Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 2551 ggr
Sixpounder
0

Pyssel i "hagen"?

Hej!

Jag brukar släppa ut mina gerbiler några gånger i veckan i hallen, så att de får springa lite, men jag tycker att det ser så tråkigt ut när de inte har några hinder eller något att leka med i hagen, utan de springer typ bara på en tom golvyta.Tungan ute Det är ju dels för att de ska lära känna mig bättre, eftersom att jag sitter där så att de får klättra på mig och så, men jag vill också att de ska få något roligt. Vad kan det vara för någonting? Helst något som jag kan tillverka ganska enkelt själv, eller något som inte kostar så mycket pengar.

Hur är det med grenar från naturen, hur gör man rent dem? Är så rädd för att de ska få ohyra, så jag har inte vågat chansa. Det kan väl inte räcka med att bara diska av grenarna, eller? Förvånad

Ge gärna massor av tips!!! Vill ha något roligt att titta på när de är "ute"! Även tips på vad de kan ha i buren. Just nu har de bara en pall, ett sandbad, en stor sten, en stock, ett hus och en stor kartong.Glad

Tsunamis
0

Grenar går bra att diska/skura sen hälla kokande vatten på dem. Det tycker jag räcker men annars kan man också avsluta med att lägga dem i ugnen (se till att de är blöta annars bränns de) men hur många gradantal och hur länge det är jag lite osäker på faktiskt. Men ca 120-150 grader i 5-10 minuter är nog bra.

Du kan alltid ge dem tidningspapper eller hushålls/toapapper att boa med också (främst i buren då) för de tycker om att gnaga sönder det.

10cm+ spån i buren är också toppenbra för de tycker verkligen om att gräva.

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
0

Här är en artikel om inredning: http://gerbiler.ifokus.se/articles/4f1c52d0d3b4fd0c4300196a-inredning-till-gerbilburen

Och här är två bildtrådar med burar:
http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4f75a5cf88f47276cf0085cc-hur-ser-era-ut?4d71246fb9cb4621410466f9-1
http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4f01e53a88f4726c23026c4d-vara-gerbilburar?4d71246fb9cb4621410466f9-2

En sandlekplats kanske vore något? Är kul att göra och ofta myyycket uppskattat av gerbilerna: http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4e1dec66d4ebea695c00057b-kul-pyssel-for-dig-och-gerbilerna?discussions-1

Om du är sugen på att testa agility så är det bara att limma ihop lite glasspinnar t.ex så som man vill. Glad Det är faktiskt inte svårt alls, bara man har gerbiler som är villiga att följa efter ens hand för att få godis.
http://gerbiler.ifokus.se/articles/4ec64f3a88f472215c003e02-gerbilagility-och-trick

Sixpounder
0

Tacktack båda två! :)

Är tidningspapper bra? Jag har hört att färgen kan vara farlig för dem, så jag har bara gett dem toalettpapper. Vore perfekt om man kunde ge tidningspapper, så kunde man slänga ner vissa reklamblad som man får, det blir ju liksom helt gratis.

Många bra tips! Får lite att pyssla med om jag ska göra det där iallafall!

Jag har en stor bur, 125 x 45, så jag har plats med mycket! Glad Sågspån har de mycket utav!

Är glasskålar/burkar bra? Jag har massor som ligger och skräpar!

Ni som verkar kunna mycket… När en gerbil grävar fanatiskt i väggarna/taket, är den understimulerad då? Eller är det bara ett dåligt beteende? En utav mina är riktigt hyperaktiv och kan hoppa upp på vattenflaskan och gräva i taket i timmar, som om han vill smita till vilket pris!

[Jessica_91]
0

Tryckfärgen är inte farlig numera men den var det förr vad jag förstått. Dock inga problem alls nu att "mata" gerbilerna med tidningar och reklamblad ^^.

Ja allt som inte är farligt för dem kan man ha i buren, glas/keramik/metall går ju inte att tugga sönder om man inte har en väldigt väldigt ihärdig gerbil, jag har i alla fall aldrig varit med om att mina har gnagt på glasskålar t.ex. Sen så beror det ju lite på formen också. En burk av plåt ska inte vara några problem att ha men kedjor, ståltråd, nät osv brukar vara populära att gnaga på eftersom att de är så lätta att få grepp om.

När gerbiler gräver på det sätter så kan det i vissa fall vara understimulering, att de är ensama, har för lite spån etc. At de vill ut och springa mer.
Men ofta så rör det sig om så kallde stereotypa beteenden och sådana går inte att träna bort eller "bota". Däremot kan de gå att förbättra genom att ha en stor bur med mycket strö. Som jag förstått det så uppstår dessa stereotypa beteenden oftast (eller alltid?) när gerbilen växer upp. Alltså för en gerbil som växer upp i en liten gallerbur med ett par centimeter spån så är risken otroligt mycket större att utveckla detta beteende, jämfört med en gerbil som växer upp i en bra bur mer ordentligt med spån som föräldrarna kan gräva gångar i. Gerbiler lär sig av varandra också så om föräldrarna gräver mycker i hörn så ökar risken att ungarna också börjar göra det. Att ungarna tas för tidigt från sina föräldrar kan också ha betydelse.

ks.gerbil
0

Om du vill ha grejer i hagen kan du ta några kartonger och klippa hål i dem. Samma sak för t.ex. Glass skålar och mjölk paket men kom ihåg att de två sista ska bara vara i hagen!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Tsunamis
0

Gerbiler är utmärkta reklam & dokumentförstörare så det är bara att hiva ner sånt till dem. Som Jessica säger så var trycksvärtan farlig förr men det var länge sedan de bytte till giftfri färg så du kan utan problem ge dem det. Ibland kan färgen gnugga av sig på gerbilerna men den är som sagt ofarlig för dem Glad

MvH  Tsunamis

OskarJ
0

vad jag har hört så är inte färgen farlig utan trycksvärtan (stavning)

Tsunamis
0

Det är den vi menar som numera inte är giftig, oroa dig inte (jag jobbar på en tidning just nu dessutom) Flört

MvH  Tsunamis

OskarJ
0

vad bra :D

ks.gerbil
0

går det bra att ge kopierings papper? sånt som är kopierad? hehe… kanske läxor också.. nä men sånt som kanske blev fel kopierad?

Tsunamis
0

Ja det tror jag nog, det har i alla fall jag gjort Tungan ute

MvH  Tsunamis

ks.gerbil
0

då tror jag det går bra Flört hehe.. kiro jag har en fin matte läxa här du kan få sen säger jag bara att ni har gangd på den Flört nä men bra att veta att man kan ge all överflödig reklam mamma inte vill läsa Tungan ute

Sixpounder
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har de fått att göra! Skrattande

Sixpounder
0

Varför blir bilden åt fel håll när de ser rätt ut på datorn? Tungan ute

ks.gerbil
0

12# o.O varför blev det så? xD

Minoth
0

#13 ser ut att vara väldigt lite spån…. det kan förklara varför dom gräver i hörnen och så.  MINST de dubbla :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 30 cm spån :) För att ge ett exempel

Jag har gjort om nu så att så som de är som högst är det över hela. Hyllan gjorde så det blev lite mindre spån på ena sidan.

Sixpounder
0

Ser bara ut att vara lite för att de grävt bort på just det stället :P för övrigt så är det 20 cm i buren ungefär Flört men de gräver bort allt på vissa ställen.

Minoth
0

#18 men du har massor med luft helt vägen bort. Du kan lätt fylla på de dubbla! =) Då kommer du nog se skillnad på dom att dom inte är lika uttråkade

ks.gerbil
0

Jag vill också iha mer spån! Men JAG hittar inter en sådan bal på granngården D:

Sixpounder
0

Ja, det är ju inte fullt av sågspån, men 20 cm är det iallafall. Har så stor bur, därför det ser lite ut. den är 125x45x50 så… vill ha plats med mycket annat. nästa gång jag städar ska jag dock ha i mer spån! :)

Jag köper en skitstor bal, som säkert räcker till 4 städningar till min stora bur. Kostar 95 kr. Men vet inte vart de finns förutom där jag köper

Tsunamis
0

Granngården har stora spånbalar för en billig penning, så testa att kolla om de har en butik i eller nära din stad.

MvH  Tsunamis

gothic_eve
0

I min rasthage har jag tunnlar som dom kan krypa runt i men då måste man vara vaksam hela tiden så dom inte börjar gnaga på dom, dom jag har kommer från en gammal hamsterbur och är i plast men dom älskar sina tunnlar!

Mina små älskar att utforska ALLT - så även om "klättersaker" är mer anpassat för råttor och hamstrar så passar dom perfekt i en rasthage! (under uppsikt)