsöndras ämnen i vätskan. Jag har inga vetenskapliga studier att stödja mig på, men mina djur har fått vatten ur rostfriabunkar de senaste 20 åren. Mina stackars råttor får dock i vattenflaska av plast…inte ens tänkt på det när det gäller mössen, helt knasigt!

Jag har röda "mouse" classic. Aldrig haft problem med vattenstopp- förutom en gång då det hade kommit en en liten spånbit och fastnat. Var lite bökigt innan man fick ut den men sedan har flaskan fungerat perfekt. Har alltid två vattenflaskor i buren "i fall att". Mina äter gärna sönder vattenflaskor, men jag har satt fast slangklämmor på de ställen de kan komma åt och få fäste med tänderna. Funkar kanon.

Sphynx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är en slangklämma. Monterat den så den täcker kanten längst ned på det röda, och upperkanten på det röda och underdelen av flaskkroppen. Alltså två slangklämmor per flaska. På den ena ville inte klämman sitta riktigt stilla så den satte jag en droppe monteringslim under.

Tsunamis
1

Då är det i så fall pga Bisfenol A. Jag är tveksam när det gäller studierna och har inte märkt någon minskad fertilitet på mina så jag fortsätter med mina flaskor. Men jag har säkert bytt ut nästan alla vid det här laget årligen pga de gnags sönder, slutar fungera, eller ställs undan för de inte används för tillfället. Mouse Classic kostar ju bara 15:- på Gnagarboden så det är inte så dyrt att köpa nya.

Och som ni märker så förlitar jag mig inte på folkmun 'nä det ska man inte ha för att….' utan jag vill ha studier att läsa Flört Finns alldeles för mycket sånt inom djurvärlden som bygger på någons åsikt utan egentlig fakta.

MvH  Tsunamis

DolceVita
0

Jag har ju i och försig den där lilla flaskan som är på bild i inlägg #6 till transportburen, och den har ju faktiskt aldrig krånglat. Kanske borde köpa en sån till den vanliga buren med. Har en lite större just nu och den funkar nästan inte alls längre. Tack för tipsen! :)