Aktivitet
hej våra små honor är dåligt aktiva på att gnaga och gräva . är detta normalt för honor. det bara sover hela tiden. medans våra killar lever om som bara den det gräver och gnager på allt och alla.
Hur gamla är honorna och hanarna? Kan bero på åldern men i stort sett är det ganska individuellt hur aktiva de är. Kanske är honorna inte tillräckligt tama eller trygga så de är inte aktiva i buren när ni rör er i närheten?
MvH Tsunamis
ena honan är ca 6v och den andre är ca 9v
Är du säker på att de inte härjar nattetid när de är ensamma? 
De har kanske vänt på dygnet hehe, men toa rullarna jag la in igår är helt orörda. medans till hanarna får man lägga in varje dag.
Min är kring sju-åtta vackor nu och är inte heller så mycket för att gnaga. Men jag tänker, kan det vara något som kommer med åldern?
Hejsan.
Tänkte kolla vi har 3 honor som är mkt spralliga och aktiva.
Men det är bara den ena som sätter sig och gnagar.
Dom andra springer bara genom rullarna men gnagar ej på dom.
Är det normalt att det bara är en av dom som gnagar?
Jag tror det är honan dom gnagar som är dominant då det är hon som alltid tittar ut först och är den som bäddar i huset m.m.
2 av honorna är 4månader och den andra är ett par veckor gammal.
Det är en av dom äldra som gnagar
#6 Olika gerbiler har olika behov av att gnaga. T.ex så gnager alla mina gerbiler på sina trähus förutom ett par och så har jag en tjej som strimlar all papp och kartong man slänger in på bara ett par minuter. Så de kan skilja sig lite åt. Jag har t.ex en gerbil som jag bara sett sandbada vid 3 tillfällen fast än att jag haft henne i 1 1/2 år. En del är inte som andra barn helt enkelt ^^.
Är den andra bara ett par veckor gammal? Den måste du ha fött upp själv då med tanke på att de inte öppnar ögonen förän vid 2-3 veckors ålder? Eller börjar äta fast föda innan dess
Hur som helst så har jag märkt att de som jag haft sen de var ungar började gnaga mer och mer ju äldre de blev (de tre jag haft som ungar fick jag när de var 5-6 veckor gamla).
Jag hämtade 3 st gerbilhonor som var på akut omplacering då ägarens barn vissade sig vara allergiker.
Men alla har öppna ögon.
#8 Okej då hade de säkert bara fel om åldern då 
Oki tack så mkt för svaren.
Jag tänkte att det kan vara att den ena verkar ha tagit på sig ansvaret att bädda i deras hus samt att gräva ner det.
För det är hon som alltid kommer ut och tittar först och det är hon som alltid går fram och smakar på maten först m.m
Och då tänkte jag att hon kanske är den dominanta av dom.
Detta är den honan som gnagar
Har lite svårt att se vad hon är för sort.
Kan någon se vad hon är för någon sort?
Hon har röda ögon.
#11 Hon ser ut som en Dove. Är hon så ljus på riktigt eller gjorde blixten henne ljusare?
Svansen är ju svart! Snarare siames i så fall.
Alla gerbiler agerar olika på olika saker. Några är extremt hoppiga och rymningsbenägna. Andra är så lugna att man kan skippa locket på buren. Några slaktar kartong, andra bygger bo av dem först. Se dem som små individer så går det nog bra.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
#13 Det är en annan gerbils svans ;)
Amy ser ut som en BEW men hennes färg kan förändras lite med åldern om hon är någon annan färg. Sen är Nattis en Black och Isa en Dove.
Alla tre är riktigt fina! :D
Hur gammal tror du att Amy är ?
För hon vi köpte den av sa att hon trodde amy var några veckor men hon var ej säker på åldern
Isa och Nattis trodde hon var ca 4månader
Amy ser ut att vara 5-6 veckor. Hon har inte rundheten i ansiktet som en 4veckors har.
Du skriver i den andra tråden att du vill ha hanar till dessa och föda upp. Är det inte en bättre idé att du lär dig mer om gerbiler först och läser på än att du funderar på avel så här tidigt?
Jag säger bara att det är långt lättare och bättre för djuren om du vet allt om deras skötsel innan du börjar blanda in ungar i det hela. Hur ska du annars ge köpare tips och råd om skötsel när du (antar jag) nyligen skaffat dessa själv.
Att ni tänkt avla 5-6 andra gnagararter tänker jag inte ta upp här men jag tror ni håller på att ta er vatten över huvudet. jag säger det här i all välmening för avel på en art är inte lätt än mindre 6st olika på samma gång.
Och att starta en butik går inte hur som helse heller utan kunskap, certifiering och diverse tilstånd. Ni måste ha minst en av antällda (antingen någon av er ägare) som gått kurser i alla djurslag ni tänkt sälja + foderlära och dem vet jag sen innan att de inte är billiga.
MvH Tsunamis
jag kan knappt nått om gerbiler det är sambon som är mer kunnig.
Men hon ver ej hemma igår så därför så mkt frågor. Och min sambo hade då rätt om sinva hon trodde hon var. Men jag ville kolla här då jag ej trodda min sambo inte kunde nått om gerbiler men hon verkar ändå rätt kunnig då Hon sa att amy var straxt över 1 månad.
Och sen angåend att du namner priser m.m är lite komiskt då priser vet vi att det är men det är inga billiga priser det vet vi också. Och sen vill jag även framtona att butiken är en senare plan, Och kan lova dig att min sambo vet rätt mkt om dom djur hon intresserar sig i och jag har innan dessa gerbiler och råttorna vi hade innan dotterns födelse varit kontakt med någon gnagare alls.
Men jag vill också lova dig att jag kommer att läsa och lära mig även jag. Och det kanske var dumt att jag satt mig och slrev att vi sökte hanar till våra honor när jag ej har så mkt kunskap jag utan skulle låtit min sambo att skriva inlägget istället,
Ja det låter som om du skulle överlåtit den biten till din sambo. Men nej jag är inte helt övertygad till att det kommer gå så bra för er om ni inte lyssnar på tips och råd men det är ju lite OT och det får ni sköta själva.
Skälet till att jag reagerade är att jag själv är uppfödare, jag tar aveln seriöst och jag har avelsmål och väljer noga ut köpare.
MvH Tsunamis
Vi är jätte tacksamma över alla råd vi kan. och det är bra att folk ger tips.
Och kan kanske hålla kontakt med då det är bra att kunna bolla med någon annan som också är uppfödare.