lös i magen och slemmigt bajs..?
Min gerbilhona har de senaste dagarna varit lös i magen och hennes bajs har varit lite grönaktigt och haft vitt slem runt, - inte svart och hårt som det annars brukar vara… Min andra gerbilhona verkar inte ha samma problem däremot. Jag flyttade för 3 dagar sedan, kan det bero på stress eller miljöombyte? För innan har jag flyttat dem fram och tillbaks från min mormor och det har inte varit några problem.. Deras bur är städad och dem har inte fått mycket grönsaker. Finns det någon som vet om man kan ge henne något speciellt som gör henne hårdare i magen?? Skulle bli jättetacksam för svar!!
Har du bytt foder nyligen?
nej, inte alls. Jag varierar mellan mitt basfoder (pelletsblandning) och ibland får dem sin godisblandning som de har haft sedan jag köpte dem.
Jag hoppas att någon med bättre koll på sjukdomar kikar in hit och tar sig tid att skriva.
För om det är inte är pga stress, foderbyte eller för mycket färskmat så kan det vara så att honan i fråga är sjuk. Hur verkar hon må annars? Känns hon kall? Hur gammal är hon?
Exakt vad det kan va vet jag inte. Men undrar samma som ovan, ålder, mående och kyla. Jag hade något liknande en gång (pga av för snabbt matbyte) och då gav jag två blåbär till gerbilen i fråga och då löste det sig :)
tack alla för svar! Min gerbilhona är 1,5 år. Nu ser jag inget spår av slemmig avföring, bara vanlig med grönaktig färg. Jag tror nog att det är stressrelaterat pga. miljöombytet eftersom hon varken är kall, har haft något foderbyte eller något annat. Hon är pigg i allmänhet så jag tvivlar på sjukdom. Jag ska ta och pröva med blåbär, har någon annan bra tips på mat man kan ge dem? (som är bra för lösa magar).
Jo tack det ska jag göra :)