Djuraffär *suck*
Såg något hemskt igår när jag var iväg. I djuraffären i Helsingborg (väla) har dom gerbiler. Där jag köpte en av mina första som fortfarande lever :O 6år.. Men iaf, gick som vanligt och kollade på djuren och vad ser jag inte då? Jo gerbiler som är helt utan sina föräldrar, som inte ens öppnat ögonen! Stackars små liv. Blev helt förbannad och påpekade det såklart inför personalen, då såg vår konversation ut såhär: "du lille snärta, vi kan det här" "uppenbarligen inte. Jag har fött upp gerbiler och kan sånt här" "du är för ung för att veta" "knappast. Var kommer de mongoliska jirdarna ifrån?" "vi pratade om gerbilerna hörru" "gerbilen är ett annat djur. Mongoliska jirdar är det rätta namnet och dom kommer från Mongoliet såklart" "det är det inte, vi kan så lägg ner, ska du inte köpa något får du gå" Och jag går förbannad. Kan jag anmäla dom? Gerbilerna är på tok för unga för att bli ensamma!
Ja du kan anmäla om ungarna är under 3 veckor vilket de bör vara om de inte öppnat ögonen. Ganska säker på att man får sära mor från ungar när de är 3 veckor, rent lagligt då..
#1 jag skulle tippa på två.. Hemskt alltså. Nog för att jag hatar den affären innan men nu går det för långt. Ska nog skicka in en anmälan ikväll.
Tyvärr så får man ta ungarna från mamman i princip när man vill. De åldrar som står på jordbruksverkets sida är bara rekommendationer. Men fy sjutton vilken dålig djuraffär!
Jag antar att chefen inte var på plats? Om inte skicka iväg ett mejl till den. Förklara vad som hände, hur du känner och skriv att det riktgia informationen. Länka till rena fakta sidor för att styrka upp.
Oavsett o chefen är lika trög den kommer denna inte att uppskatta att sina anställda får kunder att känna sig dålgit behandlade. För det sprider sig, och det sprider sig fort.
Tar butikschefen inte åt sig detta skulle jag låta denne veta att jag garanterat inte skulle återväda dit och kommer säga åt alla mina vänner att göra likadant = ett dåligt rykte (som är helt sant) sprider sig om affären.
Förhoppningsvis leder det till att den stänger, eller skärper sig för att locka tillbaka kunder.
Tidningen kan du också vända dig till.
Det är sådanna vägar man får ta, lite fult kan man tycka. Men anmälningar kommer man ingen vart med och lyssnar inte butiken så har man inget val.
Asbra av dig att du vågade säga ifrån i alla fall! Super!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#3 Men finns inte den rekommendationen eftersom att ungarna inte kan äta fast föda innan 3 veckor? 
#3 såg nyss det om rekommendationerna också.. Typiskt. Chefen var på plats och hörde allt. Sjukt allting. Har redan berättar för dom flesta, skrivit på Facebook och sånt. Så får väl hoppas att ingen köper där mer iaf. Dock är det en välbesökt djuraffär och det finns helt enkelt för många som köper sina djur därifrån. Tidningen kanske skulle vara nåt. Ska höra mig för, om vi är ännu fler som skriver in om samma saker borde något komma med. Är i vanliga fall blyg och tillbakadragen men när det gäller djur tvekar jag inte en enda sekund ;) har varit så sen jag var fyra och skällde ut en annan djuraffär för att kaninerna inte hade hö haha, dom blev lagom paffa iaf, och där har funnits obegränsade mängder hö sen dess..
#4; Jo, men det är fortfarande en rekommendation. Ingen lag tyvärr, så en anmälan leder ingenstans :/ Det var så jag menade.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#4 jo det borde ju också va med :O
#6 Men då måste ju personalen stödmata ungarna för att de ska överleva? Eller kan de äta fast föda och dricka vatten ur flaska innan de öppnat ögonen? Känns ju som att de lär dö snart annars pga vätskebrist :/
asså!!!!!!!!!! jag skulle ha fortsatt prata och hotat om anmälning.. fast du visste inte att man kunde anmäla säkert så det skulle ha varit lite svårt… jävla idioter asså
förlåt om jag typ är den som typ svär och allt möjligt i sådna trådar men jag blir så hilma arg!!!!!!!!!
#8; De börjar äta mat innan de öppnat ögonen men de diar ju också :/
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Man får inte bedriva avel/uppfödning inne i djuraffären på ytor där kunder får tillgång till dvs själva butiken och eventuellt djurrum. Det är inte en rekommendation ur L80/L81 utan en lag de måste följa som zoobutik. Anmäl till länsstyrelsen!
MvH Tsunamis
Länsstyrelsen i skåne, sidan avseende Djurskydd & anmälan om vanvård: http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/djur-och-natur/djurskydd/anmalan-om-vanvard/Pages/index.aspx
Beskriv ärendet och namnet på djuraffären. Du kan vara anonym också.
MvH Tsunamis
#11 yes! Ska anmäla! #12 jo det visste jag, har anmält innan ang kaninvanvård. Jag är inte lätt att ha och göra med när det gäller djur alltså ;)
Härligt när folk faktiskt tar tag i det och anmäler istället för att bara klaga och inte gör något åt det! Det här är ju helt klart något som de ska få en anmälning för. Hoppas att de får en ordentlig varning och börjar skärpa sig (mer än så kan man väl inte hoppas på tyvärr).
#14 när det gäller djur tvekar jag inte en sekund! Insåg nyss att vårt internet lagt av bara.. Får fixa det imorgon i skolan. Det blir inte mer än en varning och hot om stängning om det inte åtgärdas tyvärr nej. Stället med kaninerna jag anmälde, då varnade länsstyrelsen dom med ett mail innan två dagar innan de Kom för hembesök och då var allt tip top. Det var väl dumt? Dom ska ju inte varna innan >.
Skulle vilja säga bara att om de finns fler här på forumet som besökt butiken eller handlar där så kanske ni också kan lägga en anmälan. Ju fler desto bättre och ännu bättre om det är återkommande, SPECIELLT efter att Länsstyrelsen har varit där.
Man ska inte ge upp även om det kan kännas lönlöst att lämna anmälan efter anmälan men ingen har rätt att behandla djur illa, och speciellt inte butiker som säger sig veta vad de gör.
ANMÄL!
#16 verkar bara finnas två skåningar här på GIF.. Tyvärr :( jag och blettasplendens (stavning? x))
Jag är också från Hbg.
Jag köper verkligen ALDRIG djur därifrån. Har alltid tyckt att deras djurhållning varit rent ut sagt för j*vlig! För mycket djur i för trånga burar, personal som inte kan någonting om något. Kunden vet i regel alltid mer än de som står där.
Tacka vet jag djurriket på kopparmölle (numera arken zoo) Har handlat där i säkert tio år och de är alltid lika trevliga och kunniga inom sitt yrke, men framförallt måna om djuren!
Jag ska åka dit till väla imorgon och kolla jag med, har de kvar ungarna ska jag också hota om en anmälan!
IDIOTER!
#18 oh en skåning till! Jag visste inte bättre när jag var liten och köpte mig tre gerbiler.. Varav en hane därifrån. Dock kommer jag aldrig ångra det köpet då den pojken är den charmigaste jag någonsin mött. Instämmer helt med det du skriver. Burarna var iaf bättre när det var inne på själva väla. Längst ner i hörnet och avskärmat från allt stök. Men nu.. Behöver inte ens prata om det. Dessutom ska kaniner ha halkskydd om dom står på en glatt yta. Har dom det? Nej knappast. Jo där handlar jag också! Tycker enormt mycket om dessa, och precis som du säger är dom måna om sina djur. Burarna är mysigt inredda också tycker jag :) Ja då är vi två som varit på dom iaf! Då borde dom ändra kan man tycka. Dessutom ska gerbiler ha mycket spån. Dessa har kanske 2-3 cm, KNAPPT! En sak som jag glömde fråga mitt i all förbannelse var var dom gjort av föräldrarna så fråga det! Nu blev det ett långt och virrigt inlägg men jag är trött och skriver från mobilen så det blir inget bra ;)
#18 hur gick det? Är själv på media Markt just nu, men här är lika tråkigt som vanligt så springer över till djuraffären och ska kolla till bebisarna! Återkommer!
Fytusan vad irriterande! Jag skulle ha anmält dom direkt…
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Detta är skandal! Försökte behärska mig när jag frågade idag men till sist gick det inte. Jag frågade snällt hur gamla dom var och låtsades vara intresserad. Dom blir tre veckor imorgon! Helt sjukt! Jag förklarade ju allt om bebisar och hon sa bara emot. Inte förrän jag sa att jag var fd uppfödare började hon lyssna. Att sånt ens ska behövas? Iaf, sen frågade jag var föräldrarna var och då hade dom dött! Vad i hela friden håller affären på med?! Dessutom har jag träffat föräldrarna och de var inte ens i närheten av att dö av ålder. Så Gud vet vad som hänt dom stackarna.. Och dessutom, vad hade dom inte i buren om en sån där hängmatta?! OCH hamstervadd! Är så jäkla förbannad.
#22 Föräldrarna blev antagligen mat åt ormarna? Nää men dom såldes väll säkert…
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#23 dom har faktiskt inga reptiler alls.. Sålda är jag tveksam till då alla brukar vilja köpa ungar. Men jag vet inte.. Sjukt alltsammans
#24 Tror du inte att det hjälper att anmäla dom?
Enligt mig är detta djurplågeri.
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#25 så sant som det är sant. Kan avgöra en ungefärlig ålderns bebisar också och den åldern stämmer mycket troligt. Hemskt men sant. Dessutom har dom 1-2cm spån. Sjukligt. #26 finns ingen lag ang detta så det kommer tyvärr inte hända något. Dock ska jag anmäla pga att de bedriver avel synligt för besökare, vilket är olagligt.
Är det inte så att de får sälja ungar på tre veckor? Det var en personal i en djuraffär som berättade det för mig (och hon tyckte det var vidrigt. de köpte eller sålde aldrig ungar under femveckor)
Missförstå mig inte, jag tycker det är fruktansvärt! Heder till dig/er som säger ifrån!
#29 jo det stämmer tyvärr.. Hemskt :(
#29 Ja det får de, men är det så att de inte öppnat ögonen ännu (om det verkligen var så och att de inte hade stängt dem igen pga sjukdom eller liknande) så är i alla fall yngre än 3 veckor.
Har de varit yngre än tre veckor och på så vis fötts upp inne i butiken vilket alla tecken tyder på här, så bedriver de olaglig verksamhet. Djuraffärer får inte föda upp inne i butiken så enkelt är det.
MvH Tsunamis
#31 vad jag förstått har dom inget avskilt djurrum för ex avel så då går det väl att anmäla? Ska ev dit i helgen igen, ska låtsas att jag är där för ett skolarbete och ska intervjua en butik och då väljer jag en med djur såklart. Så ska låtsas helt enkelt och fråga om rundvisning mm. Kommer även fota ett antal bilder. Eller så frågar jag om dom tar mot inackordering på kaniner och då ber jag dom visa var dom ska bo. Då kommer jag få se om dom nu har ett djurrum ens. Det här ska dom inte få komma undan med och den saken är säker!
#32 japp då kan du anmäla. Du kan alltid anmäla om sjuka djur och vanvård också.
Det är inte säkert du får se några andra utrymmen, men ja det är värt att försöka! Du kan ju ställa den direkta frågan om dom har något avskilt rum där kunder inte får gå in och om inackoderingar hålls där.
MvH Tsunamis
#33 tar med allt! Får bara hoppas att något händer då. Det ska jag göra! Säger typ "hej, jag tänkte höra om ni tar emot Inackorderingar för kaniner, men jag vill gärna se var dom ska bo isåfall så inte alla besökare kollar på dom hela tiden" Något sånt typ.. Borde rent logiskt fungera med tanke på att inackordering är dyrt och då tjänar dom pengar.